Iranian Agriculture News Agency

رئیس بخش اصلاح خاک و مدیریت پایدار اراضی موسسه تحقیقات خاک و آب اعلام کرد:

مجازات در انتظار آلوده کنندگان خاک/ هزینه‌های بالای اصلاح خاک

رئیس بخش اصلاح خاک و مدیریت پایدار اراضی موسسه تحقیقات خاک و آب با اشاره به هزینه‌های بالای اصلاح خاک پس از آلودگی، از وجود مجازات برای آلوده کنندگان خاک در قوانین کشور خبرداد.

مجازات در انتظار آلوده کنندگان خاک/ هزینه‌های بالای اصلاح خاک

به گزارش خبرنگار ایانا، اخبار متعددی مبنی بر رهاسازی فاضلاب‌ها در رودخانه‌های بزرگ و اصلی کشور در اقصی نقاط ایران به گوش می‌رسد. گاهی مشکل فقط مربوط به فاضلاب انسانی نیست و واحدهای صنعتی هم فاضلاب‌های حاوی فلزات سنگین خود را در رودخانه رها می‌کنند و این آب آلوده راهی دوردست‌ها شده و در زمین نفوذ می‌کند. گاهی نیز از آب آلوده رودخانه برای آبیاری مزارع استفاده می‌شود که بدون شک بدون تاثیر بر سلامت مواد غذایی نیست. اما آیا امکان اصلاح و پاکسازی این آلودگی‌ها وجود دارد؟

حامد رضایی رئیس بخش اصلاح خاک و مدیریت پایدار اراضی موسسه تحقیقات خاک و آب در گفت‌وگو با ایانا اصلاح خاک‌های آلوده را امکان‌پذیر دانست.

وی افزود: ولی این فرآیند هزینه‌های بسیار بالایی به‌ویژه در مورد فلزات سنگین دارد که گاهی این هزینه‌ها از قیمت خود زمین هم بالاتر می‌رود.

رضایی افزود: در مورد فلزات سنگین اصلاح خاک کار خیلی سنگین و از نظر اقتصادی دشوار است. اگر سطح آلودگی وسیع شود که کار بسیار دشوارتر می‌شود. 

وی گفت: برای پاکسازی خاک از فلزات سنگین روش‌های مختلف شیمیایی، فیزیکی و بیولوژیکی وجود دارد تا آلودگی ایجاد شده از خاک خارج شود.

رئیس بخش اصلاح خاک و مدیریت پایدار اراضی موسسه تحقیقات خاک و آب، فاضلاب، فعالیت کارخانجات صنعتی و آب‌هایی که به صورت طبیعی به دلیل شرایط هیدروژئو شیمیایی زمین حاوی مقادیر بالای فلزات سنگین هستند را منابع مختلف آلوده کننده خاک معرفی کرد.

وی افزود: هر منطقه شرایط خاص خودش را برای بهسازی، رفع آلودگی و بازسازی دارد. حذف فلزات سنگین از خاک بسیار پرهزینه است و مواد نفتی هم شرایط خاص خودش را دارد. بسته به نوع آلاینده نیز هزینه‌ها متفاوت است.

پیشگیری از آلودگی، بهترین راهکار

رضایی پیشگیری از آلوده شدن خاک را بهترین راهکار اعلام کرد و افزود: باید تمام انرژی خود را روی پیشگیری از آلوده شدن خاک در کشور بگذاریم.

وی افزود: برای جلوگیری از آلودگی خاک قوانین متعددی وجود دارد. اگر جایی از قانون نقص دارد آن نقایص را باید سازمان‌های متولی شامل محیط زیست و وزارت نیرو رفع کنند.

آلوده سازی منابع پایه ممنوع است

رئیس بخش اصلاح خاک و مدیریت پایدار اراضی موسسه تحقیقات خاک و آب اضافه کرد: البته در قانون خاک هم موضوع آلودگی خاک دیده شده است. هر کس خاک را آلوده می‌کند، موظف به پاکسازی آن است. آلوده کردن منابع پایه چه آب و چه خاک ممنوع است. 

وی تاکید کرد: هر کس که فاضلابی تولید می‌کند باید آن را تا حد استاندارد تصفیه کند و بعد به محیط تحویل دهد. 

رضایی گفت: بر اساس قوانین کشور، برای آلوده کنندگان خاک مجازات‌هایی هم در نظر گرفته شده است.

خاک شور، خاصیت مناطق خشک و نیمه خشک

رئیس بخش اصلاح خاک و مدیریت پایدار اراضی موسسه تحقیقات خاک و آب درباره شوری خاک‌ها بیان کرد: ایران به دلیل اینکه در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد و ذاتا مسئله خشکی در بسیاری از موارد با شوری همراه است، مشکل شوری خاک در کشور ما بسیار رایج است.

وی افزود: ذاتا کشوری هستیم که خاک‌هایمان متاثر از نمک زیاد است. ولی پیشروی آب‌های شور به‌ویژه در مناطق نزدیک به حاشیه کویر و جاهای دیگر، زمینه شور شدن منابع آب زیرزمینی را فراهم می‌کند و مصرف این آب شور، باعث می‌شود که خاک هم آلوده شود.

رضایی گفت: شوری خاک یکی از مسایل حاد کشور است. برای اصلاح شوری خاک هم روش‌های مختلفی وجود دارد و در خیلی از جاها و استان‌های درگیر این کار انجام شده است. ولی برای اصلاح خاک‌های خیلی شور، باید به مسایل اقتصادی اجتماعی منطقه نگاه کنیم.

وی افزود: مدیریت شوری نیز پرهزینه است. اگرچه در خیلی از مناطق اصلاح خاک انجام شده اما باید حتی‌الامکان آب با کیفیت خوب را در جاهای مناسب استفاده کنیم و از شرایط شور شدن خاک جلوگیری کنیم.

رئیس بخش اصلاح خاک و مدیریت پایدار اراضی موسسه تحقیقات خاک و آب گفت: مدیریت آبیاری غلط و بهره‌برداری بیش از حد از آب‌های زیرزمینی، زمینه شور شدن خاک را فراهم می‌کند.

وی آبشویی را روش متداولی در اصلاح خاک‌های شور معرفی کرد که سبب می‌شود نمک خاک به مناطقی پایین‌تر از ریشه منتقل شود.

رضایی افزود: آبشویی، مصرف آب برای تولید محصول را بالا می‌برد.

مقایسه کشورها از نظر مصرف آب اقدامی نادرست

این پرسش که وضعیت بهره‌وری آب در ایران در مقایسه با سایر کشورها چگونه است، این‌گونه پاسخ داد: اگر منظور از بهره‌وری، مصرف آب به ازای هر واحد تولید محصول باشد، باید بگویم که شرایط هر کشور خاص خودش است و مقایسه کشورها از نظر مصرف آب اقدامی نادرست است.

وی افزود: ما مسایل اقتصادی اجتماعی خاص خودمان را داریم و باید خودمان را با خودمان مقایسه کنیم. حتی شمال، جنوب، شرق و غرب ایران هم شرایط یکسانی ندارند.

رضایی با تاکید بر اینکه مقایسه کشورها از نظر مصرف آب با یکدیگر درست نیست، یادآور شد: زمانی این مقایسه‌ها درست خواهد بود که تمام پارامترهای موثر در مصرف آب در آن لحاظ شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید