Iranian Agriculture News Agency

با ذخیره سازی 100 هزار تن خرما صورت گرفت؛

توزیع خرما با نرخ مصوب در ماه مبارک رمضان

با توجه به تولید مناسب خرما در سال زراعی جاری و همچنین ذخیره سازی 100 هزار تن از این محصول در انبارها و سردخانه های کشور به نظر می رسد مشکلی برای توزیع این محصول در ماه مبارک رمضان وجود نداشته باشد.

توزیع خرما با نرخ مصوب در ماه مبارک رمضان

به گزارش ایانا؛ خرما یکی از کالاهای عمده صادرات غیرنفتی و کشاورزی کشورمان محسوب می شود که طی سالهای گذشته علاوه بر ارزآوری برای ایران، از حیث تامین نیازهای غذایی مردم خصوصا در مناطق جنوبی کشورمان و ایجاد اشتغال و درآمدزایی در مناطق شهری و روستایی از اهمیت به سزایی برخوردار بوده است.
طی سالهای گذشته کشورمان با تولید یک میلیون و 300 هزار تا یک میلیون و 400 هزار تن خرما پس از مصر و عربستان در رتبه سوم رده بندی کشورهای تولیدکننده خرما در سراسر جهان قرار داشته است ولی با این حال به لحاظ صادراتی ایران پس از تونس، امارات، پاکستان و عراق در رتبه پنجم صادرکنندگان بزرگ این محصول قرار گرفته است.
از طرف دیگر باید به این نکته نیز اشاره کرد که با این میزان تولید، خرما با داشتن سهمی حدود 5.5 درصد از کل تولید محصولات باغبانی در رتبه پنجم تولید محصول باغبانی در کشور قرار دارد.


قیمت خرما در میادین میوه و تره بار
همین امر سبب شده کشورمان هیچگاه نیازی به واردات خرما خصوصا در ماه مبارک رمضان نداشته باشد، حال با فرارسیدن این ماه خبرها حاکی از آن است که ذخیره سازی کافی این محصول برای افطار روزه داران صورت گرفته است و بازار خرما در سراسر کشورمان نیز نوسان خاصی وجود ندارد.
باید به این نکته اشاره کرد که خرما از پر مصرف‌ترین محصولات در ایام ماه رمضان است به طوری که بر اساس آمار حدود ۴۰ درصد کل خرمای مصرفی کشور در ماه رمضان مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین آمار نشان می‌دهد، هر ایرانی به طور میانگین سالانه ۸ تا ۱۰ کیلوگرم خرما مصرف می‌کند که بخش عمده آن در ماه رمضان است.
با نزدیک شدن آغاز ماه رمضان سازمان میادین میوه وتره بار قیمت انواع خرما را اعلام کرده است. بر اساس نرخنامه این سازمان قیمت هر کیلوگرم رطب مضافتی بم ممتاز درجه یک ۸۵ هزار تومان، هر کیلوگرم رطب مضافتی بم درجه یک ۶۷ هزار تومان درجه دو ۶۲ هزار تومان، هر کیلوگرم رطب مضافتی سایر انواع درجه یک ۸۲ هزار تومان درجه دو ۷۲ هزار تومان، هر کیلوگرم خرما آلویی درجه یک ۵۵ هزار تومان درجه دو ۵۰ هزار تومان، هر کیلوگرم خرما پیارم درجه یک ۱۰۵ هزار تومان درجه دو ۹۵ هزار تومان ممتاز ۱۴۵ هزار تومان، هر کیلوگرم خرما بیزو درجه یک ۳۹ هزار تومان درجه دو ۳۶ هزار تومان، هر کیلوگرم خرما خاصویی درجه یک ۶۷ هزار تومن درجه دو ۶۲ هزار تومان، هر کیلوگرم خرما دشتستان و کبکاب درجه یک ۴۸ هزار تومان درجه دو ۴۵ هزار تومان، هر کیلوگرم خرما ربی ممتاز درجه یک ۶۹ هزار تومان درجه دو ۵۹ هزار تومان، هر کیلوگرم رطب زرد طلایی درجه یک ۵۶ هزار تومان درجه دو ۴۹ هزار تومان، هر کیلوگرم خرما خارک زرد طلایی درجه یک ۳۶ هزار تومان، هر کیلوگرم خرما زاهدی درجه یک ۶۵ هزار تومان درجه دو ۶۰ هزار تومان، هر کیلوگرم خرما خارک خوشه‌ای درجه یک ۲۷ هزار تومان درجه دو ۲۲ هزار تومان، هر کیلوگرم خرما کلیته(کلوته) درجه یک ۴۳ هزار تومان درجه دو ۳۹ هزار تومان، هر کیلوگرم خرمای استعمران درجه یک ۳۹ هزار تومان درجه دو ۳۳ هزار تومان است.


عرضه خرما با نرخ مصوب برای ماه مبارک رمضان
در همین خصوص مدیرکل نظارت بر کالاهای اساسی جهاد کشاورزی گفت: خرما با نرخ مصوب برای ماه مبارک رمضان در میادین تره بار تهران و فروشگاه‌های زنجیره‌ای سطح کشور عرضه می شود.
مسعود امراللهی افزود: بر اساس مصوبه کارگروه تنظیم بازار وزارت جهاد کشاورزی قیمت هر کیلوگرم خرمای مضافتی ۷۱ هزار و ۴۰۰ تومان و هر کیلوگرم خرمای کبکاب ۳۹ هزار تومان تعیین شد.


در حوزه تولید مشکلی نداشتیم
از طرف دیگر رئیس انجمن خرمای ایران هم در مورد وضعیت توزیع خرما برای ایام ماه رمضان گفت: امسال با حدود یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار تن تولید خرما، در حوزه تولید مشکلی نداشتیم و میزان تولیدمان به اندازه سال‌های گذشته بوده است.
محسن رشید فرخی ادامه داد: خوشبختانه در زمینه صادرات خرما هم وضعیت به مانند سال‌های گذشته بوده و مصرف داخلی ما هم به اندازه سال‌های گذشته بوده است. در نتیجه، در بحث تامین خرمای ماه مبارک رمضان مشکلی نخواهیم داشت و برای اینکه عرضه به اندازه تقاضا باشد با همکاری معاونت باغبانی جهاد کشاورزی، میادین میوه و تره‌بار شهرداری‌ها و ایستگاه‌های مترو غرفه‌هایی را در اختیار ما گذاشته‌اند که خرما را به‌خصوص در شهرهای بزرگ از جمله تهران توزیع کنیم.
رشید فرخی افزود: همچنین به‌منظور تنظیم بازار در ماه رمضان تعهد کرده‌ایم که ۲۵۰۰ تن خرما را با قیمت مصوب در اختیار تعاون روستایی قرار دهیم.

رئیس انجمن خرمای ایران در مورد قیمت‌ خرما برای ماه رمضان هم گفت: قیمت‌ها، قیمت مصوب و قیمت روز میادین میوه و تره‌بار است.


ذخیره‌سازی 100 هزار تن خرما برای ماه مبارک رمضان‌
محمد مهدی برومندی نیز از تأمین مناسب خرمای ماه مبارک رمضان خبر داد و اظهار داشت: حدود 100 هزار تن خرما برای تأمین نیاز کشور و همچنین 15 هزار تن برای کلانشهر تهران تدارک دیده شده که سال‌های گذشته هم همین میزان تدارک دیده می‌شد.
معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه هیچ مشکلی از نظر تأمین خرما در ایام مبارک ماه رمضان وجود ندارد، گفت: توافقاتی هم بین وزارت جهاد، انجمن ملی خرما، اتحادیه باغداران، سازمان میادین میوه و تره‌بار و شهرداری تهران برای عرضه خرما در ماه رمضان با قیمت‌‌‌‌‌های مناسب انجام شده است.
برومندی با بیان اینکه ذخیره‌سازی به‌ویژه در دو رقم مضافتی و کبکاب به میزان کافی انجام شده است، گفت: هم اکنون عرضه خرما در میادین، غرف‌ شهرداری‌ها، انجام می‌شود. وی در‌باره قیمت‌های خرما گفت: قیمت خرما تابع عرضه و تقاضا است و نرخ مصوبی وجود ندارد، اما تلاش می‌شود که با عرضه مناسب به بازار، قیمت‌ها در ماه رمضان نوسان نداشته باشد.


صادرات 262 میلیون دلاری خرما به 78 کشور دنیا
براساس آمارهای گمرک در یازده ماهه نخست سال جاری حدود 310 هزار تن خرما(مضافتی، پیارم، استعمران، خاصویی، کبکاب، شاهانی، کلوته و زاهدی) به ارزش 262 میلیون دلار از کشور صادر شده است.
اتریش، اردن، ارمنستان، ازبکستان، اسپانیا، استرالیا، افغانستان، امارات، اندونزی، انگلستان، اوکراین، ایتالیا، ایسلند، آرژانتین، آفریقای جنوبی، آلبانی، آلمان، بحرین، برزیل، بلاروس، بلژیک، بلغارستان، بنگلادش، بوسنی و هرزه گوین، پاکستان، تاجیکستان، تانزانیا، تایلند، تایوان، ترکمنستان، ترکیه، ترینیداد و توباگو، جزیره مالت، جمهوری آذربایجان، چک، مولداوی، مقدونیه، چین، دانمارک، رومانی، ژاپن، سری لانکا، سنگاپور، سوریه، سومالی، سوئیس، سوئد، شیلی، صربستان و مونته نگرو، عراق، عمان، روسیه، فرانسه، فنلاند، فیجی، فیلیپین، قرقیزستان، قزاقستان، قطر، کانادا، کره، کرواسی، کلمبیا، کویت، گرجستان، لبنان، لتونی، لهستان، لیتوانی، مالزی، مجارستان، مناطق آزاد، نروژ، نیجر، نیوزیلند، هلند، هند و یونان در این بازه زمانی 78 مقصد صادراتی خرما ایرانی بوده اند.


گزارش: امین محمودی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید