Iranian Agriculture News Agency

تولید بیش از 26هزار تن بذراصلاح شده گندم و جو در استان ایلام

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی ایلام گفت:استان ایلام دارای 10رقم جو آبی و دیم و 16رقم بذر آبی گندم و 12رقم دیم می باشد که 5رقم گندم رویالیتی بوده و به استان های مختلف کشور ارسال می گردد.

تولید بیش از 26هزار تن بذراصلاح شده گندم و جو در استان ایلام

به گزارش خبرنگار ایانا در ایلام، علی نجفی فر در حاشیه بازدید جمعی از خبرنگاران از مرکز تحقیقات کشاورزی سرابله  با اشاره به نقش مهم رسانه ها بعنوان رکن چهارم دموکراسی گفت: رسانه ها نقش مهمی در گردش اطلاعات و مهندسی افکار عمومی دارندا گر مهندسی افکار درست انجام شود نقش مهمی در توسعه می تواند داشته باشد.

وی همچنین با بیان اولویت مهم مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خاطرنشان کرد: اولویت مهم بخش کشاوری گذار از کشاورزی سنتی به کشاورزی صنعتی است، در راستای وظایف مرکز تحقیقات کشاورزی روند مطلوبی در این خصوص شکل گرفته است.

 نجفی فر همچنین ادامه داد: ایستگاه چرداول به مساحت ۱۷ هکتار است و ایستگاه معتدل ما می باشد و عمده فعالیت های تولید بذر را در اینجا صورت می‌پذیرد.

وی بیان داشت:استان ایلام دارای 10رقم جو آبی و دیم و 16رقم بذر آبی گندم و 12رقم دیم می باشد که 5رقم گندم رویالیتی بوده و به استان های مختلف کشور ارسال می گردد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی ایلام افزود: این مرکز نظارت بر تولید بذور اصلاح شده شرکت های تولید کننده بذر گندم در سطح 6هزار هتکار  و تولیدکنندگان بذر جو در سطح 670هکتار در یکسال گذشته انجام داده و 25هزار تن بذر گندم و یکهزار 300تن جو در ارقام و طبقات مختلف بذر نیز در سطح استان تولید شده است. 

وی یادآور شد :نظارت برفرآوری 15هزار تن بذر گندم و یکهزار و 200تن بذر جو در طبقات مخلف بذری در استان انجام شده است. 

نجفی فر در ادامه گفت: ایستگاه دیگر ما ایستگاه دهلران در سطح ۵ هزار هکتار آبخوان در این ایستگاه کار شده است.

وی ادامه داد: جهت اصلاح بذر مراحل و روند هایی طی می گردد که این روند موجب تولید ارقام بذرهای تولیدی می شود.سپس بذرهای تولیدی در چند بخش پرورشی کار بر روی آنها انجام می شود.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاوری و منابع طبیعی ایلام خاطرنشان کرد: ۱۷ شرکت در این زمینه فعالیت می کنند ۲۶ رقم گندم را فراروی می کنند، در سال جاری به ۷ استان صادرات بذر فراوری شده را داشتیم.

وی در ادامه افزود: فعالیت دیگر مرکز ارزیابی است ما در سال جاری ۷۲ مورد ارزیابی اراضی را داشته ایم.

دکتر نجفی فر با اشاره به برخی فعالیت های دانش بنیان مرکز گفت: یکی از آنها پیگیری و کسب موافقت اولیه یک مرکز رشد است و پیگیری درخواست پژوهشکده بلوط که با آمدن کمیسیون کشاورزی در ایلام این درخواست مطرح شد‌ و همچنین فعالیت دیگر پیگیری راه اندازی و تولید مرکز بذر و نهال گونه های جنگی و مرته ای است.

نجفی فر افزود: با توجه به سیاست های جدید در خصوص کاهش مصرف آب پیگیری هایی در زمینه ایجاد یک واحد گلخانه ای در زمینه آموزش و تولید و پرورش در حاشیه شهر ایلام یا در شهرستان چرداول را انجام داده ایم‌.

دکتر‌نجفی فر در‌ ادامه اظهار داشت: ۶۹ فقره طرح های پژوهشی متعدد در زمینه های متعدد را اجرا نموده ایم برای نمونه طرح جامع بررسی عوامل خشکیدگی جنگل های بلوط را انجام دادیم که در‌نتیجه این طرح راهکارهای زیادی در راستای جلوگیری از خشیکدگی جنگل های بلوط استان ارائه شده است.

وی با اشاره به علت اصلی خشکیدگی جنگل های بلوط بیان کرد: علت اصلی و اولیه این خشکیدگی طبق پژوهش ها زوال جنگل ها و تغییرات اقلیمی است به معنای فشار بیش از حد انسانی بر اکوسیستم باعث شده است زاد آوری طبیعی در سطح جنگل های استان به حد صفر برسد‌ عامل تغییرات اقلیمی و عامل انسانی باعث شده ابتدا جنگل ها ضعیف شوند و پس از ضعیف شدن بیماری و خشکیدی به سراغ آنها بیاید.

وی با ارائه راهکاری فوری و بلند مدت برای جلوگیری از خشیکدی جنگل های بلوط استان گفت: در راهکاری های فوری سه راهکار ارائه شده است که راهکار اول شامل بریدن حجم تاج است یعنی باید از حجم تاج درخت کم کنیم تا رشد آن از پایین شروع شود و راهکار دوم قطع شاخه های آلوده و خشکیده است، راهکار سوم سامانه های سطوح آبگیر است یعنی با ایجاد سامانه های در سطوح آب را پشت آن ذخیره کنیم همچنین راهکار بلندمدت اجرای طرح‌هایی مانند جنگل داری اجتماعی است.

نجفی فر نقش آبخوان ها را در حفظ جنگل های استان بسیار مهم و پر اهمیت خواند و در این زمینه گفت: آبخوان ها می توانند راهکار بلند مدتی برای حفظ جنگل ها باشند که ما هیچگونه اعتباری برای آبخوان نداریم در شرایط نرمال بارندگی این آبخوان می توان یازده میلیون متر مکعب آب به استان اضافه می کند.

وی‌خاطرنشان کرد: سد ها به دلیل مسائل زیست محیطی و همچنین هزینه بالای احداث و‌ تبخیر بالای آب نمی‌توانند راهکاری مفید برای تامین آب مورد نیاز استان باشد بجای سد می توان با آبخوان ها با هزینه های مالی و غیرمالی بسیار پایین تر میلیون ها معکب آب به ذخیره استان افزود متاسفانه کشور در این زمینه عقب است.

دکتر نجفی فر با اشاره به یکی از مهم ترین چالش های این روزهای مرکز تحقیقات افزود: ایستگاه رضا آباد مهران یکی از ایستگاه های اصلی مرکز برای تولید بذر است که فقط در ۵۰۰ هکتار این مرکز بیش از ۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

وی در ابن خصوص افزود: نه تنها بذر استان ایلام بلکه بذر ۱۶ استان دیگر کشور از این ایستگاه تامین می شود اما متاسفانه اداره کل ثبت اسناد ایلام به صورت غیر قانونی مالکیت ۱۴۰۰ هکتار از اراضی ایستگاه رضاآباد را در که مالکیت سازمان بوده واگذار کرده است و به سازمان دیگری واگذار کرده است که این امر در علاوه بر نابودی ایستگاه و از بین رفتن هزینه های فراوانی که برای آن شده است موجب می گردد امنیت غذایی استان و حتی کشور به خطر بیوفتد.

وی در ادامه گفت: ایستگاه رضاآباد مهران مرکز اصلی برای آموزش و تولید بذر در استان بوده و هزینه های بسیار زیادی برای سیستم آبیاری آن انجام شده است، معلوم نیست انتقال سند آن با چه انگیزه ای صورت گرفته است و آیا این ادارات به عمق فاجعه پی برده اند یا خیر که به راحتی آب خوردن سند آن را به راه و شهرسازی انتقال میدهند.

دکتر نجفی فر خاطرنشان کرد: در این ۱۴۰۰ هکتار حدود ۵۰۰ هکتار آن آبیاری تحت فشار قرار گرفته است وی ادامه داد: مساحت کل مهران با فضاهای خالی اطراف آن ۴۰۰ هکتار است چطور اداره راه و شهرسازی با بهانه مسکن ملی کل ۱۴۰۰ هکتار را در اختیار خود قرار داده است مگر چقدر قرار است مسکن در آن ساخته شود؟!

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاوری و منابع طبیعی ایلام گفت: با استناد به ماده ۱۰ تبصره ۲ قانون جهش تولید مسکن واگذاری اراضی زراعی درجه ۱و۲ و ایستگاههای تحقیقاتی تولید بذر برای استفاده های دیگر حتی طرح نهضت مسکن ملی ممنوع است و این حرکت غیرقانونی انجام شده تبصره آن در خصوص مراکز پژوهشی و آموزشی لحاظ نشده است.

در ادامه معاونت تولید بهبودهای گیاهی دکتر حشمت زرین جوب گفت: سه مدیریت و یک اداره زیر نظر این معاونت است در سالهای عادی استان ایلام ۱ میلیون تن تولید محصولات کشاورزی دارد که۸۳۰ هزار تن آن یعنی بیش از ۸۰ درصد آن تولیدات گیاهی است.

وی افزود: استان ایلام علیرغم مساحت کوچیک رتبه سوم تولید کلزا را در کشور دارد همچنین در زمینه تولید گل نرگس رتبه دوم را دارد.

دکتر زرین جوب خاطرنشان کرد: استان ایلام کیفی ترین گندم کشور را تولید می کند حداقل دو برابر نیاز استان گندم تولید می کند ایلام ۴۵۰ هزارت تن ظرفیت سیلویی دارد

وی‌ادامه داد: تولید گندم در بهترین شرایط ۳۲۶ هزار تن بوده و مازاد گندم عموما به استان های دیگر بخصوص تهران صادر می شود

زریجوب در ادامه گفت: استان ایلام یکی از معدود استان هایی است که با داشتن ۱۸ شرکت تولید و فراروی به بیش از ۱۶ استان کشور بذر صادر می کند، در استان بذرهای تولید می شود که در مقابل بیماری های گیاهی مقاوم هستند و بیمارهای گیاهی مرتب به روز رسانی می شوند .

معاونت تولید و بهبودهای گیاهی مرکز خاطرنشان کرد: استان ایلام پیشانی بیماری زنگ کشور است اگر بذرهای استان در مقابل بذر مقاوم باشد کل کشور مقاوم می شود بلا از ایلام و‌خوزستان بیماری زنگ به کل کشور منتشر می گردد .

وی همچنین گفت: استان ایلام پتانسیل خوبی برای توسعه گیاهان دارویی دارد به دلیل خام فروشی مقفول مانده است که با همکاری بنیاد برکت و بنیاد علوی و ستاد اجرای فرمان امام که منابع مناسبی در اختیار دارند گیاهان دارویی را توسعه داده ایم.

زرین جوب افزود: شرکت دانش بنیان گیاهان دارویی با ۸ میلیارد تسهیلات در این زمینه ایجاد گردیده است همچنین جهت توسعه کشت در واحد های تولیدی و گلخانه ای

از شرکت های سرمایه گذار دعوت بعمل آوردیم که اگر مشکلات و موانع اجازه دهند حاضر به سرمایه گذاری در این زمینه هستند نمونه شرکت سرمایه گذاری کوثر که سازمان زمین در حد رایگان با چاه در اخیتار آنها گذاشت اکنون چیزی حدود ۱۵ نفر در آن شاغل هستند.

در ادامه بازدید  معاونت آب و‌خاک جهاد کشاورزی استان خاطرنشان کرد: اصحاب رسانه همکاران‌‌ واقعی در خط مقدم بوده و کمک حال بخش محروم کشاورزی می باشند. 

گراوند گفت: ۹۰ درصد منابع جهاد کشاورزی در زمینه آب و خاک صرف می شود اما در زمینه نیروی انسانی با مشکل جدی روبرو هستیم

وی با اشاره به خشکسالی های اخیر و بحران کمبود آب در کشور گفت: بحران آب و خشکسالی در استان بحث اصلی کشور است ۷۰ درصد بارندگی کشور در سطح ۳۰ درصد مساحت کشور رخ می دهند وی همچنین افزود:

۷۵ درصد بارندگی ما در فصل غیر کشاورزی اتفاق می افتد و تنها ۲۵ درصد بارندگی در فصل کشاورزی است.

وی افزود: زمین های کشاورزی باید مجهز به سیستم آبیاری باشد، سال زراعی گذشته کل برداشت استان ایلام وابسته به اراضی‌ آبی بود و حتی یک کیلو گندم از اراضی دیم برداشت نشد.

دکتر‌‌ گراوند با ذکر میزان اراضی مستعد استان گفت: ۳۳۵ هزار هکتار اراضی مستعد کشاورزی در استان وجود دارد که۱۲۰ هزار‌ هکتار اراضی آبی شده اند۷۷ هزار هکتار طی سه طرح در دست اقدام هستند.

وی افزود: از این ۱۲۰‌هزار اراضی ۳۵ هزار هکتار از طریق سامانه ابیاری تحت فشار ابی هستند که ۱۸‌هزار هکتار سامانه گرمسیری و۱۲ هزار هکتار اراضی سد رودخانه های مرزی هستند ۴۷ هزار هکتار اراضی تحت احیا سد کرخه و ۸ هزار اراضی کانال های آبیاری سنتی هستند.

گراوند همچنین گفت: در شاخص بهره وری آبیاری نوین در کشور اول هستیم، در بحث احداث کانال های آبیاری ۳۹۱ کیلومتر در سطح استان کانال آبیاری ایجاد شده است و۶۷۰ کیلومتر سنتی است باید تبدیل شود و۱۷ رشته قنات در‌استان داریم که مرمت و ترمیم شده اند.

 گراوند در‌ادامه با اشاره به بحث تامین آب اراضی خاطرنشان کرد: چند سال گذشته متاسفانه سازمان جهادکشاورزی به بحث تامین آب اراضی وارد شده است که خارج از توان ما است، ایستگاه پمپاژ نیاز به اعتبارات ملی دارد و ما توان مالی برای اجرای اینگونه طرح ها نداریم این باعث بروز چالش های جدی برای ما شده است و از مطالبات مردم نیز است

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید