Iranian Agriculture News Agency

مدیر کل منابع طبیعی وآبخیزداری فارس خبر داد:

کاهش آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی فارس

مدیر کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان فارس از کاهش 97 درصدی میزان آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی این استان در سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته خبر داد.

کاهش آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی فارس

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، عبدالحسن صمد نژاد با اشاره به اینکه در مدت مذکور در سال گذشته 316  فقره آتش سوزی در  20 هزار هکتار از جنگل ها و مراتع استان رخ داد، گفت: در سال جاری 25 فقره حریق در سطح 771 هکتار صورت گرفت.

به گفته وی؛ از سطح مذکور،  630 هکتار  اراضی جنگلی، 136 هکتار اراضی مرتعی و پنج هکتار سایر اراضی بود.

صمدنژاد با اشاره به اینکه بیشترین آتش‌سوزی‌ها در اراضی جنگلی و مکان‌های نزدیک به اراضی کشاورزی و باغی به وقوع پیوسته است، ابراز کرد: اصلی ترین دلیل وقوع حریق های مذکور عوامل طبیعی مانند صاعقه و گرما و نیز عوامل انسانی ناشی از خطای انسانی و سهل انگاری گردشگران و برخی از کشاورزان گزارش شده است.

مدیر کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان فارس به اقدامات صورت گرفته به منظور پیشگیری وکاهش آتش سوزی‌ در این عرصه ها نیز گریزی زد و افزود: تشکیل هنگ امداد طبیعت در قالب 45 گروه با عضویت 5500 نفری بسیجیان و دوستداران طبیعت، تجهیز یگان های حفاظت از منابع طبیعی فارس به ادوات اطفای حریق و به کارگیری 291 قرقبان و دیده بان محلی از تدابیر صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: 67 فقره پرونده قضایی برای متخلفان تنظیم و 33 پرونده در محاکم قضایی تعیین تکلیف شد.

مدیر کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان فارس با اشاره به گستره اراضی جنگلی و مرتعی و نیز کمبود نیرو و تجهیزات کافی در مواقع بحرانی گفت: سال جاری 15 میلیارد ریال اعتبار برای خرید تجهیزات به منظور حفاظت از عرصه‌های جنگلی و مرتعی و مقابله با آتش به یگان‌های حفاظت منابع طبیعی شهرستان ها پرداخت شده و تهیه دیگر اقلام و لوازم مورد نیاز در حال پیگیری است.

وی با اشاره به تداوم خشکسالی‌ها، فصل گرما و خطر احتمالی حریق در اراضی جنگلی و مرتعی افزود: همه نیروهای منابع طبیعی با امکانات و تجهیزات مرتبط با عملیات اطفای حریق تا پایان فصل گرما درحالت آماده‌باش کامل قرار دارند.

صمدنژاد؛ از همکاری دستگاه قضایی، عوامل نظامی و انتظامی،دستگاه های متولی، رسانه ها، تلاش های خستگی ناپذیر نیروهای بسیجی و امدادی در امر پیشگیری از حریق و نیز حضور در عملیات های مهار آتش‌سوزی‌ در عرصه‌های منابع طبیعی تقدیر کرد.

مدیر کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان فارس، از عموم مردم و به ویژه دوستداران طبیعت خواست در صورت مشاهده هرگونه علائم آتش‌سوزی مراتب را از طریق تلفن ۱۵۰۴ و  ۱۳۹ امداد جنگل و مرتع اطلاع رسانی کنند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید