Iranian Agriculture News Agency

تولیدات کشاورزی چهارمحال و بختیاری ۵۵ درصد افزایش یافت

رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: در حالی‌که در سال ۹۸ با مصرف یک میلیارد و ۵۰ میلیون مترمکعب آب ۹۰۰ هزار تن محصول کشاورزی در استان برداشت شد اما در سال زراعی گذشته با صرف ۷۵۰ میلیون مترمکعب آب یک میلیون و ۵۹۰ تن محصول در استان تولید شده است و تولیدات این بخش ۵۵ درصد رشد دارد.

تولیدات کشاورزی چهارمحال و بختیاری ۵۵ درصد افزایش یافت

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال وبختیاری، حسین برزگر، افزود: این صرفه‌جویی در مصرف آب به سبب بهره‌گیری از سیستم‌های آبیاری نوین و افزایش راندمان آبیاری در استان طی سال‌های اخیر است.

وی راندمان آبیاری در استان را ۶۰ درصد اعلام کرد و گفت: از ۱۲۰ هزار هکتار اراضی آبی در استان ۶۹ هزار هکتار نزدیک به ۶۰ درصد اراضی به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده است و در این خصوص چهارمحال و بختیاری در کشور پیشتاز است چراکه میانگین راندمان آبیاری در کشور ۴۵ درصد است.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در عین حال نسبت به ضعف مطلوبیت خاک در استان ابراز نگرانی کرد و گفت: در حالی‌که باید میزان ماده مطلوب خاک بین سه تا پنج درصد باشد اما این شاخص در استان کمتر از یک درصد و در برخی از نقاط استان ۶ دهم درصد است که همین موضوع نقش مخربی در افزایش نگهداری آب در خاک دارد و می‌تواند مصرف آب در بخش کشاورزی را افزایش دهد.

برزگر علت کاهش ماده آلی خاک در استان را فرسایش بالای خاک به سبب شیب زیاد استان عنوان کرد و افزود: فرسایش خاک از یک سو و سرمازدگی در استان از سوی دیگر سبب شده تا ماده آلی در خاک پایین باشد و همین موضوع به یکی از دغدغه‌های جدی بخش کشاورزی استان تبدیل شده است و بدنبال راهکارهایی برای رفع آن هستیم.

وی با بیان اینکه ماده آلی خاک علاوه‌بر نگهداری آب در خاک، بهره‌وری و عملکرد بخش کشاورزی را افزایش می‌دهد، تصریح کرد: یکی از راهکارهایی که به تازگی مورد توجه قرار گرفته و درصدد اجرای آن هستیم استفاده از ضایعات باغی مثل سرشاخه‌ها و برگ درختان است که می‌تواند به صورت کمپوست با خاک اراضی مخلوط شده و ماده آلی خاک را افزایش دهد.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری، خاطرنشان کرد: سالانه ۲۰۰ هزار تن ضایعات باغی مثل سرشاخه و برگ درختان در استان در اختیار داریم که باغداران از آن به عنوان پرچین استفاده می‌کنند و یا آن را می‌سوزانند که در همین راستا مقرر شده تا با اطلاع‌رسانی به کشاورزان و جذب سرمایه‌گذار بتوان این بخش از ضایعات را در راستای افزایش ماده آلی خاک مورد استفاده قرار دهیم.

قابل ذکر است: یک چهارم تولید ناخالص داخلی و یک پنجم اشتغال چهارمحال و بختیاری به بخش کشاورزی وابسته است. از مجموع اراضی این استان ۲۵۰ هزار هکتار معادل ۱۵ درصد سطح زیرکشت اراضی کشاورزی استان است و در حال حاضر ۶۷ هزار بهره‌بردار با تولید سالانه یک میلیون و ۹۵۹ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در این استان فعال هستند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید