Iranian Agriculture News Agency

ربانی خبر داد:

اجرای طرح جهش تولید در ۴۰ درصد از دیمزارهای آذربایجان شرقی

مدیر کل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در آذربایجان‌شرقی گفت: امسال طرح جهش تولید در ۳۵۲ هزار هکتار از دیمزارهای استان ( معادل ۴۰ درصد اراضی دیم استان) اجرا شده است.

اجرای طرح جهش تولید در ۴۰ درصد از دیمزارهای آذربایجان شرقی

  به گزارش خبرنگار ایانا از آذربایجان شرقی، مصباح ربانی روز شنبه در میزگرد خبرگزاری جمهوری اسلامی با اشاره به اینکه این طرح سه سال پیش آغاز شده است، گفت: سال گذشته در ۱۵۴ هزار هکتار از اراضی آذربایجان شرقی اجرا شد و سال زراعی 1401 – 1402 نیز ۵۰۰ هکتار هزار از اراضی دیمزار این استان تحت پوشش طرح جهش تولید قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه این طرح با دستور و رهنمودهای مقام معظم رهبری آغاز شده است، گفت: در سال اول تنها ۶ استان پایلوت شدند و آذربایجان شرقی هم پایلوت اول و اصلی قرار گرفت.

ربانی با اشاره به اینکه سال زراعی گذشته این طرح در ۱۵ استان اجرایی شد و در ادامه ۲۲ استان تحت پوشش قرار گرفتند، افزود: از مزایا و ویژگی های این طرح موضوع پشتیبانی از دیم کاران در خصوص بیمه یارانه ای بوده که عامل تشویق و ترغیب است.

 مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در آذربایجان‌شرقی همچنین افزود: سال گذشته ۹۰ میلیارد تومان خسارت بیمه عدم بارندگی و عدم بارش نزولات، یارانه بذر یارانه ای، یارانه کود و سم پرداخت شده است.

ربانی ادامه داد: مکانیزه کردن اراضی دیم با تسهیلات ویژه تا سقف ۱۰۰ میلیارد تومان با تفاهم نامه بنیاد برکت و بانک ملی در دست اجراست که برای سالجاری ۳۰ میلیارد تومان پیش بینی شده که تاکنون ۱۳ میلیارد تومان جذب و اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

وی یادآور شد: در راستای اجرای این طرح برنامه‌های حمایتی و تشویقی از جمله ارائه آموزش رایگان به کشاورزان، یارانه بیمه محصولات کشاورزی و تسهیلات ارزان قیمت، یارانه کود و سایر نهادها از جمله سم و  بذر و تامین تجهیزات و ادوات کشاورزی از محل اعتبارات تشویقی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به کشاورزان اعطاء می‌شود.

ربانی با بیان اینکه طرح جهش تولید در دیمزارها موجب تبدیل استعدادهای بالفعل به بالقوه می شود، گفت: از اهداف دیگر طرح کمک به امنیت غذایی، درآمدزایی در سطح روستا و امنیت روستاها است البته کاستن از معضلات حاشیه نشینی شهرها و ایجاد اشتغال، همین طور جلوگیری از خروج ارز از دیگر دستاوردها این طرح است.

 مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در آذربایجان‌شرقی یادآور شد: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) پیشرو در محرومیت زدایی است و در این راستا نیز براساس این طرح کنار کشاورزان دیم کار هستیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید