Iranian Agriculture News Agency

تاکید بر جذب اعتبار ادوات کارنده جهت افزایش بهره وری

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بر جذب اعتبار جهت خریداری ادوات کشاورزی حفاظتی ، کشت روی پشته ومستقیم کار تاکید کرد.

تاکید بر جذب اعتبار ادوات کارنده جهت افزایش بهره وری

به گزارش خبرنگار ایانا از خوزستان، رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در جلسه ستاد فنی زراعت  با تأکید بر جذب اعتبار جهت خریداری ادوات کشاورزی حفاظتی ، کشت روی پشته ومستقیم کار اظهار داشت:با توجه به ناپایداری میزان آب در سد کرخه، بهره برداران موجود در همه حوضه های آبریز بخصوص در این حوضه باید تمام تلاش خود را جهت بیمه محصول  بکار گیرند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان گفت: از ابتدای فصل کشت تا تاریخ 6 دی ماه 393 هزار هکتار گندم آبی و 172 هزار هکتار گندم دیم در مزارع استان کشت شده است.

تورج نوروزی افزود: همچنین 25 هزار هکتار کلزای دیم و آبی در مزارع کشت شده است.

وی ادامه داد: جهت 104 هزار و 356 هکتار از مزارع استان نیز قرارداد کشاورزی قراردادی منعقد شده است

نوروزی سطح کشت شده در طرح جهش تولید در دیم زارها را 80 هزار و 860 هکتار عنوان و اضافه کرد: در این طرح 40 میلیارد و 208 میلیون ریال جهت ادوات کارنده تسهیلات جذب شده است.

وی سطح اجرا شده در طرح گندم بنیان را 161 هزار و 393 هکتار بیان و تصریح کرد: تقسیط کود سرک بر اساس مورفولوژی و مراحل رشد گیاه از اهمیت بالایی برخوردار می باشد و تاثیر بسزایی در عملکرد محصول خواهد داشت.

نوروزی بر استفاده از کلرور پتاس به صورت سرک همراه با کود اوره نیز تاکید و اظهار داشت: برای استفاده از علف کش ها از نازل های تی جت پشت تراکتوری استفاده شود.

در ادامه جلسه مدیر حفظ نباتات سازمان گفت: بر اساس سطح مصوب کشت پاییزه برنامه شبکه مراقبت مبارزه با علف های هرز پیش بینی گردیده و در اختیار شهرستان ها قرار گرفته است.

ناجی شهیب زاده افزود: تاکنون 65 هزار و 64 هکتار از مزارع استان در مقابل علف های هرز ایمن شده است همچنین در سطح 170 هکتار علیه زنگ زرد عملیات پیشگیری صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: در3 هزار و 269 هکتار عملیات مقابله با سوسک سیاه و 600 هکتار آفت مینوز انجام شده است.

شهیب زاده اضافه کرد: سموم استفاده شده در مزارع باید بر اساس نوع غالب علف هرز باشد و سموم از مراکز مجاز تهیه شود.

وی تصریح نمود: 134 هزار لیتر سم و 8 هزار و 250 دستگاه سمپاش پشت تراکتوری در استان موجود است.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی نیز اظهار داشت: یک هزار و 768 نفر در آموزش های مهارتی و 410 نفر در بازدید های ترویجی از ابتدای فصل کشت حضور یافته اند.

سید یعقوب هاشمی ادامه داد: در طرح جهش تولید 331 کلاس تشکیل شده است و با توجه به اینکه 14 هزار و 268 نفر  در طرح جهش تولید طرف قرارداد می باشند پیش بینی می شود هر بهره بردار تا پایان طرح  در 2 کلاس آموزشی حضور یابد.

مدیر گروه خدمات بیمه ای بانک کشاورزی گفت: تاکنون 107 هزار هکتار از سطوح زیر کشت پاییزه در استان تحت پوشش بیمه قرار گرفته است که 2 هزار و 200 هکتار آن از طریق سامانه کشاورزی قراردادی بوده همچنین 54 هزار و 400 هکتار مربوط به طرح جهش تولید در دیم زارها است.

آلاله اضافه نمود: از 320 میلیارد تومان خسارت مربوط به سال زراعی گذشته 180 میلیارد تومان پرداخت شده است .

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید