Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل امور عشایر فارس:

عشایر در فرآوری گیاهان دارویی نقش موثر داشته باشند

مدیر کل امور عشایر استان فارس با تاکید بر اینکه فارس در فرآوری گیاهان دارویی و طب سنتی از استان های پیشرو است، گفت: متاسفانه عشایر که در قلب گیاهان دارویی خودرو در مراتع حضور دارند، بهره کافی از این گیاهان در اقتصاد و معیشت نبرده و این صنعت در اختیار دیگران قرار گرفته است.

عشایر در فرآوری گیاهان دارویی نقش موثر داشته باشند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، عبدالحمید کریمی با بیان اینکه تامین معیشت عشایر از اولویت ها است، تصریح کرد: عشایر می توانند در قالب طرح های مرتعداری در زمینه جمع آوری و فرآوری گیاهان دارویی اقدام کنند و مورد حمایت قرار می گیرند.

وی با بیان اینکه فرش های تولیدی عشایر شهرت جهانی دارد ولی در صنایع دستی دیگر مثل جاجیم و گلیم عشایر رشد کافی نداشتند، اظهار کرد: در صورت هدایت عشایر به سمت افزایش تولیدات در محصولات صنایع دستی امکان رشد اقتصادی در طوایف فراهم می شود.

کریمی با اشاره به اینکه در صنعت گردشگری و بومگردی تکیه عشایر بر طبیعت است، ابراز کرد: در تلاش هستیم اقتصاد پایدار عشایر در بومگردی و گردشگری رخ دهد به صورتی که هر سیاه چادر به عنوان یک بنگاه اقتصادی شناخته شود تا در کنار آن بتوانند تولیدات صنایع دستی و صنایع لبنی را ارائه نمایند.

وی؛ محصولات لبنی تولیدی عشایر طعم و مزه خاصی دارد که بسته بندی و مارکتینگ این محصولات به بازارپسندی کمک می کند و رونق اقتصادی را برای این قشر زحمتکش به دنبال دارد.

کریمی با اشاره به اینکه عشایر استان فارس  از چهار ایل بزرگ قشقایی، خمسه، لر و ایلات مستقل تشکیل شده است، بیان کرد: بر طبق آمار ثبتی مبنایی تعداد عشایر کوچنده استان فارس 27هزار خانوار معادل 120 هزار نفر جمعیت دارد که حدود 3 درصد جمعیت استان را به خود اختصاص است.

مدیر کل امور عشایر استان فارس گفت:  این عشایر 25درصد گوشت قرمز و 47 درصد صنایع دستی استان فارس را تامین می کنند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید