Iranian Agriculture News Agency

سطح زیرکشت گلخانه‌های چهارمحال و بختیاری در دولت سیزدهم ۳ برابر شد

رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: در حالی‌ که تا پایان سال ۱۴۰۰ سطح زیر کشت گلخانه‌های استان به کمتر از ۳۰ هکتار می‌رسید اما با حمایت‌های دولت سیزدهم این میزان به حدود ۱۰۰ هکتار رسیده است.

سطح زیرکشت گلخانه‌های چهارمحال و بختیاری در دولت سیزدهم ۳ برابر شد

به گزارش خبرنگار ایانا در چهارمحال وبختیاری،حسین برزگر، افزود: افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی یکی از مهمترین سیاست‌های دولت سیزدهم به شمار می‌رود و در همین راستا کشت گلخانه‌ای بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته و به تازگی ستاد گلخانه‌ها به دستور استاندار تشکیل شده است.

وی حمایت‌های دولت و استقبال کشاورزان را عامل مهمی در توسعه کشت گلخانه‌ای عنوان کرد و گفت: برنامه‌ریزی شده است تا ظرف پنج سال آینده سطح زیر کشت گلخانه‌ها در استان به ۵۰۰ هکتار افزایش پیدا کند.

برزگر تصریح کرد: در کشت گلخانه‌ای به ازای هر هکتار ۱۰ تا ۱۵ نفر اشتغالزایی می‌شود و با همان میزان منابع آب تولید به ۱۰ برابر افزایش پیدا می‌کند.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه راندمان آبیاری در استان نزدیک به ۶۰ درصد است، تصریح کرد: از ۱۲۰ هزار هکتار اراضی آبی استان، ۶۹ هزار هکتار معادل ۵۹ درصد اراضی به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده است در حالی‌ که متوسط کشوری این عدد ۴۵ درصد است.

برزگر خاطرنشان کرد: به ازای مصرف هر مترمکعب آب، ۱.۶ کیلوگرم محصول در استان تولید می‌شود و در سند الگوی کشت هدفگذاری شده است تا در پنج سال آینده این میزان به ۲.۵ کیلوگرم افزایش پیدا کند.

سند توسعه دیم‌زارها از دیگر سیاست‌های دولت برای افزایش بهره‌وری

وی سند توسعه دیم‌زارها را از دیگر سیاست‌های افزایش بهره‌وری آب در بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: در حال حاضر ۳۰ هزار هکتار از دیم‌زارها به کشت غلات، دانه‌های روغنی و علوفه اختصاص یافته است و تلاش می‌شود تا با بهره‌گیری از آب سبز(آب باران) بتوانیم دیم‌زارها را در استان توسعه دهیم.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری، تامین علوفه را از چالش‌های جدی استان عنوان کرد و گفت: در سال‌های گذشته به سبب توسعه دامپروری فشار بسیاری بر مراتع استان وارد شده و همین موضوع سبب کاهش علوفه در استان شده است.

برزگر تصریح کرد: در قالب برنامه توسعه دیم‌زارها کشاورزان از تسهیلات مناسب، تخفیفات بیمه‌ای و تامین نهاده‌ها و کمک‌های بلاعوض برخوردار می‌شوند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته بیش از ۳۳۲ هزار تن انواع نهاده‌های دامی وارداتی در استان توزیع شد، افزود: برای کاهش ضریب وابستگی در این بخش توسعه نهاده‌های علوفه‌ای در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش ایانا، چهارمحال و بختیاری دارای ۶۷هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی است و سالانه ۱.۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در استان برداشت می‌شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید