Iranian Agriculture News Agency

افزایش سطح زیر کشت باغات در راستای مدیریت مصرف بهینه آب بخش کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از افزایش سطح زیر کشت باغات در راستای مدیریت مصرف بهینه آب بخش کشاورزی خبر داد.

افزایش سطح زیر کشت باغات در راستای مدیریت مصرف بهینه آب بخش کشاورزی

به گزارش  خبرنگار ایانا در خراسان جنوبی، مهدی جعفری رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی  گفت: با توجه به مساله کم‌آبی در استان سطح زیر کشت باغ‌ها از محصولات زراعی پیشی گرفته و در راستای مدیریت مصرف بهینه آب بخش کشاورزی به این موضوع توجه شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: افزایش بهره‌وری آب و خاک از مهمترین برنامه‌های جهاد کشاورزی است و بخش عمده طرح‌های افتتاحی این حوزه نیز به آب و خاک مربوط می‌شود.

وی اظهار داشت: ۱۷۸ هزار متر مکعب اراضی قابل کشت در استان خراسان جنوبی وجود دارد که عدد قابل توجهی بوده و ارزش محصولاتی تولیدی استان ۲۱ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: راندمان (بازدهی) آبیاری استان به ۴۹ درصد رسیده است و تا سه سال آینده این شاخص باید به ۵۵ درصد برسد.

وی افزود: امسال هم بالغ بر سه هزار و ۲۰۰ هکتار سامانه نوین آبیاری در استان اجرا شده و عملیات در دست اجرا ۹ هزار و ۹۴۴ هکتار است.

جعفری توسعه کشت گلخانه‌ای را از دیگر برنامه‌ها برای افزایش بهره‌وری کشاورزی عنوان کرد و گفت: پیش از این ۶۰ هکتار گلخانه داشتیم که در ۲ سال اخیر ۲۵ هکتار به این میزان اضافه شده است.

وی بیان کرد: ارزش افزوده بخش کشاورزی در اقتصاد خراسان جنوبی طی بازه ۶ ساله از ۲۴ به ۲۹ درصد افزایش یافته که حاصل اقدامات در حوزه بهره‌وری آب و خاک بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی همچنین از ۱۳۹ پروژه قابل افتتاح در دهه فجر امسال خبر داد و گفت: ۱۳۸ میلیارد و ۲۲۲ میلیون تومان اعتبار برای بهره‌برداری از این پروژه‌ها صرف شده شده که در تمامی شهرستان‌ها پراکنده است.

وی افزود: دهه فجر امسال افتتاح پروژه‌های جهاد کشاورزی در مبنای ۲ مولفه بهره‌وری و زیرساختی است و تثبیت اشتغال از مهمترین رویکردهای این پروژه‌ها محسوب می‌شود.

جعفری، جمعیت برخوردار از این پروژه‌ها را ۲۴ هزار و ۵۶۶ نفر اعلام کرد که اشتغال پایدار مستقیم برای ۹۲ نفر و تثبیت اشتغال ۲۴۷ نفر را به دنبال دارد.

وی عنوان کرد: پروژه‌های قابل افتتاح دهه فجر امسال در حوزه عشایری، آب و خاک، شرکت شهرک‌های صنعتی و منابع طبیعی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: ۷۶ پروژه حوزه آب و خاک شامل سامانه‌های نوین آبیاری با ۱۱ میلیارد و ۷۰۵ میلیون تومان اعتبار، احیا و مرمت قنوات با اعتبار هشت میلیارد و ۱۸۰ میلیون تومان آماده افتتاح است.

وی افزود: خراسان جنوبی در زمینه اجرای سامانه‌های نوین آبیاری عملکرد خوبی داشته و سال گذشته ۳۶۰ رشته قنات احیا و مرمت شد که نسبت به سال ماقبل هشت برابر افزایش اعتبار و چهار برابر افزایش عملکرد داشته‌ایم و این نهضت ادامه دارد.

جعفری اظهار داشت: چند پروژه شاخص در حوزه کشاورزی آماده بهره‌برداری است که تلاش می‌کنیم با حضور مقام عالی وزارت در هفته جهاد کشاورزی افتتاح شود.

وی همچنین از صدور ۳۲ پروانه بهره‌برداری در حوزه صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی خبر داد و گفت: ظرفیت این واحدهای فرآوری ۵۱ هزار تن با حجم سرمایه‌گذاری ۱۲۰ میلیارد تومان بوده که تاکنون ۷۱ هزار تن محصولات کشاورزی در این صنایع جذب و تبدیل شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: در حوزه تنظیم بازار نیز به‌زودی برنج، شکر، گوشت منجمد گوسفندی و گوساله توزیع می‌شود و تاکنون ۱۴۹ تن گوشت گوسفند و گوساله توزیع شده است.

وی با اشاره به توزیع ۵۹۰ تن برنج در استان گفت: درخواست هزار تن برنج، ۲ هزار تن شکر و ۵۰۰ تن گوشت ارائه شده که امیدواریم تا قبل از ماه رمضان و عید نوروز توزیع آنها شروع شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید