Iranian Agriculture News Agency

تفاهم نامه همکاری برای تسریع و تسهیل در صدور اسناد مالکیت اراضی کشاورزی آذربایجان شرقی امضا شد

اتمام صدور اسناد اراضی کشاورزی تا پایان دولت

به منظور تسریع در صدور سند مالکیت حدنگار زارعین استان آذربایجان شرقی تفاهم نامه مشترک مابین سازمان جهاد کشاورزی استان و اداره کل ثبت اسناد و املاک استان با حضور مسئولین دستگاه قضایی و بازرسی استان منعقد شد.

اتمام صدور اسناد اراضی کشاورزی تا پایان دولت

  به گزارش خبرنگار ایانا از آذربایجان شرقی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی در جلسه قرارگاه جهادی حدنگاری و صدور اسناد مالکیت اراضی کشاورزی استان گفت: صدور اسناد اراضی فراقوه ای است، و بنا به دستور وزیر محترم جهاد کشاورزی باید تا پایان دولت به ۱۰۰ درصد صدور سند برسیم. هم قوه قضاییه و هم مجریه هر دو مکلف شده اند که این موضوع را پیش ببرند.

اکبر فتحی به اهمیت صدور اسناد اراضی اشاره کرد و افزود: صدور اسناد کشاورزی باعث می شود که مشکلات و مسائل کشاورزان حل شود لذا این کار از اولویت های ماست و از طرفی این اسناد برای ما آمارهای رسمی و دقیق ارائه می کنند که این آمارهای رسمی ما را در برنامه ریزی ها کمک می کند. اکثرا آمارهایی که اکنون وجود دارد براساس خوداظهاری کشاورزان است و این موضوع باعث می شود که ما اطلاعات دقیقی در اختیار نداشته باشیم اگر ما می خواهیم آمار دقیق در حوزه کشاورزی به خصوص باغبانی و زراعت داشته باشیم باید از این اسناد بهره ببریم.

وی تاکید کرد: باید اهمیت و ضرورت صدور اسناد کشاورزی در تمامی روستاها و شهرستان‌های استان توسط همکاران جهاد کشاورزی شهرستانها تبیین شود و برای تبیین این موضوع نیز لازم است در قالب کلاس های آموزشی ترویجی اقدام شود. اگر کشاورزان  پیشرو برای گرفتن سند اقدام کنند سایر کشاورزان نیز برای این موضوع پیشقدم می شوند لذا باید همانند دیگر موضوعات ترویجی این موضوع نیز تبیین شود.

فتحی بیان کرد: برای تبیین بیشتر ضرورت و اهمیت صدور اسناد کشاورزی، باید هر شهرستان در شورای اداری این موضوع را تبیین نماید تا همه ارگان ها همکاری نمایند و مساعدت فرمانداران نیز حاصل شود. همچنین باید در تمام شهرستان ها دبیرخانه مشترک ایجاد شود تا در زمینه تهیه نقشه و رفع تداخل و ... مشکلی پیش نیاید.

گفتنی است در پایان این جلسه به منظور تسریع در صدور سند مالکیت حدنگار زارعین استان آذربایجان شرقی تفاهم نامه مشترک  مابین سازمان جهاد کشاورزی استان و اداره کل ثبت اسناد و املاک استان  در محل سالن جلسات اداره کل ثبت اسناد و املاک استان آذربایجان شرقی با حضور موسی خلیل الهی رئیس کل دادگستری استان ، بابک محبوب علیلو دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان ، سعید قاسمی وند رئیس منطقه ۵ بازرسی و بازرس کل آذربایجان شرقی ، اکبر فتحی رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی، محمد افخمی مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان و داداش نصیری مدیر امور اراضی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی منعقد شد.

گفتنی است این تفاهم نامه در راستای تحقق عملی سیاست های کلی برنامه پنج ساله هفتم کشور ابلاغی مقام معظم رهبری مستند به بند 26 سیاست های کلی برنامه مذکور مبنی بر اجرای 100 درصدی حدنگار ناظر بر قوانین و مقررات موضوعه (قانون جامع حدنگار و قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان های فاقد سند رسمی) از جمله ماده 3 قانون جامع حدنگار مصوب 12/11/93 و پیرو دستورات و فرمایشات معظم له در خصوص حدنگاری صددرصدی و تاکیدات حجت الاسلام محسنی اژه ای ریاست معزز قوه قضاییه و جناب دکتر بابائی ریاست عالی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و مباحث مطروحه با تبیین این موضوع که ممنوعیت صدور سند در قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی و ایجاد قطعات مناسب فنی و اقتصادی مصوب 13/12/1385 ناظر بر تکلیف و افراز این اراضی بوده و منصرف از موضوع ثبت و صدور سند مالکیت این اراضی کشاورزی می باشد نظر بر اینکه صدور سند برای اراضی کشاورزی باعث جلوگیری از خرید و فروش این اراضی برای ساخت و سازهای غیرمجاز و تغییر کاربری خواهد گردید از طرفی تسریع در صدور اسناد زراعی و تثبیت اراضی کشاورزی تاثیر مهمی در پیشگیری از اختلافات و جرایم خواهد داشت بطوریکه باعث تقلیل ورود پرونده به محاکم قضایی خواهد شد با وصف مراتب مذکور در جهت تسریع در صدور اسناد مالکیت کشاورزی و زراعی، سازمان جهاد کشاورزی استان و زیرمجموعه مربوطه از جمله اداره امور اراضی و اداره کل ثبت اسناد و املاک استان و واحدهای ثبتی مربوطه به قید فوریت ضمن امتناع از سهل انگاری و مسامحه و تقابل موثر با سایر مجموعه های مرتبط پیگیر موضوع خواهند بود و ادارات امور اراضی مکلفند نسبت به ارسال پاسخ مثبت استعلامات ثبتی اقدام عاجل به عمل آورند و ادارات ثبت اسناد و املاک استان نیز مکلفند به محض تشکیل و تکمیل پرونده ها در هیات های حل اختلاف در اولین فرصت وفق مقررات نسبت به رسیدگی و صدور سند مالکیت حدنگار زارعین اقدام نماید. ادارات فوق الذکر مکلفند با نظارت اداره کل بازرسی استان ماهانه آمار عملکرد خود را به ریاست محترم دادگستری استان آذربایجان شرقی ارائه نمایند. این تفاهم نامه در راستای دعوتنامه مشترک رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان و مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان تنظیم و به امضا حاضرین رسید.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید