Iranian Agriculture News Agency

ایانا از رسیدن مرکبات ایرانی به سرزمین اژدها گزارش می‌دهد:

فرصت ۶۰۰ میلیون دلاری بازار چین برای باغداران

دیپلماسی اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی بالاخره به بار نشست و اولین محموله پرتقال ایرانی، در آخرین روزهای اسفند ۱۴۰۱ به صورت نمونه به کشور چین ارسال شد.

فرصت ۶۰۰ میلیون دلاری بازار چین برای باغداران

 آن طور که وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرده است، با توجه به تولید بیش از 5.5 میلیون تن انواع مرکبات در کشور و تفاهم انجام شده با کشور چین، فرصتی 600 میلیون دلاری پیش روی صادرکنندگان مرکبات ایران قرار گرفته است. فرصتی که می‌تواند علاوه بر صدور محصول مازاد نیاز داخل، زمینه کاهش ضایعات مرکبات ایران را هم فراهم کند.

به گزارش ایانا، آمارهای وزارت جهاد کشاورزی حاکی از آن است که میزان تولید مرکبات در کشور طی سال گذشته 5 میلیون و 720 هزار تن بوده و پیش‌‍بینی می‌شود در سال جاری 5 میلیون و 850 هزار تن مرکبات از باغات کشور برداشت شود.


از این میزان تولید مرکبات در سال گذشته، 173 هزار و 639 تن به ارزش بیش از 64 میلیون دلار به دیگر کشورها صادر شده است، ولی با این حال با توجه به توافق صورت گرفته بین ایران و چین، باید شاهد شکوفایی صادرات مرکبات به این کشور باشیم.
این مهم در حالی صورت می‌گیرد که به دلیل کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی در کشور و افزایش تولید هر ساله، میزان قابل توجهی از مرکبات کشور به ضایعات تبدیل می‌شود.


خوب است بدانیم که بر اساس آمارها، میزان تولید مرکبات در جهان به حدود 158 میلیون تن می‌رسد. ایران پس از چین، برزیل، هند، مکزیک، امریکا و اسپانیا در جایگاه هفتم تولید این محصول باغی قرار دارد. پرتقال، نارنگی، لیمو ترش و شیرین، گریپ فروت و نارنج از مهم‌ترین مرکبات تولید شده در ایران هستند.
مرکبات ایرانی برای اولین بار به بازار چین رسید
خبرها حاکی از آن است که بالاخره بعد از چندین ماه رایزنی و دیپلماسی قوی اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی بخشی از پرتقال تولید شده در باغات شمال کشورمان روانه چین شده است.
در همین خصوص علیرضا پیمان پاک، مشاور جدید وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سابق سازمان توسعه تجارت بیان کرد: با هدف افزایش تنوع محصولات صادراتی به چین و با تلاش‌های بسیاری که از سال قبل آغاز شده، موفق شدیم مجوز صادرات مرکبات به چین را اخذ کرده و زمینه صادرات را فراهم کنیم.


پیمان پاک افزود: با وجود تمامی چالش‌های موجود در مسیر صادرات مرکبات به این کشور، با پیگیری‌های سازمان توسعه تجارت و به منظور فعالیت دادن به توان صادراتی استان مازندران که با تولید سالانه سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن مرکبات رتبه اول کشور را داراست، یکی از شرکت‌های خوشنام این استان در گمرک چین ثبت شد تا مجوز صادرات به چین را اخذ کند.
همچنین برومندی، معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی از صادرات ۱۰ تن پرتقال مازندران به کشور چین برای اولین بار خبر داد و گفت: این استان با صادرات محصولات کشاورزی نقش محوری در ارزآوری و رونق اقتصادی دارد.


فرصت 600 میلیون دلاری پیش روی مرکبات ایران
اما دروازه‌های بازار بزرگ چین چگونه به روی ایران باز شد؟ سال گذشته بود که علاوه بر مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه بسیاری از مسئولین وزارت جهاد کشاورزی خبر از توافق با چین برای صادرات بسیاری از محصولات کشاورزی از جمله انواع مرکبات دادند. تا جایی که سیدجواد ساداتی نژاد با اشاره به تولید بیش از 5.5 میلیون تن انواع مرکبات، از فرصتی 600 میلیون دلاری پیش روی صادرکنندگان مرکبات ایران خبرداد.
پس از آن، وزیر جهاد کشاورزی در اسفند ماه اعلام کرد: سند صادرات سیب و پرتقال و انواع مرکبات به کشور چین نهایی شده است و این بازار بزرگ با دیپلماسی اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی و دیگر مسئولین دولت سیزدهم، در دسترس باغداران کشورمان قرار گرفته است.


جزئیات صادرات پرتقال به چین
در سال جاری 700 هزار تن بیشتر از سال گذشته پرتقال در باغات شمال و جنوب کشورمان تولید شده که همین امر، اهمیت صادرات به چین را بیش از پیش نشان می‌دهد، از طرف دیگر این نکته را نیز باید متذکر شد که صادرات پرتقال به چین به هیچ عنوان خللی در عرضه و نوسانی در قیمت این محصول در بازار داخل ایجاد نخواهد کرد. به طوری که هم اکنون سردخانه‌های سراسر کشور پر از این محصول هستند.
کاوه دلیری، مدیرکل دفتر شرق آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت جزئیات بیشتری از صادرات مرکبات به چین و تلاش‌های برای ارزآوری این محصولات اعلام کرده و می‌گوید: حل مسائل و مشکلات صادرات پرتقال در چند ماه اخیر یکی از اولویت‌های سازمان توسعه تجارت بوده است. تلاش‌های زیادی توسط رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در چین برای ورود پرتقال به این کشور به‌عنوان یکی از اهداف صادراتی مرکبات ایران دنبال شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید