Iranian Agriculture News Agency

باغات کردستان ۴۵۰ هکتار افزایش یافت

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه ۴۰۰ هزار قلمه انگور در ۶ شهرستان استان به طور رایگان تحویل باغداران شده است، گفت: در پاییز امسال ۴۵۰ هکتار توسعه باغات در استان اتفاق افتاده است.

باغات کردستان ۴۵۰ هکتار افزایش یافت
به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، محمد فرید سپری رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان در چهارمین جلسه ستاد توسعه باغات در اراضی شیبدار استان اظهار کرد: در  چند سال اخیر پدیده خشکسالی و کاهش نزولات جوی، بخش کشاورزی به ویژه در حوزه دیم را تحت تاثیر قرار داده است.

وی اضافه کرد: از مجموع ۵۲ هزار و ۵۰۰ هکتار باغات استان ۱۶ هزار و ۴۰۰ هکتار آن دیم و ۹۰ درصد این باغات دیم را هم انگور تشکیل داده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: رشد قیمت محصول در چند سال اخیر باعث افزایش استقبال کشاورزان و در نتیجه توسعه باغات به ویژه در بخش دیم شده است.

سپری با اشاره به اینکه با بهره‌مندی از اعتبارات ملی و استانی اقدام به خرید قلمه انگور در استان شده است، گفت: تاکنون ۴۰۰ هزار قلمه به طور رایگان در بین ۶ شهرستان بانه، مریوان، سروآباد، کامیاران، سقز و سنندج تحویل باغداران شده است.

وی با اعلام اینکه در پاییز امسال ۴۵۰ هکتار توسعه باغات دیم در استان اتفاق افتاده است، اظهار کرد: اعتبار خرید ۸۰۰ هزار قلمه انگور هم تامین شده و هم اکنون در نهالستان های استان موجود است و باید نسبت به تشویق کشاورزان برای بهره مندی از آن اقدام شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان به اعتبار تخصیص داده شده برای توسعه باغات در اراضی شیبدار استان اشاره کرد و گفت: به ازای هرهکتار ۱۰۰ میلیون ریال در نظر گرفته شده است و برای خرید نهال از اعتبارات یارانه نهال می توان به باغداران کمک کرد.

رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی کردستان هم در این جلسه با اشاره به اینکه هشت کار شاخص در ۲ سال اخیر در حوزه باغبانی در این مرکز انجام شده است، اظهار داشت: ایجاد باغات گلابی، سیب، گیلاس روی پایه های رویشی و آبیاری زیرسطحی کاری جدید از جمله این کارها است.

محمد حسین سدری ایجاد باغ انگور روسیمی ارقام تجاری و داخلی، ایجاد یک هکتار باغ انگور از ارقام تجاری بی دانه و سرشاخه کاری گردو با ارقام تجاری را از دیگر کارهای پژوهشی شاخص حوزه باغبانی این مرکز خواند و گفت: کلکسیون توت فرنگی هم با حدود سه هزار و ۵۰۰ بوته هیبریدی در این مرکز ایجاد شده و پیش بینی می شود با این کار بالغ بر ۵۰ رقم جدید در استان معرفی شود.

وی یادآور شد: با توجه به سیاست توسعه باغات استان علاوه بر وجود تحقیقات نیاز به اعتبارات داریم تا گنجینه باغ در مرکز تحقیقات استان حفظ شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید