Iranian Agriculture News Agency

انجام مطالعات آبخیزداری در ۳۹ میلیون هکتار از عرصه‌های کشور

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از انجام مطالعات آبخیزداری در ۳۹ میلیون هکتار از عرصه‌های کشور خبر داد و گفت: با توافقات صورت گرفته ۱۹میلیون هکتار باقیمانده نیز طی سه سال آینده انجام خواهد شد.

انجام مطالعات آبخیزداری در ۳۹ میلیون هکتار از عرصه‌های کشور
 

به گزارش ایانا به نقل از سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، عباسعلی نوبخت معاون وزیر جهاد کشاورزی در بازدید از اجرای پروژه‌های منابع طبیعی و آبخیزداری در شهرستان‌های خرامه، جهرم و خفر استان فارس، مطالعه ۱۰ میلیون هکتار فعالیت آبخیزداری را از جمله برنامه‌های این سازمان در برنامه هفتم و هشتم توسعه عنوان کرد و گفت: تاکنون در ۳۹ میلیون هکتار از عرصه‌های کشور کار مطالعاتی در حوزه‌های آبخیز انجام شده که با توافقات صورت گرفته ۱۹ میلیون هکتار باقیمانده نیز طی سه سال آینده انجام و به پایان خواهد رسید.

وی همچنین از اختصاص ۲۷ میلیارد تومان جهت انجام پروژه‌های مطالعاتی حوزه‌های آبخیز شهری و پشت سد استان فارس در سال آینده خبر داد و گفت: در این راستا مبلغ ۳ میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های مطالعاتی حوزه‌های آبخیز شهرستان جهرم و ۴ میلیارد تومان دیگر هم برای شهرستان خفر در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در ادامه با تاکید بر اجرای فعالیت‌های آبخیزداری در مناطق بحرانی استان فارس در راستای مقابله با بحران آب اظهار امیدواری کرد: با توجه به شرایط کنونی استان از نظر خشکسالی و کم‌آبی، اجرای فعالیت‌های آبخیزداری با اولویت‌بندی در مناطق محروم و کم برخوردار اقدامی تاثیرگذار باشد.

وی در خصوص خرید تجهیزات و ادوات اطفاء حریق برای استان هم اظهار داشت: در این راستا براساس مطالعات صورت گرفته اعتباری جهت خرید این تجهیزات در نظر گرفته شده که براساس اولویت‌بندی مناطق بحرانی به شهرستان‌ها اختصاص خواهد یافت.

نوبخت همچنین از تلاش‌های صورت گرفته برای اجرای فعالیت‌های آبخیزداری استان فارس تقدیر کرد و گفت: این استان ظرفیت بالایی در اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری دارد که در صورت اجرای این طرح‌ها ضمن کاهش خطرات ناشی از سیلاب، کمک شایانی به افزایش سطح پوشش گیاهی، حفظ و تقویت منابع پایه آب و خاک و همچنین افزایش سطح سفره‌های آب زیرزمینی خواهد کرد.

وی افزود: ۱۲۵ میلیون هکتار از عرصه‌های کشور در معرض فرسایش آبی قرار دارد که برای کنترل عوامل و تهدیدات احتمالی، اجرای مطالعات آبخیزداری بویژه در استان فارس و از جمله شهرستان‌های خفر و جهرم امری ضروری است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید