Iranian Agriculture News Agency

مدیریت مبتنی بر دانش شیوه جدید کشاورزی در خوزستان

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: امروز شیوه مدیریت تغییر کرده و مبتنی بر دانش است ، کشاورزی قراردادی از اولویت های وزارت متبوع است.

مدیریت مبتنی بر دانش شیوه جدید کشاورزی در خوزستان

به گزارش خبرنگار ایانا از خوزستان، رییس سازمان در سی و ششمین جشنواره معرفی تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی استان با بیان اینکه امروز کشور ما بیش از هر زمان دیگری به امنیت غذایی احتیاج دارد گفت: بستر و ساختار امنیت غذایی و تولید در کشور مهیا می باشد و این نشان دهنده ظرفیت های خوبی است که در استان وجود دارد.

خدارحم امیری زاده افزود: در حالیکه همه شواهد بیانگر این بود که تولیدات ما به تناسب مشکلات موجود بخصوص خشکسالی کم نظیر نسبت به سال های قبل باید کاهش می یافت همچنین با توجه به قانون انتزاع و بازرسی و نظارت و  مردمی سازی یارانه ها،  اما طی برنامه ریزی خوب تولید از مسائل دیگر مستثنی شد.

وی با بیان اینکه 210 هزار بهره بردار در استان وجود دارد عنوان کرد: 71 کشاورز نمونه استانی و 5 کشاورز نمونه کشوری در این جشنواره حضور دارند که هر کدام از آنها نماینده حداقل 3 هزار نفر در استان می باشد.

امیری زاده اضافه کرد: در حالیکه وزارت جهاد کشاورزی خرید یک میلیون تن گندم را  برای استان پیش بینی کرده بود: تولید گندم در استان در سال زراعی 1401-1400 به یک میلیون و 650 هزار تن و خرید گندم تضمینی به یک میلیون و 355 هزار تن رسید که در مقایسه با سال گذشته افزایش 25 درصدی را نشان می دهد که بی سابقه است.

وی با اشاره به کاهش 37 درصدی میانگین بارندگی در کشور تصریح نمود: درحالیکه سطح زیر کشت افزایش نیافت اما مدیریت در عملیات های کاشت و داشت و تغذیه گیاهی منجر به افزایش عملکرد در سطح شد به طوریکه میزان عملکرد گندم از 2 و نیم تن به 3 تن در هکتار رسید.

امیری زاده ادامه داد: امروز  شیوه مدیریت تغییر کرده  و مبتنی بر دانش است ، کشاورزی قراردادی از اولویت های وزارت متبوع می باشد همچنین تغییر الگوی کشت با توجه به هدررفت امکانات ضروری است.

وی با بیان اینکه با بسته شدن پرونده خرید کلزا 78 هزار و 300 تن کلزا از کشاورزان استان خریداری شد اظهار داشت: استان خوزستان موفق به کسب رتبه نخست در خرید کلزای کشور شد همچنین تاکنون 600 هزار تن چغندر قند از سطح مزارع استان برداشت شده که پیش بینی می شود این میزان تا حدود یک میلیون تن افزایش یابد.

نماینده ولی فقیه در سازمان نیز در این جشنواره گفت: پیامبران مدیریت اقتصادی را در حوزه محیط پیرامونی خود برعهده داشتند .

حجت الاسلام و المسلمین رجب پور افزود: در تولید محصولات کشاورزی دارای مقام های برتر هستیم و این بواسطه مدیریت صحیح است لیکن این موضوع را می طلبد که در عرصه مدیریت توزیع و مصرف نیز با کمک خردمندان و افراد باتجربه گام های خوبی برداشته شود .

وی با بیان اینکه   با دانش بنیان کردن کارها می شود به سوی  روش های نوین حرکت کرد تصریح نمود: این به معنای تحول آفرینی یعنی دانش بنیان کردن کارهاست اما تحول آفرینی به تنهایی کافی نیست بلکه تحول گرایی و تحول پذیری باید در کنار هم قرار گیرند که مستلزم روی آوردن کشاورزی سنتی به کشاورزی نوین است.

معاون اقتصادی استاندار در ادامه جشنواره گفت : تولید کنندگان بخش کشاورزی نشان دادند از عهده  هر کاری که در جهت استقلال اقتصادی کشور لازم است برمی آیند.

آقا رضا فتوحی افزود: خوزستان قطب کشاورزی کشور است در حالیکه 6 و نیم میلیون هکتار عرصه در استان وجود دارد ولی فقط از حدود یک و 3 دهم میلیون هکتار اراضی کشاورزی بهره برداری می شود .

وی اضافه کرد: باید توسعه عرصه علاوه بر افزایش بهره وری ، راندمان و اقتصادی کردن کشاورزی وجود داشته باشد.

فتوحی با بیان اینکه ترویج کشاورزی می تواند نقش مهمی در اقتصادی کردن کشاورزی ایفا نماید و اختلاف بین کشاورزان سنتی و تولیدکنندگان برتر که از دانش روز استفاده می نمایند را کاهش دهد  بیان داشت:  15 هزار میلیارد تومان مطالبات گندمکاران و 8 هزار میلیارد تومان مطالبات کلزاکاران از سوی دولت تاکنون پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه اقتصاد خوزستان با بخش کشاورزی می تواند ارتقا یابد افزود: امنیت غذایی مهمتر از امنیت دفاعی است

فتوحی همچنین به منابع آبی فراوان در استان اشاره نمود و گفت: استانی با این همه منابع آبی نباید تولیدات شیلاتی اش حدود 140 هزار تن باشد پتانسیل های موجود در این بخش بسیار است.

وی بر تلاش برای رونق صادرات به دلیل تعدد مزرها در استان نیز تاکید کرد و تصریح نمود: مراکز تحقیقاتی جهت توسعه نخیلات و استفاده از ارقام پرمحصول نیز باید همت بیشتری کنند تا شاهد واردات نهال از استان های دیگر به خوزستان نباشیم.   

در پایان از تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی تقدیر بعمل آمد

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید