Iranian Agriculture News Agency

برداشت عسل کُنار در استان بوشهر آغاز شد

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: برداشت عسل کُنار (conar) از حدود ۴۱۴ کندو ( ۱۱۴ کندوی بومی و ۳۰۰ کندوی مهاجر) در این استان آغاز شد.

برداشت عسل کُنار در استان بوشهر آغاز شد

 به گزارش خبرگزاری ایانا در بوشهر، افشین قطبی افزود: هرسال حدود ۲هزار زنبور دار بومی و مهاجر از شهریور ماه از نقاط مختلف کشور برای تولید و برداشت عسل کُنار وارد استان بوشهر می‌شوند و در مناطق کُنارخیز این استان مستقر می‌شوند.

وی بیان کرد: اهمیت عسل کنُار از نظر عطر، طعم و خواص دارویی به اندازه‌ایی است که هرسال شاهد تراکم زنبورداران درمناطق کُنارخیز استان بوشهر هستیم.

قطبی ادامه داد: وجود بیش از ۵۰ هزار هکتار درخت کنار از گونه‌های متفاوت از یک طرف و مرغوبیت، بازارپسندی و ارزش اقتصادی عسل کُنار تولیدی به گونه ای است که موجب شهرت استان بوشهر دراین زمینه و تبدیل آن به قطب تولید این عسل در کشور شده است.

وی یادآور شد: این قابلیت و توانمندی استان بوشهر در زمینه تولید عسل کُنار، باعث شده علاوه بر زنبور داران بومی، زنبورداران مهاجر نیز از اقصی نقاط کشور برای اسکان و تولید آن در این استان با همدیگر رقابت کنند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: طبق نظر زنبورداران مجرب وکارشناسان صاحب نظر بدلیل شرایط خاص اقلیمی مانند رطوبت هوا کیفیت عسل کُنار تولید شده در استان بالاتر از سایر مناطق دیگر است.

وی اضافه کرد: پیش بینی می‌شود عسل کُنار تولید شده در استان بوشهر امسال با ۲۰ درصد افزایش به بیش از ۲هزار تن برسد.

قطبی گفت: ثبت نشان جغرافیایی عسل کُنار کشور به نام استان بوشهر با نام تجاری ۱۴۳ - GI، برگزاری پنج جشنواره برداشت عسل کُنار در شهرستان‌های مختلف این استان، ساماندهی اسکان زنبورداران بومی و مهاجر در مناطق کُنارخیز و اجرای طرح آنالیز ترکیبات عسل کُنار استان با همکاری بخش تحقیقات زنبور عسل کشور از جمله مهمترین اقدامات انجام گرفته در سال‌های اخیر در بخش زنبورداری است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید