Iranian Agriculture News Agency

گفتگوی ایانا با کارآفرینان جوان در شهرستان مرند:

تولید مرغ آ مثبت در مرند

کشتارگاه جهان مرغ با ظرفیت ۶ هزار قطعه در ساعت تنها کشتارگاه تولید مرغ آ مثبت آذربایجان شرقی

یک مرغدار نمونه و موفق در شهرستان مرند گفت: مرغ زنده با آخرین کیفیت و بدون آنتی بیوتیک و در اصطلاح آ مثبت (آپلاس) در مرغداری‌های بنده تولید می‌شود.

تولید مرغ آ مثبت در مرند

به گزارش خبرنگار ایانا از آذربایجان شرقی، علی اصغر قراچورلو، دکترای دامپزشکی و عضو هیات علمی دانشگاه تبریز که دارای شش واحد مرغداری است، در جمع خبرنگاران گفت: چهار واحد مرغداری‌ام در مرند و دو واحد در اهر و شبستر فعال هستند که با ظرفیت کامل کار می‌کنند.

وی با بیان این‌که فعالیت خود در زمینه پرورش مرغ را از سال ۹۵ آغاز کرده است، ادامه داد: ما در مرغداری جوجه‌های یک روزه را خریداری کرده و پس از 45 روز نگهداری و رسیدن به وزن متعادل و متناسب با بازار به سمت کشتارگاه بارگیری می‌شود.

قراچورلو در خصوص توصیه‌ای به کسانی که می‌خواهند وارد عرصه پرورش مرغ شوند، گفت: حتما یک مشاور کاربلد و قوی در زمینه دامپزشکی باید هنگام شروع فعالیت پرورش مرغ به کار گرفته شود تا تولید به صورت اصولی و اقتصادی باشد.

 عضو هیئت مدیره و قائم مقام کشتارگاه‌ جهان مرغ مرند نیز با اشاره به دلیل ذبح مرغ در شب، گفت: ممکن است که ذبح در صبح انجام گیرد اما استرس مرغ در شب کمتر است.

اکبر قاسم زاده افزود: در مرحله ذبح ابتدا ناظران و مسئولان فنی بهداشتی و دامپزشکی مستقر در کشتارگاه، سلامت گله را تایید کرده و سپس مرحله قلاب زنی آغاز می‌شود. پس از ذبح مرغ و عبور از وان خون، در داخل آب گرم با دمای ۵۷ درجه مرغ را برای پر کنی آماده می‌کند.

وی ادامه داد: پس از تخلیه اندرونی مرغ به خط چیلر هوایی می‌رود که دمای لاشه را به زیر ۱۴ درجه سانتیگراد برده و آماده بسته بندی می‌شود در مرحله ذبح نیز تعداد چهار ناظر شرعی حضور داشته و برای ذبح هر مرغ یک بسم الله می‌گویند.

قاسم زاده در خصوص ظرفیت این کشتارگاه، افزود: این کشتارگاه با ظرفیت ۶ هزار قطعه در ساعت تنها کشتارگاه تولید مرغ آ مثبت آذربایجان شرقی است و بالاترین کیفیت در بین کشتارگاه‌ها را دارد؛ هم‌چنین ظرفیت زنجیره تولید خود کشتارگاه نیز یک میلیون قطعه مرغ بوده و در صورت نیاز از مرغداری‌های دیگر تامین می‌شود.

عضو دیگر هیات مدیره این شرکت در جمع خبرنگاران، گفت: بازار هدف این کشتارگاه تبریز، مرند، جلفا، شبستر و سراب است و به دلیل ظرفیت بالا به استان‌های همجوار و تهران و اصفهان نیز صادر می‌کنیم.

فرهاد نائب خسروشاهی با بیان اینکه ۱۶۰ نفر به صورت مستقیم در این کشتارگاه کار می‌کنند، گفت: در زنجیره تولید شرکت نیز تعداد ۳۰۰ نفر به صورت مستقیم و بالای ۱۰۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم فعالیت می‌کنند.

وی در خصوص مزیت تولید زنجیره‌ای محصولات، گفت: در کشورهای اروپایی تولید مرغ فقط به صورت زنجیره‌ای است و چیزی به عنوان کشتارگاه جدا یا تولید مرغ مادر و ... وجود ندارد زیرا انجام صفر تا صد کار همراه نظارت توسط خودشان انجام می‌گیرد و بهای تمام شده محصول تولیدی پایین تر بوده و می‌توانند در بازار رقابت کنند.

ذابح شرعی این کشتارگاه نیز در جمع خبرنگاران، گفت: طبق قانون، ذابحان شرعی به عنوان ضابطان قضایی معرفی می‌شوند. در سطح کشور تعداد ۵۵۰ کشتارگاه دامی و طیور داریم که در تمامی آنها ناظران شرعی به صورت گسترده فعالیت می‌کنند.

حسین یوسفی افزود: این ضابطان قضایی مستقیما با دادگستری و دادستان در ارتباط هستند و هر گونه جرم و بحث‌های حرامی و در صورت ذبح غیر اسلامی را صورتجلسه می‌کنند.

وی ادامه داد: در هر ذبح شرعی پنج شرط اصلی رعایت می‌شود. مسلمان بودن ذابح، حیوان رو به قبله، ذبح چهار قسمت زیر گلوی حیوان و گفتن بسم الله از جمله این شروط است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید