Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان:

تحقق نهضت تولید نهال در کردستان مستلزم مشارکت مردمی است

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: ظرفیت سازمانهای مردم نهاد مهمترین بستر برای توسعه سرانه فضای سبز و تحقق نهضت تولید نهال است .

تحقق نهضت تولید نهال در کردستان مستلزم مشارکت مردمی است

به گزارش خبرنگار ایانا از  کردستان،  در جلسه هماهنگی نهضت تولید نهال کردستان، در سنندج اظهار کرد: کاشت درخت یک رسالت اجتماعی است که این مسوولیت اجرای این طرح تنها بر عهده سازمان جهاد کشاورزی و سازمان منابع طبیعی نیست و تشکل‌های مردم‌نهاد باید در این طرح ما را همراهی کنند.

وی درباره دلایل اجرای این طرح گفت: افزایش گازهای گلخانه ای و شدت فرسایش خاک، بروز بلایای طبیعی در جای جای کشور و تغییرات اقلیمی از مسایلی است که علاوه بر نسل‌های امروز، آیندگان را نیز به مخاطره خواهد انداخته و بهترین راه برون رفت از این معضل احیا و توسعه جنگل است که ششهای تنفس زمین به شمار می‌رود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: این طرح یک طرح مردمی است که در کشور تحت عنوان طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت نامگذاری شده که امید آن می رود ضمن اطلاع رسانی های جامع و استفاده از ظرفیت تمامی نهادهای های مردم نهاد، آموزش وپرورش، دانشگاه‌ها، سمن‌ها و تشکل‌های حافظ محیط زیست با موفقیت در استان نیز به اجرا درآید.

اسکندری گفت: حراست از اراضی ملی و منابع طبیعی کشور به عنوان سرمایه‌های ملی با مشارکت و همکاری مردم میسر و شدنی است.

وی با بیان اینکه حوزه منابع طبیعی فراملی و بین المللی است، افزود: برای جلوگیری از تخریب سرزمین باید حافظ پوشش گیاهی باشیم و اجازه تصرف به اراضی ملی را به سودجویان ندهیم و در این راه مشارکت مردم ضروری است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی در خصوص نقش موفق رسانه ها در این زمینه اظهار کرد: نقش رسانه‌های تصویری، مکتوب و مجازی در موفقیت اجرای طرح کاشت یک میلیارد نهال بسیار مهم و حیاتی است.

سهم چهار میلیونی کردستان از نهضت جهادی تولید نهال

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان هم گفت: سهم این استان از نهضت جهادی یک میلیارد اصله نهالی در کشور، سالانه چهار میلیون نهال است.

بهزاد شریفی پور اظهار کرد: مقدمات کار از جمله تامین بذر و نهاده‌های لازم در نهالستان‌های تحت پوشش انجام شده و تولید نهال در سال جاری با اولویت تولید نهال های زارعت چوب است.

وی سهم استان‌های مختلف کشور با توجه به نیاز و حجم آلایندگی محیطی و میزان مصرف برای صنایع مشخص شده را متفاوت اعلام کرد و گفت: استان‌های شمالی کشور در رده‌های اول و استان کردستان با چهار میلیون نهال تولیدی در رده چهارم استانهای کشور قرار دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان افزود: اعتبار لازم برای تولید نهال تامین و در سطح ۴۱ هکتار نهالستان ریخلان مریوان و ۱۳ هکتار نهالستان گریزه سنندج از پاییز امسال آغاز شده است.

وی درباره گونه‌هایی که در نهضت جهادی تولید نهال تولید می‌شود اظهار داشت: مهمترین گونه ها شامل صنوبر و گونه‌هایی است که در قالب قانون هوای پاک و از تعهدات سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری مورد نیاز دستگاههای خدمات‌رسان از جمله شهرداری ها است.

سرو نقره ای، زبان گنجشک، افرا و گونه های بومی کردستان شامل بنه، بلوط و زالزالک از دیگر گونه‌هایی است که به گفته شریفی پور در قالب این طرح در استان تولید می‌شود.

وی تاکید کرد: این طرح با اولویت مشارکت مردم و کشاورزان در حال اجراست و بخش بزرگی از آن به تولید نهال هایی با محوریت زارعت چوب اختصاص دارد.

از مساحت دو میلیون و ۹۳۷ هزار هکتار استان کردستان، بیش از ۳۷۴ هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می دهد.

جنگل های استان کردستان که جز جنگل های زاگرس شمالی هستند در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی های اکوتوریستی و ارزش های زندگی، دارای اهمیت نابی است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید