Iranian Agriculture News Agency

ترجمه اختصاصی ایانا از عرب نیوز:

افزایش قیمت جهانی مواد غذایی در پی جنگ اوکراین

بر اساس گزارش اخیر شرکت خدمات سرمایه‌گذاری مودیز (Mody’s)، قیمت جهانی مواد غذایی پس از جنگ اوکراین و روسیه که منجر به وارد آمدن شوک ناامنی غذایی به کشورهای وابسته به کالاهای وارداتی مانند منطقه خاورمیانه و آفریقا شد، به طرز چشمگیری افزایش یافته است.

افزایش قیمت جهانی مواد غذایی در پی جنگ اوکراین

به گزارش ایانا به نقل از عرب نیوز، در این گزارش توضیح داده شده است که عوامل متعددی برای شکننده نگه داشتن امنیت غذایی جهانی وجود دارد که افزایش تقاضای جهانی برای غذا، قرار گرفتن در معرض مسائل ژئوپلیتیکی و خطرات آب و هوایی سه عامل اصلی آن هستند.

در این گزارش همچنین آمده است که کشورهایی مانند موزامبیک، رواندا، زامبیا و اتیوپی از جمله کشورهایی هستند که در معرض شوک‌های ناامنی غذایی هستند.

همان‌طور که تهاجم روسیه به اوکراین نشان داد، درگیری‌های ژئوپلیتیکی، مختل شدن تولیدات کشاورزی و جریان تجارت کالاها و نهاده‌های کشاورزی، می‌تواند عامل مهمی برای ناامنی غذایی جهانی باشد.

علاوه بر این، افزایش دمای جهانی، تغییر الگوی بارش و شوک‌های مکرر و شدید آب و هوایی مانند خشکسالی، آتش‌سوزی، سیل و موج گرما، تولید مواد غذایی را با مخاطرات بیشتری روبرو می‌کند.

در این گزارش همچنین آمده است که ناامنی غذایی به شدت بر جنبه‌های اقتصادی و اجتماعی تأثیر می‌گذارد و سوء تغذیه را در جوامع ایجاد می‌کند. این مسئله بر هزینه‌های آموزشی خانوار نیز تاثیر منفی می‌گذارد.

در ادامه گزارش مودیز آمده است: کمبود مواد غذایی و قیمت‌های بالاتر مواد غذایی می‌تواند خانوارهای کم درآمد را مجبور به هزینه بیشتر برای تامین غذا و توجه کمتر به بهداشت و آموزش کند. همچنین به سرمایه انسانی و در نهایت پتانسیل رشد بلندمدت اقتصاد آسیب وارد کند.

این سازمان افزود که سوءتغذیه و تغذیه مزمن نامناسب منجر به افزایش اختلالات و کوتاه‌قدی کودکان، بیماری‌های مزمن، موفقیت‌های آموزشی و بهره‌وری کمتر می‌شود.

طبق گزارش کمیسیون اتحادیه آفریقا در سال 2022، حدود 21 اقتصاددان آفریقایی سالانه بین 1.9 تا 16.5 درصد از تولید ناخالص داخلی را به دلیل هزینه سوء تغذیه بر سلامت، آموزش و بهره‌وری از دست می‌دهند.

خطرات اجتماعی و سیاسی نیز با ناامنی غذایی و افزایش قیمت‌ها افزایش می‌یابد که منجر به فقیر شدن خانواده‌های شهری می‌شود و به بی‌ثباتی سیاسی-اجتماعی دامن می‌زند.

مودیز همچنین اعلام کرد که سیاست‌های ملی و بین‌المللی تنها تا حدی می‌تواند شوک‌های غذایی را جبران کند. این مجموعه پیش‌بینی کرد که سال 2023 شاهد افزایش جهانی دیگری در قیمت مواد غذایی خواهد بود.

ترجمه از محسن حدادی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید