Iranian Agriculture News Agency

گلخانه‌دار پاکدشتی در مکانیزاسیون خودکفا شد

​بومی‌سازی دستگاه اقلیم و آبیاری هوشمند گلخانه

بیش از ۸۰ درصد دستگاه هوشمند آبیاری بومی سازی شده است

ایانا-کشاورزی: به طور متوسط از هر هکتار در این مجمتع (در سال) روزانه چهار هزار شاخه گل تولید و چیده می‌شود. متوسط عمر این گل در شرایط عادی و پس از شوک سرمایی حدود یک هفته تا 10 روز است.

​بومی‌سازی دستگاه اقلیم و آبیاری هوشمند گلخانه

ایانا_ سرویس اقتصاد| منطقه پاکدشت و شریف آباد مملو از گلخانه‌های گل است. گل‌هایی که برای به تمام ایران و دنیا فرستاده می‌شود و کشاورزان این منطقه به آن افتخار می‌کنند. گل یکی از با ارزش‌ترین گیاهان کشت شده در این منطقه است که ارزآوری مناسبی برای کشور دارد و در ضمن منبع اصلی درآمد کشاورزان این منطقه است.

از میانه ده شریف آباد که می‌گذری، جاده با همه پیچ و خم‌اش فقط یک راه برایت باقی می‌گذارد که با پیچ و خم راه بپیچی و از دور به سفیدی سقف میانه دشت چشم به دوزی. سقفی که وقتی نزدیک‌تر می‌شوی تعدادشان زیادتر می‌شود و سازه‌های جدید که هنوز تکمیل نشده از کنارش پیدا می‌شوند.

اینجا یک مجتمع پرورش تخصصی گل‌های آلستومریاست که نمونه مشابه آن در منطقه نیست. در واقع این مجتمع به جز گل آلستومریا محصول دیگری ندارد و طیف وسیعی از این گل را تولید می‌کند. وقتی از جلوی اتاق مخصوص انبار کردن گل‌ها رد می‌شویم، گلبرگ‌های نازک آلستومریا مثل بال‌های پروانه تکان می‌خورند و حس تازگی به بیننده القا می‌کنند.

پارسیا روحی مدیر این مجتمع تخصصی است. او یک مهندس صنایع است که بخش مهمی از مکانیزاسیون در این مجتمع به همت و تلاش خودش انجام داده است. او در این باره می‌گوید: این مجتمع سال‌هاست (از سال 1375) که در حوزه تولید گل فعالیت می‌کند. اما من از سال 87 به مشخص و مستمر در این واحد به کار تخصصی پرورش گل مشغول هستم. از همان ابتدای فعالیت در این بخش به طور مداوم به فکر توسعه و بهبود کار بودم.

او اضافه می‌کند: دانش این کار، یعنی مکانیزاسیون در همان زمان هم وجود داشت اما استفاده از این دانش و بهره بردن از مکانیزاسیون بسیار گران بود و محصول تولید شده هم با قیمت تمام شده بالا و غیررقابتی بود. اما پس از آن شیوه مکانیزاسیون گسترده و همه‌گیر شد.

روحی در مورد روند مکانیزاسیون در این مجتمع می‌گوید: در سال 84 دانش و ابزار مکانیزاسیون برای این مجتمع، از اسپانیا و هلند وارد کردیم. تا مدتی که دستگاه‌ها و تجهیزات تازه بودند مشکل خاصی وجود نداشت اما پس از مدتی با خراب شدن یا پیدا شدن ایراد در هر قطعه مشکلات تازه‌ای هم پیش آمد چون باید برای تعمیر و نگهداری این ماشین‌آلات دوباره به شرکت‌های سازنده مراجعه می‌کردیم.

او اضافه می‌کند: مراجعه کردن به شرکت‌های خارجی سازنده دو ایراد بزرگ داشت. یکی اینکه مقدار زیادی ارز از کشور خارج می‌شد و دیگری اینکه برای آمدن کارشناس یا رسیدن قطعه ممکن بود زمان زیادی صرف شود.

مدیر این مجتمع تخصصی از راهکار اصلی و مهمی کهخودش برای حل این مشکل پیدا کرده می‌گوید و توضیح می‌دهد: باتوجه به همه مشکلاتی که پیش آمده بود سعی کردم تا راه حل مناسبی برای این موضوع پیدا کنم. بنابراین سال 88 الگوریتم عملکرد کنترل اقلیم و آبیاری هوشمند را به زبان فارسی نوشتم. این برنامه را در اختیاریک متخصص PCL گذاشتم.

او اضافه می‌کند: این برنامه نویس برنامه را به زبان رایانه نوشت و در حقیقت کل برنامه بومی سازی و کمی ساده‌تر شد. در حال حاضر بیش از 80 درصد این برنامه و دستگاه ایرانی  و بومی شده و مقداری هم که بومی نشده مربوط به همان PCL است.

روحی در مورد تولید این نوع گل می‌گوید: در این مجتمع 23 واریته از گل آلستومریا تولید می‌شود. به طور متوسط از هر هکتار در این مجمتع (در سال) روزانه چهار هزار شاخه گل تولید و چیده می‌شود. متوسط عمر این گل در شرایط عادی و پس از شوک سرمایی حدود یک هفته تا 10 روز است.

او اضافه می‌کند: ما به عنوان تولید کننده به فکر صادرات نیستیم چون کار ما صادرات نیست. اما شرایط خیلی مناسب صادرات نیست در واقع زیرساخت‌های تخصصی و مورد نیاز صادرت در مورد گل کمتر وجود دارد. اما در مجموع بهترین مشتریان این گل در آسیای میانه، روسیه و کشورهای همجوار هستند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید