Iranian Agriculture News Agency

ظرفیت واحدهای صنایع وابسته به کشاورزی استان بوشهر به ۶۴۰ هزار تن رسید

توسعه صنایع فرآوری تولیدات کشاورزی، شیلات و سردخانه‌ای نقش مهمی در افزایش ارزش افزوده دارد که اکنون ظرفیت واحدهای صنایع فرآوری و تکمیلی بخش کشاورزی استان بوشهر به ۶۴۰ هزار تن رسیده است.

ظرفیت واحدهای صنایع وابسته به کشاورزی استان بوشهر به ۶۴۰ هزار تن رسید

به گزارش خبرگزاری ایانا در بوشهر، حمزه عباسی پور مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت:  تولید بیش از 1.3 میلیون تن محصولات کشاورزی‌ از جمله ظرفیت‌های استان بوشهر است که این استان نقش مهمی در تأمین مواد غذایی کشاورزی دارد.

استان بوشهر قطب تولید محصولات کشاورزی همچون گوجه‌فرنگی خارج از فصل با تولید 650 هزار تن، خرما با 170 هزار تن، محصولات صیفی‌جات، ماهی و میگو است که توسعه صنایع فرآوری در کنار تولید این محصولات مورد توجه ویژه قرار دارد.

صنایع تبدیلی کشاورزی به مجموعه‌ای گفته می‌شود که تمام یا قسمتی از ماده اولیه خود را به طور مستقیم از بخش کشاورزی می‌‌گیرد که این مواد اولیه شامل محصولات باغی، زراعی، دام، طیور و شیلات است.

صادرات محور بودن محصولات تولیدی بخش صنایع تبدیلی

با توجه به رشد فناوری‌های کشاورزی استفاده از اصول مکانیزه در این بخش هر ساله شاهد تولید بسیار زیادی از محصولات کشاورزی در سطح استان و کشور هستیم برای اینکه بتوانیم این محصولات را به نحو احسن با کیفیت بالا و در زمان مناسب به دست مصرف کننده برسانیم ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی یکی از بهترین راهکارها در این زمینه است.

تحقق این مهم علاوه بر حفظ کیفیت محصول و تولید محصولات بهداشتی رعایت ایمنی و امنیت غذایی سبب ایجاد ارزش افزوده در محصولات کشاورزی نیز می‌شود.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر ایجاد اشتغال مولد و پایدار را یکی از ویژگی‌های صنایع تبدیلی کشاورزی به خصوص در مناطق روستایی دانست و اظهار داشت: صادرات محور بودن محصولات تولیدی بخش صنایع تبدیلی کشاورزی از دیگر ویژگی‌های این بخش است.

حمزه عباسی‌پور بحرانی افزود: ایجاد امنیت غذایی و ایمنی غذا با توجه به بسته بندی‌های صحیح و اصولی در صنایع و فرآوری بخش کشاورزی از دیگر اهداف ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی است و کاهش ضایعات محصولات کشاورزی در پی دارد.

وی بیان کرد: به طور کلی صنایع تبدیلی حلقه مفقوده میان بخش کشاورزی و صنعت است  که در سال‌های اخیر با تلاش کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی و امکانات و تسهیلاتی که در این زمینه به وجود آمده شاهد رشد و شکوفایی بیشتر صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی بوده‌ایم.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر نگهداری محصولات کشاورزی در سردخانه‌ها و بسته‌بندی محصولات شیلات و باغی و زراعی را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: فعالیت در زمینه تولید انواع کود برای بخش کشاورزی از نمونه بارز ایجاد صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی محسوب می‌شود.

640 هزار تن ظرفیت واحدهای صنایع فرآوری و تکمیلی

عباسی‌پور با اشاره به نقش توسعه صنایع فرآوری تولیدات کشاورزی، شیلات و سردخانه‌ای در افزایش ارزش افزوده خاطر نشان کرد: اکنون ظرفیت واحدهای صنایع فرآوری و تکمیلی بخش کشاورزی استان بوشهر به 640 هزار تن رسیده است.

وی با بیان اینکه بیش از 5 هزار و 600 نفر در صنایع یاد شده شاغل هستند افزود: فضای سردخانه‌ای برای نگهداری محصولات کشاورزی به میزان بیش از 59 هزار تن اعم از واحدهای سردخانه‌ای مستقل و وابسته ایجاد شده است.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر از ایجاد 78 واحد صنایع بسته‌بندی و فرآوری خرما با ظرفیت اسمی بیش از 85 هزار تن را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: 33 واحد عمل آوری‌، بسته‌بندی و فرآوری ماهی و میگو با ظرفیت اسمی 60 هزار تن ایجاد شده است.

کاهش ضایعات محصولات تولیدی کشاورزی

وی اظهار داشت: این اقدامات نقش به‌سزایی در ایجاد اشتغال، جهش تولید، افزایش فرآوری و کاهش ضایعات محصولات تولیدی کشاورزی غالب استان داشته است.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر حمایت از بخش صنایع تبدیلی کشاورزی و سایر دستگاه‌های مرتبط را مورد تأکید قرار داد و گفت: این حمایت‌ها سبب اقتصادی شدن تولید و فعالیت مستمر واحدهایی که بعضاً فصلی فعالیت دارند می‌شود.

عباسی‌پور بحرانی بیان کرد: با تولید اینگونه محصولات سبب فعالیت دائمی صنایع و اشتغال در طول سال برای نیروی‌های شاغل این واحدها می‌شود.

اکنون استان بوشهر در زمینه تولید خوراک آبزیان پرورشی نیاز به سرمایه‌گذاری دارد که از فعالان این حوزه حمایت می‌شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید