Iranian Agriculture News Agency

طی سال های آینده کشور در بحث بذر پنبه به خودکفایی می رسد

جلسه امضاء تفاهم نامه نظارت بر کشت قرار دادی پنبه در سازمان جهادکشاورزی استان کرمان با حضور رئیس سازمان جهادکشاورزی استان، رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور، رئیس بخش به نژادی پنبه این موسسه، رئیس ‌مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان، مدیر زراعت و مدیر ترویج سازمان و مدیر تعاون روستایی استان کرمان برگزار شد.

طی سال های آینده کشور در بحث بذر پنبه به خودکفایی می رسد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، خیراندیش رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان در این جلسه گفت:کشت قرار دادی پنبه در استان ۸۵۰ هکتار است در حالی که تکلیف وزارتخانه برای این سازمان 70 هکتار بود.

وی افزود: در جلسه امروز تفاهم نامه همکاری مشترک در زمینه فعالیت های پژوهشی، آموزشی و ترویجی با هدف ارتقاء توسعه کمی و کیفی محصول پنبه مابین این سازمان، مدیریت تعاون روستائی و اتحادیه تولید با موسسه تحقیقات پنبه کشور امضاء شد و مدت این قرارداد سه سال است.

دکتر قربانی رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور در این نشست گفت: 70 فرآورده از پنبه تولید می شود و در 4 هکتار کشت پنبه یک اشتغال دائم ایجاد می شود.

وی افزود: در سال گذشته حدود 80 هزار تن الیاف تولید شده است که پیش بینی می شود در سال جاری به100 هزار تن برسد و قصد داریم این میزان به 150 هزار تن افزایش یابد که این مقدار معادل نیاز کشور به این محصول است.

دکتر قربانی خاطرنشان کرد: هدف اصلی موسسه تحقیقات پنبه، رضایت کشاورزان و بهره برداران از تولید است.

وی تصریح کرد: پنبه به خشکی و شوری مقاوم است و با تمام شرایط سازگاری دارد.

وی اظهار داشت: 14 رقم بذر پنبه وجود دارد و دو رقم جدید نیز امسال وارد عرصه تولید می شود.

دکتر قربانی با بیان اینکه ارقام جدید دو ماه دوره رشد کمتری دارند افزود: این امر موجب صرفه جویی در مصرف آب و افزایش عملکرد می شود و هم امکان کشت دوم نیز فراهم می گردد که با افزایش راندمان تولید از لحاظ اقتصادی به کشاورزان کمک می شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم در ظرف دو سال آینده در بحث بذر پنبه به خودکفائی برسیم.

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید