Iranian Agriculture News Agency

دهقان پور خبر داد:

خرید توافقی زیتون در فارس اجرایی می شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به مصوبه شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی در خصوص خرید توافقی زیتون گفت: خرید این محصول توسط سازمان تعاونی روستایی با قیمت حداکثر 25 هزار تومان در دستور کار است.

خرید توافقی زیتون در فارس اجرایی می شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، مجتبی دهقان پور با بیان اینکه حداکثر قیمت اعلام شده برای با کیفیت ترین محصول با 18 درصد روغن استحصالی است، تصریح کرد: قیمت گذاری بر اساس کیفیت محصول می تواند در ایجاد رغبت برای تولید محصول با کیفیت تر موثر باشد.

به گفته وی؛ اتخاذ رویکرد یکسان برای خرید محصولات کشاورزی که دارای کیفیت متفاوت هستند در تولید کنندگان انگیزه ای برای تولید محصول با کیفیت ایجاد نخواهد کرد. تفاوت در قیمت خرید بر اساس کیفیت از سیاست های خوبی است که در پیش گرفته شده است که می تواند به افزایش تولید و بهره وری منجر شود.

این مقام مسئول با اشاره به سطح 9 هزار هکتاری باغ های زیتون استان فارس و تولید سالانه حدود 24 هزار تن محصول اظهار کرد: قریب به 60 درصد محصول زیتون این استان کنسروی و مابقی آن مصارف روغنی دارد.

او با بیان اینکه برای افزایش مزیت نسبی سرمایه گذاری در حوزه ی باغات زیتون و تشویق به سرمایه گذاری در تکمیل زنجیره ی ارزش زیتون می بایست راهکار هایی اتخاذ شود، افزود: در ابتدا باید مطلوبیت تولید در واحد سطح محقق شود به نوعی که بهره وری تولید در واحد سطح افزایش یابد، تولید با هزینه کمتری انجام شود و نهایتا بتواند فرآوری شود.

وی با بیان اینکه در ادامه هزینه تمام شده در واحد های فرآوری محصول علی الخصوص زیتون می بایست کاهش پیدا کند تا سرمایه گذاری در این بخش تشویق شود، ابراز کرد: این راهکار نیازمند این است که از فن آوری های روز در واحد های تولیدی استفاده شود. این فن آوری ها می تواند در حوزه های مختلف باشد.

دهقان پور بر نقش بازار پسندی محصول و جذب بازار های هدف جدید داخلی یا صادراتی در تکمیل زنجیره ی ارزش زیتون تاکید و بیان کرد: اتخاذ رویکرد تغییر و بهبود بسته بندی ها می تواند در بازار پسندی محصول راهگشا باشد. اینکه چه نوع بسته بندی و در چه مقیاسی انجام شود و چه ارقامی از محصول مد نظر بازار هدف هست بسیار مهم است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با تاکید بر نگاه توامانی به موئلفه های میزان تولید، کیفیت محصول، فن آوری های نوین فرآوری و بازار های هدف بیان کرد: این نگاه توامانی ا ست که می تواند در ایجاد ارزش افزوده ی مطلوب تر در بخش تولید محصولات کشاورزی به ما کمک کند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید