Iranian Agriculture News Agency

موقری خبر داد:

آلودگی نفتی در اراضی کشاورزی غرب تبریز رو به گسترش است

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل آذربایجان شرقی با بیان اینکه آلودگی نفتی اراضی کشاورزی منطقه غرب تبریز واقع در منطقه راه آهن رو به گسترش است، بر لزوم شناسایی منشاء و میزان آلودگی نفتی منابع آب زیرزمینی این منطقه تاکید کرد.

 آلودگی نفتی در اراضی کشاورزی غرب تبریز رو به گسترش است

  به گزارش خبرنگار ایانا از آذربایجان شرقی، احمد موقری در جلسه پیشگیری از جرایم علیه بهداشت و تامین سلامت عمومی، با بیان اینکه در چاه های مجاز آب اراضی کشاورزی منطقه مزبور آلودگی نفتی مشاهده شده است، افزود: متاسفانه این موضوع از چند سال قبل وجود دارد و لازم است متولیان امر با جدیت کامل رسیدگی کنند.

وی تاکید کرد: اداره کل راه آهن آذربایجان با رعایت حساسیت های لازم باید نسبت به تداوم تامین آب برای کشاورزان آن منطقه در راستای کمک به فعالیت اقتصادی آنها اقدام کند.

موقری ادامه داد: طبق گزارش شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی گستره آلودگی آب های زیرزمینی منطقه راه آهن تبریز از سال ۱۳۸۹ تا سال ۱۴۰۱ افزایش قابل توجهی داشته است و این امر بر بهداشت و سلامت مردم، معیشت، کسب و کار کشاورزان شاغل در منطقه، تامین آب مورد نیاز محصولات کشاورزی و در نتیجه تهدید سلامت عمومی مردم تأثیر زیادی دارد.

وی یادآور شد: با توجه به اهمیت و حساسیت میزان آلودگی، موضوع در جلسه شورای پیشگیری آذربایجان شرقی مطرح و مقرر شد ضمن بررسی منشاء دقیق آلودگی، میزان دقیق آلایندگی اراضی کشاورزی و آبخوان ها و تأثیرات آن در حوزه آب، کشاورزی و معیشت شاغلان این بخش، نسبت به ارایه راهکار سریع در ۲ حوزه قطع منشاء آلودگی و پاکسازی مناطق آلوده اقدام شود.

موقری با بیان اینکه به منظور پیشگیری از جرایم علیه بهداشت و تامین سلامت عمومی ضرورت دارد دستگاه های متولی با همکاری و هم افزایی نسبت به شناسایی منبع و منشاء آلودگی نفتی و رفع مشکل حادث شده در منطقه اهتمام لازم را داشته باشند، بر برخورد با دستگاه های متخلف و اهمال کاری در این زمینه تاکید کرد.

در این جلسه مقرر شد اداره کل راه آهن منطقه آذربایجان تمهیدات و تدابیر لازم حداقل ظرف مدت سه ماه برای شناسایی منشاء آلودگی نفتی منابع آب زیرزمینی منطقه راه آهن تبریز اتخاذ کرده و نتیجه را به معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان منعکس کند.

همچنین در ارتباط با تعیین تکلیف جمع آوری مشتقات نفتی از چاه های مزبور، مقرر شد راه آهن آذربایجان برای تعیین تکلیف مشتقات نفتی جمع آوری شده، اقدامات لازم برای از بین بردن آن از طریق جلب نظر کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست و شرکت آب منطقه ای استان به عمل آورد و یا اینکه نسبت به تصفیه مشتقات نفتی از طریق شرکت پالایش نفت آذربایجان شرقی اقدام کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید