Iranian Agriculture News Agency

وزیر جهاد کشاورزی خبر داد:

آغاز رسمی کشاورزی قراردادی از هفته آینده با حضور رئیس جمهور

وزیر جهاد کشاورزی گفت: اجرای کشاورزی قراردادی از هفته آینده با حضور رئیس جمهور به صورت رسمی آغاز می شود تا بتوانیم بر اساس الگوی کشت کار را پیش ببریم.

آغاز رسمی کشاورزی قراردادی از هفته آینده با حضور رئیس جمهور

به گزارش خبرنگار ایانا، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در گردهمایی سراسری مدیران ستادی معاونت امور باغبان، معاونین بهبود تولیدات گیاهی، مدیران امور باغبانی استان ها و اتاق اصناف کشاورزی که به میزبانی بانک کشاورزی در شهرستان بابلسر استان مازندران برگزار شد، اظهار کرد: ما به یک بازو در بخش کشاورزی نیاز داشتیم که اتاق اصناف کشاورزی بود و این اتاق باید در کشور دیده شود و جا بیفتد.

وی افزود: اعتقاد ما این است که باید اتاق اصناف کشاورزی در تمام کشور راه اندازی شود و فعال باشد، اتاق اصناف در وزارت جهاد کشاورزی جایگاه دارد و ما خدمات و واگذاری ها را انجام می دهیم.

ساداتی نژاد با بیان اینکه حمایت از اتاق اصناف یکی از وظایف وزارت جهاد کشاورزی است، تصریح کرد: اتاق اصناف کشاورزی ایران بازویی پرقدرت بازرسی وزارت جهاد کشاورزی است و از تعزیرات در اعمال قانون محکم تر عمل می کند لذا باید به سمتی برویم که فروشگاه های عرضه محصولات کشاورزی مجوز ها را از اتاق اصناف کشاورزی بگیرند و مسئول نظارت بر فروشگاهها شوند.

وی افزود: رئیس اتاق اصناف کشاورزی استانی مشاور رئیس سازمان جهاد کشاورزی در استانها و شهرستانها است، حوزه روستایی و عشایری باید به طور کامل در حوزه واگذاری مجوز ها به اتاق اصناف واگذار شوند و بانک کشاورزی باید پروانه ساخت صادر شده توسط اتاق اصناف کشاورزی را به عنوان وثیقه قبول کند.

مقام عالی وزارت با اشاره به اینکه مزیت نسبی کشاورزی کشور ما حوزه باغبانی است، عنوان کرد: در این حوزه می توانیم صادرات بسیار خوبی داشته باشیم و حوزه ارزآوری است اما متاسفانه به آن کم توجهی شده است، بخش باغبانی تولید ثروت می کند اما کشاورزی همیشه با تولید غله و زراعت شناخته شده است.

به گفته وی، ما باید ۱۰۰ هزار هکتار گلخانه ایجاد کنیم که در طول چند سال به حدود ۲۵ هزار هکتار رسیده اید و تا رسیدن به صد هزار هکتار راه درازی داریم،

ساداتی نژاد ادامه داد: ماموریت رئیس جمهور به وزارت جهاد کشاورزی این است که سبزی و صیفی از مزارع گلخانه منتقل شود و اراضی کشاورزی به کشت غلات اختصاص یابد که نیاز به برنامه‌ریزی دقیق داریم.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: ما به سرمایه گذاری در این بخش نیاز داریم و باید سرمایه‌گذاران را از فولاد و پتروشیمی به سمت کشاورزی سوق دهیم؛ سهم کشاورزی ۱۱.۷درصد در GDP است و باید در سال همین میزان در کشاورزی سرمایه گذاری شود اما تا کنون تنها ۴ درصد محقق شده است و باید توسط مردم سرمایه‌گذاری انجام شود که برای این کار به ایجاد انگیزه نیاز داریم.

وی افزود: در سفرهای استانی ۲۰ هزار میلیارد تومان توسط دولت به بخش کشاورزی اختصاص داده شده که با مصوبه مجلس برای بند ت تبصره ۸، با فروش اموال به ارزش ۳۰ هزار میلیارد تومان، می‌توانیم این ۲۰ هزار میلیارد تومان را از این بخش اختصاص دهیم.

ساداتی نژاد تصریح کرد: توسعه باغات در اراضی شیبدار در استان‌های غربی فوق‌العاده حائز اهمیت است و رها شدن اراضی شیبدار دیم در استان های غربی برای رئیس جهاد آن سازمان نمره منفی محسوب می شود، باید اراضی به مردم واگذار شود تا اشتغال زایی انجام شود.

وی در رابطه با اجرای الگوی کشت گفت: پس از نیم قرن اجرای الگوی کشت در کشور شروع شده است و رئیس کارگروه اجرایی آن در استان‌ها، استانداران هستند، این طرح یک اقدام فرا دستگاهی و فرا قوه‌ای است و در ستاد هم رئیس شورای الگوی کشت معاون اول رئیس جمهور است.

وی ادامه داد: کشاورزی قراردادی یکی از محوری ترین اقدامات دولت سیزدهم است، آزمایشات لازم در این زمینه انجام شده و نرم افزار و سامانه آن با همکاری همراه اول خریداری شده که ۸۰۰ هزار کشاورز به این سامانه متصل شده اند و از هفته آینده کار آن آغاز می‌شود، در این بخش ۱۵ هزار میلیارد تومان توسط بانک کشاورزی اعتبار اختصاص داده شده است.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: بانک کشاورزی در سال ۱۴۰۱ معجزه خلق کرد و با توجه به تمام مشکلات نقدینگی و مالی پای کشاورزان ایرانی ایستاده است و ما باید بانک کشاورزی را تقویت کنیم.

ساداتی نژاد خاطرنشان کرد: کشاورزان گندم کار بابت بیمه و کود پولی پرداخت نخواهد کرد و در زمان تحویل گندم به شرکت بازرگانی دولتی تسویه حساب می‌کنند، کشاورزی قراردادی هم به تولید کمک می‌کند و هم معیشت کشاورزان را تقویت می‌کند و این کار از هفته آینده با حضور رئیس جمهور به صورت رسمی آغاز می شود تا بتوانیم بر اساس الگوی کشت کار را پیش ببریم.

وی در رابطه با اجرای زهکشی اراضی مازندران گفت: زهکشی اراضی مازندران سالها در حال انجام بوده است و اگر به پایان برسد در بخش‌های مختلف مانند برنج به خودکفایی می‌رسیم و در کلزا و عسل به مرز خودکفایی خواهیم رسید.

وی افزود: ۲ میلیارد دلار هزینه زهکشی در استان مازندران است که امیدواریم بتوانیم در این خصوص اقدام ویژه‌ای را انجام دهیم.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: ما به شدت به تفویض اختیارات قائل هستیم و تمام اختیارات وزیر جهاد کشاورزی در مازندران به استاندار مازندران تفویض خواهد شد تا رئیس سازمان در کنار استاندار در خصوص مسائل کشاورزی تصمیم گیری کنند.

ساداتی نژاد در پایان گفت: استان مازندران تامین کننده اصلی گوشت مرغ استان تهران است و این حوزه در بحث مردمی سازی یارانه ها تحت فشار بسیار زیادی بوده است و ما شرمنده تولیدکنندگان دام و طیور هستیم لذا در جلسه شب گذشته مقرر شد در حوزه دام و طیور به خصوص بخش روستایی و عشایری، ظرف یک هفته طرحی را به ستاد اقتصادی دولت برای حمایت از این بخش ارسال کنیم.

گفتنی است در پایان این مراسم از شناسنامه واحدهای زیربخش باغبانی توسط وزیر جهاد کشاورزی رونمایی شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید