Iranian Agriculture News Agency

میرعرب خبر داد:

توسعه 2400 هکتار باغ زیتون در سال گذشته

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی از توسعه 2400 هکتار باغ زیتون در سال گذشته خبر داد.

توسعه  2400 هکتار  باغ  زیتون در سال گذشته

جواد میرعرب رضی، مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا با اشاره به اینکه اصلاح و توسعه باغات زیتون در سال گذشته در دستور کار قرار داشته است، گفت: تا بهمن‌ماه سال گذشته 9425 هکتار اصلاح باغ‌های زیتون و  2400 هکتار توسعه باغ‌های زیتون محقق شده است.

وی با بیان اینکه برای سال جاری 4500هکتار توسعه باغ های زیتون برنامه رزی شده است، یادآور شد: 15 هزار هکتار اصلاح باغ های زیتون نیز در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: اجرای پروژه خالص‌سازی ارقام « THOC2»با همکاری شورای بین‌المللی زیتون به‌منظور تولید ارقام تجاری و پر بارده در حال اجرا است.

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به تدوین دستورالعمل‌های تخصصی ازجمله تولید نهال سالم با لیبل آبی و دستورالعمل سرشاخه کاری زیتون، افزود: با موسسه تحقیقات علوم باغبانی در خصوص نگه‌داری و ریشه‌دار کردن قلمه‌های ارقام بیش از 108 رقم خارجی و تولید نهال سالم و با اصالت تفاهم‌نامه همکاری امضا شده است.

وی در بخش دیگری  از سخنان خود به سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در راستای تولید روغن‌زیتون باکیفیت اشاره کرد و گفت: با توجه به اهمیت موضوع در خصوص عدم حذف روغن‌زیتون  «ordinary»  از زیرگروه روغن‌های بکر  مکاتبات مستمری با معاون اول ریاست جمهوری انجام شد که درنهایت دستوری در جهت رفع موانع و عدم حذف روغن‌زیتون ordinary از زیرگروه روغن‌های زیتون بکر صادر شد.

میرعرب از گسترش تکثیر و تولید و کاشت نهال زیتون در استان‌ها و مناطق محروم خبر داد و گفت:  بالاترین اعتبار یارانه نهال زیتون جهت تکمیل پروژه‌های مانده از قبل و هزینه کرد زیرساخت‌ها در سال گذشته اخذشده است.

به گفته وی،  متقاضیان زیتون‌کار از تسهیلات کم‌بهره بند الف تبصره 18 سال 1400 نیز بهره‌مند شده‌اند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید