Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین

با محدودیت منابع آبی طرح جهش تولید در دیمزارها ضروری است

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت : با وجود محدودیت منابع آبی اجرای طرح جهش تولید در دیمزارهای استان ضرورت دارد.

با محدودیت منابع آبی طرح جهش تولید در دیمزارها ضروری است

به گزارش  خبرنگار ایانا در استان قزوین، علی راه انجام در نشست طرح جهش تولید در دیمزارها با بیان این مطلب افزود: منابع آبی هر سال نسبت به قبل کمتر می شود بنابراین تمرکز بایستی بر روی کشت محصولات دیم باشد تا بتوان از منابع آبی استفاده بهینه کرد.

وی با اشاره به اینکه طرح جهش تولید طرحی ملی است اظهار داشت: در این طرح در سال زراعی جاری حداقل ۲۰ درصد از اراضی آایش زرد (آیش نکاشت) باید به آیش سبز(کشت حبوبات، علوفه و دانه های روغنی) تبدیل شوند یعنی ۲۰ درصد از سطوح برنامه سال جاری استان باید در اراضی باشد که قرار بوده آیش شوند.

راه انجام تاکید کرد : در این طرح که با هدف ارتقای بهره وری در بخش کشاورزی ، تحقق الگوی کشت ابلاغی، تقویت معیشت کشاورزان و کمک به حفظ امنیت غذایی از طریق توسعه کشت و تولیدات دیم انجام می شود در اراضی دیم سطح شهرستانهای این استان محصولاتی مانند گندم، جو ،دانه های روغنی، حبوبات و گیاهان دارویی کشت می شود.

وی خاطر نشان ساخت : با هماهنگی های انجام شده بذر مرغوب (آبی و دیم) در سال جاری به میزان کافی و لازم خریداری شده بایستی به موقع در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

این مقام مسئول بر  لزوم اهمیت تشویق و ترغیب کشاورزان بمنظور اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها تاکید کرد.

راه انجام یادآور شد: با توجه به اینکه اعتبارات تخصیصی به استان بر مبنای ثبت اطلاعات در سامانه دیمزارهای جهش تولید انجام می شود لازم است هر چه سریعتر کارشناسان نسبت به ثبت صحیح و درست آمار و اطلاعات در سامانه مذکور اقدام کنند.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید