Iranian Agriculture News Agency

مهاجر تاکید کرد:

تنها مصرف بهینه کود ها منجر به افزایش عملکرد مزارع می شود

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: تنها مصرف بهینه و متوازن کود های فسفاته، پتاسه و ازته می تواند منجر به افزایش عملکرد تولیدی مزارع غلات شود این در حالی است که متاسفانه کشاورزان ما بیشتر از کود ازته استفاده می کنند.

تنها مصرف بهینه کود ها منجر به افزایش عملکرد مزارع می شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، علیرضا مهاجر در حاشیه سفر به این استان و بازدید از مزارع غلات شهرستان ممسنی تصریح کرد: مصرف کود های ازته به تنهایی علی رغم اینکه ظاهر گیاه خیلی خوب، سبز و بلند می شود، باعث می شود عملکردها کاهش پیدا کند.

این مقام مسئول با بیان اینکه در شرایط مذکور کاهش عملکرد مزارع تا زمان برداشت قابل تشخیص نیست، اظهار کرد: از کشاورزان عزیز در استان فارس درخواست می شود که به دستورالعمل هایی که توسط سازمان جهاد کشاورزی و مراکز جهاد کشاورزی در این خصوص به کشاورزان اعلام می شود توجه کنند.

وی با اشاره به اینکه یکی از کارهای خوبی که خوشبختانه علی رغم تورم بالایی که در کشور داشتیم اتفاق افتاد این بود که قیمت نهاده ها متعادل باشد، افزود: مجلس محترم کمک کردند تا بتوانیم همچنان کودهای پتاسه، فسفاته و ازته را به صورت یارانه ای به گندمکاران و کشاورزان غلاتکار اختصاص بدهیم.

به گفته او؛ اهتمام دولت و مجلس به این امر نشان می دهد که دولت مراقب تولید است و تلاش شده قیمت نهاده ها متعادل شود.

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی با یادآوری اینکه معمولاً وقتی که بارندگی زیاد باشد و درجه حرارت هم افزوده شود به صورت طبیعی در غلات به ویژه گندم بیماری ها ظهور می یابند، اضافه کرد: معمولاً بیماری ها را کشاورزان کمتر مشاهده می کنند یا اینکه زمانی متوجه می شوند که امکان مبارزه را از دست داده اند.

مهاجر با اشاره به اینکه عدم مبارزه با بیماری های غلات منجر به افت شدید محصول می شود، تصریح کرد: کشاورزان می بایست با توجه به شرایط آب و هوایی در زمان مناسب به کارشناسان مراجعه کنند و در زمانی که اعلام کردند در یک یا دو مرحله اقدام به سمپاشی کنند.

وی با بیان اینکه متاسفانه در خیلی از این مناطق کشاورزان از سمپاشی و استفاده از قارچ کش های مناسب غفلت کرده اند که نتیجه اش کاهش محصول در پایان فصل برداشت می شود، افزود: امسال بارندگی ها باعث شد که ما مناطق سرسبز و خوبی داشته باشیم از این رو مبارزه با آفات و بیماری ها و علف های هرز باید مورد توجه باشد.

در سفر معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی به استان فارس و بازدید از مزارع شهرستان های رستم و ممسنی، سهراب سهرابی مجری طرح گندم کشور، حسین پورنوعلی مدیر کل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در استان فارس، حمید دبیری معاون بهبود تولیدات گیاهی، مهدی صادقی مدیر زراعت، جاوید عباسی مدیر حفظ نباتات و سید عبدالوهاب نقیب رئیس اداره روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز حضور داشتند.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید