Iranian Agriculture News Agency

به مناسبت هفته جهاد کشاورزی

نظری بر وضعیت بخش کشاورزی شهرستان سقز

معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سقز در گفتو گو با خبرنگار روابط عمومی سازمان به مناسبت هفته جهاد کشاورزی، دستاوردها و برنامه های جهاد کشاورزی شهرستان سقز را تشریح کرد.

نظری بر وضعیت بخش کشاورزی شهرستان سقز

محمد نافع علایی نیا معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سقز در گفتو گو با خبرنگار روابط عمومی سازمان به مناسبت هفته جهاد کشاورزی، دستاوردها و برنامه های جهاد کشاورزی شهرستان سقز را تشریح کرد.

وی ضمن گرامیداشت هفته جهاد کشاورزی و تبریک این ایام به تمامی بهره‌برداران، متخصصان، و شاغلان بخش کشاورزی گفت: بخش کشاورزی از مهمترین بخش های اقتصادی شهرستان بوده و به صورت مستقیم و غیرمستقیم موجبات اشتغال تعداد زیادی از افراد را فراهم نموده است، که در کنار این جنبه از اهمیت، لازم است تا به بعد دیگر آن نیز که همانا تأمین نیازهای غذایی، به عنوان نیاز اولیه جامعه میباشد دقت نظر شود.

علایی نیا افزود: در همین راستا دست‌اندرکاران بخش، با درک اهمیت این موضوع حداکثر تلاش خود را به انجام رسانده و می رسانند، تا با توسعه این بخش، مشارکت وسیعی در توسعه کلی شهرستان ایفا نمایند.

معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سقز، به کسب رتبه دوم استان در تولید گندم اشاره کرد و تصریح کرد:  این شهرستان برای دومین سال متوالی با تولید حدود ۱۶۰ هزار تن گندم و خرید تضمینی ۱۴۲ هزار تن با ارزشی بیش از 243 میلیارد تومان در سال ۱۳۹۸ موفق به کسب رتبه دوم تولیدگندم در استان شد.

وی خاطر نشان کرد: شهرستان شقز در امر پرورش زنبور عسل با بیش از ۶۹ هزار کندو و تولید ۵۳۰ تن عسل در سال دارای رتبه اول تولید عسل در استان است.

علایی نیا اضافه کرد: کسب رتبه اول استانی در زمینه اجرای آبیاری های نوین، برای سومین سال متوالی با اجرای بیش از ۷۸۲ هکتار آبیاری مدرن، دارا بودن رتبه اول استان در زمینه تولید چغندرقند با ۵۵ هزار تن تولید در سال ۹۸ و پیش بینی صد هزار تن در سال ۹۹ از دیگر موفقیات این بخش در شهرستان سقز است.

معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سقز  به رتبه اول شهرستان سقز  از نظر تعداد گلخانه های صنعتی، با وجود ۱۱ واحد گلخانه و امکان تولید حدود ۱۸۰۰ تن محصولات گلخانه ای در سال اشاره کرد و افزود:  تسهیل ضوابط برای صدور مجوز گلخانه و نیز تدوین ضوابط و امکان فعالیت گلخانه های کوچک مقیاس در سال گذشته از اقدامات ما برای توسعه این صنعت در شهرستان بوده است.

وی ادامه داد؛ دارا بودن ضریب مکانیزاسیون کشاورزی حدود ۲، که بالاتر از ضریب مکانیزاسیون کشور است و رتبه اول استان در زمینه تولید گوشت ماهی در منابع آبی و استخرهای پرورشی، با تولید سالیانه بیش از دو هزار و ۶۰۰ تن و تداوم تلاش ها برای امکان تخصیص آب و استفاده از منابع آبی جهت تولید هر چه بیشتر گوشت ماهی در شهرستان سقز.

وی اظهار کرد: شهرستان سقز دارای توان برجسته در امر تولید حبوبات با بیش از ۵ هزار تن در سال است که تلاش‌های مبتکرانۀ بسیار و کسب موفقیت های نسبی، توسط کارشناسان مرتبط، برای مکانیزه کردن کاشت و برداشت نخود به عنوان جایگزین مناسب کشت گندم در تناوب سالیانه از مهمترین اقدامات ما در این حوزه بوده است.

علائی نیا به ترویج کشت کلزا به عنوان یک دانه روغنی با اهمیت و تولید و خرید تضمینی بیش از ۱۸۰۰ تن دانه کلزا در سال گذشته اشاره کرد و افزود:  به کارگیری و ترویج روش های نوین کشاورزی و استفاده از بذور ارقام جدید در قالب طرح‌های تامین امنیت غذایی ، گیاهان دارویی و غیره از فعالیت های مجموعه جهاد کشاورزی سقز در سال های اخیر بوده است.

وی خاطر نشان کرد: وجود حدود ۵ هزار و ۴۰۰ هکتار انواع باغات ، تولید بیش از ۳۴ هزار تن شیر، چهار هزار و ۳۰۰ تن گوشت قرمز،و ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن گوشت مرغ، از دستاوردهای مدیریت جهاد کشاورزی این شهرستان بوده است.

علائی نیا ادامه داد؛ سالیانه بیش از سیصد و هفتاد و سه هزار تن محصولات زراعی، و ۳۹ هزار تن محصولات باغی در این شهرستان تولید و به بازرا عرضه می شود.

وی تاکید کرد:  توزیع بیش از ۱۹ میلیارد تومان اعتبار، اعم از تسهیلات بانکی و اعتبار بلاعوض در زمینه‌های زراعت، صنایع تبدیلی، مکانیزاسیون، و آبیاری های نوین اقدامات شاخص این مجموعه در راستای توسعه کشاورزی مدرن در این شهرستان بوده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید