Iranian Agriculture News Agency

معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) :

اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارها/ 5 میلیون تن به تولیدات کشاورزی اضافه می‌شود

معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) گفت: طرح جهش تولید در دیم‌زارها با همکاری وزارت جهاد کشاورزی انجام می‌شود و بدین ترتیب به تولیدات کشاورزی کشور 5 میلیون تن اضافه خواهد شد.

اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارها/ 5 میلیون تن به تولیدات کشاورزی اضافه می‌شود

به گزارش ایانا، سید مصطفی سید هاشمی در نشست خبری توسعه اراضی دیم اعلام کرد: حدود 3 سال پیش طرح جهش تولید در دیم‌زارها توسط وزارت جهاد کشاورزی آماده و به محضر مقام معظم رهبری تقدیم شد و ایشان در پاسخ اعلام کردند که طرح بسیار مهمی است و وزارت جهاد کشاورزی مجری طرح باشد و ستاد اجرایی فرمان امام هم همکاری لازم را انجام دهد.

بر اساس این طرح قرار شد که 6 میلیون هکتار از اراضی دیم طی پنج سال زیر کشت برود.

معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان امام افزود: در سومین سال اجرای این طرح بزرگ، 21 استان کشور درگیری این طرح هستند و 400 هزار اشتغال ایجاد شده است.

وی افزود: برای اینکه این طرح به خوبی پیش برود و سازمان‌ها و نهادهای مختلفی از جمله بیمه، بانک ملی، موسسات تحقیقات دیم، جهاد نصر، سازمان نظام مهندسی کشاورزی در اجرای این طرح مشارکت می‌کنند و در استان‌هایی که این طرح اجرا می‌شود نیز چنین مشارکتی وجود دارد.

به گفته این مسئول در حال حاضر 4.2 میلیون هکتار از اراضی دیم در 21 استان کشور این طرح اجرا شده است که در 17 هزار روستا این طرح عملی می‌شود. تاکنون میانگین تولید یک تن در هکتار بوده، اما برنامه‌ریزی شده تا سال آینده میزان تولید به 1.2 تن در هکتار افزایش یابد و با اجرای کامل این طرح 5 میلیون تن به تولیدات کشاورزی افزوده می‌شود.

سید هاشمی افزود: 11 کالای مهم و اساسی جزو برنامه‌های تولید در دیم‌زارها است که با هدف حمایت از مستضعفان، جلوگیری از مهاجرت، افزایش درآمد، حمایت از نظامات دیم، انجام می‌شود.

وی گفت: همه بخش‌هایی که طرح تولید دیم انجام می‌شود، توسط دستگاه جی پی اس مشخص است و بر اساس بررسی‌ها 87 درصد آمارهایی که در مورد این طرح می‌گوییم صحت دارد.

800 میلیارد تومان اعتبار برای طرح جهش تولید در دیم‌زارها

در ادامه این نشست علیرضا مهاجر معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه ایران در کمربند خشکی قرار دارد،‌گفت: با احتساب مهاجران افغانستانی که در کشور وجود دارد، باید بتوانیم غذای 95 میلیون نفر را تأمین کنیم.

وی یکی از راهکارهای تأمین غذا برای این همه جمعیت را استفاده از ظرفیت‌های دیم‌کاری در کشور عنوان کرد و گفت: 6 میلیون هکتار زمین دیم را به چرخه تولید اضافه می‌کنیم و حدود 5 میلیون تن به تولیدات کشور اضافه خواهد شد.

وی با بیان اینکه میانگین بارش در کشور 250 میلیمتر است، اظهار داشت: از ظرفیت‌هایی که در بخش زراعت دیم وجود دارد، با استفاده از علوم و فناوری‌های نوین و آخرین تحقیقات و یافته‌های جهانی باید استفاده کنیم.

مهاجر گفت: برای اجرای جهش تولید در دیم‌زارها قراردادی با سازمان نظام مهندسی کشاورزی منعقد کردیم که یک هزار نفر مهندس کشاورزی در این طرح به ما کمک کنند. علاوه بر آن 1.4 میلیون هکتار از اراضی دیم بیمه شدند و همچنین برای جلوگیری از فرسایش خاک از کارنده‌های عمیق‌کار استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه 500 میلیارد تومان با سود 4 درصد تسهیلات در اختیار دیم‌کاران قرار گرفته است، گفت: آنها با این تسهیلات، ماشین‌آلات کشاورزی مناسب دیم‌کاری خریداری می‌کنند.

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: با انجام کشت بوم، مواد آلی خاک 30 درصد افزایش می‌یابد و کیفیت گندم تولید هم افزایش می‌یابد؛ در این راستا از روش‌های بذرمالی و ریزمغذی‌ها و قارچ‌کش‌ها استفاده می‌شود. تاکنون 961 دستگاه عمیق‌کار خریداری شده است.

وی همچنین گفت: 800 میلیارد تومان از محل تبصره 16 تسهیلات برای اشتغال در این طرح اختصاص یافته است و بانک ملی هم مجری اعطای تسهیلات است.

مهاجر در پاسخ به این سوال که آیا در سال جاری قیمت گندم تغییر می‌یابد گفت: هنوز تصمیمی در این باره گرفته نشده است و آنچه در رسانه‌ها مطرح می‌شود، اخبار گعده‌ای برخی‌ها است.

 کنترل قابل قبول بازار توسط وزارت جهاد کشاورزی

در ادامه این مراسم رضازاده، مشاور وزیر جهاد کشاورزی از اقدامات مهم وزارت جهاد کشاورزی در یک سال گذشته گفت: اجرای قانون انتزاع (واگذاری وظایف بازرگانی کشاورزی به وزارت جهاد) از جمله آنها است.

وی افزود: قانون انتزاع که حدود 12 سال پیش تصویب شده بود، یک دور بیشتر اجرا نشده بود، اما با آغاز دولت سیزدهم این قانون به‌طور کامل اجرایی شد و وزارت جهاد کشاورزی تنظیم بازار را به عهده گرفت. با وجود آنکه 600 تا 700 کارشناس از وزارت صمت به وزارت جهاد بیاید، اما آنها در وزارت جهاد به کار خود ادامه ندادند و دوباره به وزارت اولیه برگشتند. با این وجود مدیریت بازار اگر نگوییم به‌طور کامل ولی به خوبی پیش رفت.

رضازاده افزود: مدیریت بازار محصولات کشاورزی در حالی انجام گرفت که از سال گذشته دنیا با چالش بی‌سابقه جنگ اوکراین و روسیه همراه بوده و تورم مواد غذایی در کشورهایی که حتی تورم صفر و منفی داشتند، به بیشترین حد خود رسیده است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی، انجام کشاورزی قراردادی را از دیگر اقدامات مهم وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد و گفت: بر اساس این طرح 4.2 میلیون هکتار از زمین‌های کشاورزی زیر کشت قراردادی می‌رود و در سال گذشته 83 هزار میلیارد تومان فقط پول برای خرید قراردادی گندم پرداخت شده است.

وی در ادامه اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها را نقطه عطف در اقتصاد کشور خواند و گفت: اقلامی که یارانه آنها حذف شد جزو تولیدات بخش کشاورزی بود و به همین دلیل تنش‌های آن در این بخش بیش‌تر بود، اما به خوبی مدیریت شد و البته کم و کاستی‌هایی هم وجود داشت که برای طرح به این بزرگی ناگزیر است.

رضازاده افزود: در حالی این مدیریت‌های بازار پیش رفت که فراوانی کالاهای کشاورزی آنچنان وجود داشت، در‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌حالی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که در بسیاری از کشورهای اروپایی شاهد فقسه‌های خالی از غذا و محصولات کشاورزی بودیم.

وی در ادامه به تنش‌های اقلیمی هم اشاره کرد و گفت: در‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌حالی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که این تنش‌ها زیاد به چشم نمی‌آید، اما تأثیر آن در کاهش تولیدات کشاورزی بسیار مهم است و وزارت جهاد کشاورزی در این شرایط هم توانست از پس این مشکلات بربیاید، به‌طوری‌که طرح کاشت یک میلیارد درخت را کلید زده و در آینده هم به دنبال افزایش تولید است.

مشاورز وزیر  جهاد کشاورزی گفت: همه اینها در شرایطی است که از نظر اقتصادی شرایط مناسبی در کشور نبود و نوسانات ارز را هم شاهد بودیم، اما با این وجود و با اقداماتی که توسط مدیران این وزارتخانه انجام شد، اوضاع به خوبی پیش رفت.

رضازاده گفت: تاکنون 20 درصد از زمین‌های روستاها و کشاورزان، اسناد صادر شده و عمده تداخلات آنها هم رفع شده است و قرار است تا پایان این دولت، همه زمین‌های روستائیان سنددار شوند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید