Iranian Agriculture News Agency

در گفتگو با ایانا مطرح شد:

آویشن، از پر مصرف ترین گیاهان دارویی در چهارمحال و بختیاری است

کارشناس باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به کشت و توسعه گیاهان دارویی در این استان اظهار داشت : آویشن یکی از گیاهان خودروی فصل بهار است. پراکندگی رویش این گیاه در استان چهارمحال و بختیاری در سطح وسیعی می‌باشد و می توان به جرات گفت منطقه تنگ صیاد مهم ترین زیستگاه این گیاه در استان است اما در سایر نقاط استان نیز این گیاه به صورت پراکنده یافت می‌شود.

 آویشن، از پر مصرف ترین گیاهان دارویی در چهارمحال و بختیاری است

سمیرا بهامیر کارشناس باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار ایانا در شهرکرد اظهار داشت :چهارمحال و بختیاری به واسطه موقعیت خاص جغرافیایی و تنوع آب و هوایی دارای انواع مختلف گونه های گیاهی است و از معدود استانهای کشور است که بیشترین تنوع و پراکنش گیاهی در آن مشاهده می شود.

بهامیر افزود :آویشن با نام علمی thymus vulgaris یکی از گیاهان خودروی فصل بهار است. پراکندگی رویش این گیاه در استان چهارمحال و بختیاری در سطح وسیعی می‌باشد و می توان به جرات گفت منطقه تنگ صیاد مهم ترین زیستگاه این گیاه در استان است اما در سایر نقاط استان نیز این گیاه به صورت پراکنده یافت می شود.

وی گفت :آویشن گیاهی علفی، چندساله دارای ساقه های پرپشت و متعدد، با بوی معطر و طعم تند و تلخ و از خانواده نعنائیان می‌باشد که در لابه لای صخره ها و تخته سنگ ها یا در مسیر سیل گیرها رشد می کند و از برگ های بسیار خوش عطر آن اغلب به عنوان ادویه و دارو استفاده میشود.

او ادامه داد :برداشت گیاه دارویی آویشن دست کم سه ماه در طول سال می‌باشد و به عنوان منبع درآمد فصلی برای برخی افراد بحساب می آید .

بهامیر تصریح کرد :این گیاه، داروی بسیار خوبی برای دستگاه تنفسی و بیماریهایی از قبیل زکام ، برونشیت ، آسم و موثر در درمان بیماری کرونا است، همچنین برای تسکین درد و درمان عفونت ها استفاده می‌شود. این گیاه دارویی بسیار مفید برای معده بوده و ناراحتی‌های معده را از نظر هضم و نفخ به‌ طور کلی برطرف می‌کند.

وی در پایان یاداور شد : مصرف آویشن برای کسانی که فشار خون بالا دارند و کسانی که مشکلات قلبی و مشکلات غده تیروئید دارند توصیه نمی گردد، همچنین از مصرف آویشن در دوران شیردهی و بارداری اجتناب شود و آویشن دارای مزاج گرم و خشک بوده که امروزه بصورت خشک شده به عنوان چاشنی و طعم‌دهنده در انواع غذاها نیز مصرف میشود .

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید