Iranian Agriculture News Agency

رحیم زاده خبر داد:

پیش بینی تولید 742 هزار تن گندم در آذربایجان شرقی

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: برنامه ابلاغی برای سطح زیر کشت گندم استان در سال زراعی جاری برابر ۴۵۷ هزار و ۲۰۰ هکتار آبی و دیم بوده که پیش بینی می‌شود در مجموع ۷۴۱ هزار و ۸۳۵ تن گندم از این مزارع برداشت شود.

پیش بینی تولید 742 هزار تن گندم در آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، جلال رحیم زاده در جلسه ستاد زراعت استان با اشاره به چالشهای بخش زراعت استان، گفت: در ۲۵ درصد از مزارع استان، جاکشتی و کشت پی در پی غلات و در نتیجه عدم رعایت تناوب اصولی وجود داشته و اغلب غلات کاران از بذور خودمصرفی به جای بذور اصلاح شده استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: عدم استفاده کافی از کودهای فسفاته و پتاسه در بیشتر مزارع غلات نیز یکی از چالشهای بخش زراعت استان است که پیش بینی می‌شود با کاهش قیمت این کودها در سالجاری بتوانیم شاهد افزایش مصرف و به دنبال آن، افزایش تولید محصول باشیم.

 رحیم زاده با اشاره به اهمیت اجرای برنامه‌های کشاورزی حفاظتی و کشت مستقیم و استفاده از خاکورزهای مناسب، افزود: اکثر خاکهای مزارع استان کمبود مواد آلی داشته و تراکم کشت غلات نیز در برخی از شهرستانهای استان رعایت نمی‌شود.

وی با تاکید بر ضرورت پیشگیری بیماریهای غلات به خصوص زنگ زرد گندم که مورد بی توجهی کشاورزان استان قرار گرفته است، ادامه داد: ارقام مناسب گندم که متناسب با شرایط هر منطقه باشد، در نقاط مختلفی از استان نیاز بوده و لازم است تا یک فرد محقق اصلاحگر جهت به نژادی و تامین ارقام مقاوم به کم آبی به کار گرفته شود.

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی استان افزود: اشتیاق برای تولید بیشتر گندم در سالجاری و به خصوص بارندگی‌های بسیاری که طی روزهای گذشته در بخش شمالی استان رخ داده نیز نباید موضوع مهم مبارزه با آفات و علف‌های هرز را به باد فراموشی ببرد و بایستی در این راستا کشاورزان نسبت به رصد و پایش مزارع خود اقدام و دقت کافی داشته باشند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید