Iranian Agriculture News Agency

۳۹ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان بوشهر به سیستم نوین آبیاری مجهز شده است

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: در زمان حاضر از سطح ۸۶ هزار هکتار زمین‌های قابل کشت آبی این استان ۳۹ هزار هکتار آن زیر پوشش سیستم آبیاری تحت فشار قرار دارند.

۳۹ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان بوشهر به سیستم نوین آبیاری مجهز شده است

به گزارش خبرگزاری ایانا در بوشهر، مسعود خوارزمی نیا افزود: براساس برنامه‌ریزی انجام شده امسال قرار است یک هزار و ۲۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی استان بوشهر به صورت چاه مزرعه‌ای (استفاده از آب‌های زیرزمینی) به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شوند.

وی بیان کرد: برای اجرای این برنامه ۳۴ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی و مصوب شده است اما تاکنون هیچ تخصیصی در این بخش انجام نشده است.

خوارزمی نیا اضافه کرد: با وجود اینکه هیچ تخصیص اعتباری در خصوص اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار تاکنون در استان نداشته ایم اما ۲۰۰ هکتار از برنامه پیش بینی شده محقق و به سیستم نوین آبیاری مجهز شده اند.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: کمبود نزولات آسمانی، مناسب نبودن بارش‌ها از لحاظ زمانی ومکانی و بروز خشکسالی‌های متوالی باعث افت شدید منابع آب‌های زیرزمینی و کاهش ملموس آورد رودخانه‌ها و بر اثر برداشت‌های بی رویه از منابع آب‌های زیرزمینی بیشتر چاه‌های استان با افت شدید آب دهی روبرو شده‌اند.

خوارزمی نیا اظهارداشت: در این شرایط بهترین راه برای آبیاری و جلوگیری از خشک شدن مزارع تبدیل شیوه های سنتی آبیاری به نوین است که امروز بعنوان یک اولویت از سوی جهاد کشاورزی و سایر کارشناسان آب مطرح است.

وی یادآورشد: درشیوه‌های نوین آبیاری از جمله شیوه آبیاری تحت روش فشار از تلفات آب در مسیر انتقال و در داخل مزرعه جلوگیری شده و آب به اندازه‌ای که لازم است به مزرعه و محصول می‌رسد.

خوارزمی نیاز افزود: یکی از مزایای آبیاری تحت فشار افزایش راندمان از حدود ۳۸ درصد در آبیاری سنتی به حدود ۷۰ درصد در آبیاری بارانی و حدود ۹۰ درصد در آبیاری موضعی است.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر افزایش کیفی و کمی محصول، نیاز نداشتن به نیروی کارگری زیاد، امکان آبیاری در زمین‌های شیب دار و دارای پستی و بلندی، کاهش و حتی رویش نیافتن علف‌های هرز را از جمله مزایای روش‌های آبیاری نوین عنوان کرد.

وی اظهار کرد: هرچند امروز بیشتر کشاورزان استان، از مزایای سیستم‌های نوین آبیاری تحت فشار آگاهی دارند اما وجود برخی مسائل و مشکلات از جمله افزایش و نبود ثبات قیمت، تورم شدید قیمت لوله و اتصالات، نبود مشاوران ذیصلاح بومی در استان، تخصیص نیافتن به موقع اعتبارات دولتی، کمبود پیمانکاران قوی با بنیه مالی بالا برای اجرای طرح در زمان‌هایی که تخصیص اعتبار به استان با وقفه روبرو می‌شود و توانایی نداشتن بهره برداران در پرداخت سهم آورده و مشارکت خود در اجرای طرح آبیاری تحت فشار از جمله مشکلات طرح توسعه آبیاری تحت فشار است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید