Iranian Agriculture News Agency

پیاده‌سازی نظام نوآوری کشاورزی در راستای اجرای الگوی کشت

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، پیاده‌سازی نظام نوآوری در بخش کشاورزی در راستای اجرای سند الگوی کشت را مهم ارزیابی کرد.

پیاده‌سازی نظام نوآوری کشاورزی در راستای اجرای الگوی کشت
 

به گزارش ایانا به نقل از ایلنا اردبیل، سیدمجتبی خیام نکویی عصر امروز در آیین رونمایی از سند الگوی کشت کشاورزی استان اردبیل با بیان اینکه در سال ۵۷ میزان تولید غذای کشور ۲۵ میلیون تن بود که در حاضر با جمیعت ۸۷ میلیون نفری به ۱۲۵ میلیون تن افزایش پیدا کرده است، گفت: در حال حاضر ماهانه یک میلیون تن گندم نیاز کشور است که به عبارتی در سال ۱۲ میلیون تن بوده که نزدیک به ۲ میلیون تن گندم برای سرانه مصرف بیشتر تخصیص می‌یابد تا کمبودی نداشته باشیم و با اجرای کشت نوین علاوه بر مصرف داخلی، صادرات ۲ میلیون تن گندم در سال امکان پذیر است.

وی افزود: برای دستیابی به امنیت غذایی جمعیت ۸۷ میلیونی ایران باید برنامه‌های مدون و راهکارهای عملیاتی را در وزارت جهاد کشاورزی در پیش بگیریم که رونمایی از سند الگوی کشت در استان‌ها کشور از این برنامه‌ها است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بیان کرد: متاسفانه در کشور از مزرعه تا سر سفره، ۳۰ درصد تولیدات به ضایعات تبدیل می‌شود که باید در این راستا اقدامات لازم انجام گیرد.

خیام‌نکویی ادامه داد: استان اردبیل سالانه ۳ میلیون تن در حوزه زراعت، تولیدات داشته که ۳ درصد تولیدات کشور را محسوب می‌شود و ۶۵ درصد تولیدات کشاورزی استان اردبیل دیمی است و مقام معظم رهبری به موضوع کشاورزی دیم تاکید بسیار ویژه‌ای دارند.

وی پیاده‌سازی نظام نوآوری در بخش کشاورزی را در راستای اجرای سند الگوی کشت مهم ارزیابی کرد و گفت: فرمانداری‌ها با تشکیل کارگروه شهرستانی اجرای الگوی کشت و تدقیق و بروزرسانی آمار و اطلاعات بخش کشاورزی باید در اجرای این سند سازمان جهاد کشاورزی را یاری کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان این‌که انقلاب بهره‌وری کشاورزی باتوجه به علم و دانش کشور میسر است، تصریح کرد: در راستای توسعه و پیشرفت نوین کشاورزی کشور، انقلاب بهره‌وری یکی از ارکان اصلی و مهم به شمار می‌رود که این اقدام مهم، با توجه و اتکا به علم و دانش میسر و امکان‌پذیر خواهد بود.

وی عنوان کرد: در حال حاضر باتوجه به اقدامات دولت سیزدهم، در کلیه سطوح عالی کشور اتحاد و انسجام حداکثری جهت بهبود و پیشرفت کشاورزی وجود دارد.

خیام‌نکویی با بیان اینکه برای نیل به بهره‌وری باید در تولید دیم‌زارها جهش ایجاد شود، افزود: دانش و فناوری و آموزش و ترویج از جمله ملزومات نیل به بهره‌وری است و با انقلاب بهره‌وری در کشاورزی به امنیت غذایی دست می‌یابیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید