Iranian Agriculture News Agency

دو هزار هکتار از اراضی کشاورزی چهارمحال و بختیاری برای کشت چغندرقند آماده است

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به آغاز کشت محصول چغندرقند در استان گفت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده سطح قرارداد کشت این محصول دو هزار و ۴۱۴ هکتار پیش‌بینی شده و تاکنون ۵۴۶ کشاورز نسبت به انعقاد قرارداد اقدام کرده‌اند.

دو هزار هکتار از اراضی کشاورزی چهارمحال و بختیاری برای کشت چغندرقند آماده است

به گزارش خبرنگار ایانا در چهارمحال وبختیاری، روح الله سعیدی بیان کرد: این میزان سطح زیر کشت محصول چغندر قند نسبت به هزار و ۵۵۶ هکتار سطح زیر کشت این محصول در سال گذشته بیش از ۶۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی افزود: سطح کاشت چغندر قند تاکنون هزار و ۶۷۲ هکتار و سطح سبز این محصول نیز یک هزار و ۶۰ هکتار است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: شهرستان‌هایی که بیشترین قرارداد سطح زیر کشت چغندر قند را در سال‌جاری منعقد کرده‌اند شامل شهرستان کیار است که ۲۷۳ کشاورز برای کشت یک هزار و ۱۰۰ هکتار قرارداد منعقد کرده و تاکنون ۹۲۰ هکتار به زیر کشت رفته است.

وی اضافه کرد: همچنین شهرستان‌های شهرکرد با ۴۳۶ هکتار و خانمیرزا با ۲۳۹ هکتار بیشترین سطح زیر کشت چغندرقند را به خود اختصاص داده‌اند.

سعیدی یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود از این میزان سطح زیرکشت حدود ۱۲۵ هزار تن رشته چغندرقند در چهارمحال و بختیار تولید شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: قیمت تضمینی هر کیلوگرم چغندر قند بهاره با لحاظ هزینه حمل و عیار ۱۶ درصد مبلغ ۳۹ هزار و ۳۰۰ ریال تعیین شده است.

وی در خصوص شرایط انعقاد قرارداد چغندر قند بهاره در چهارمحال و بختیاری گفت: قیمت هر تن چغندر خالص با عیار ۱۶ درصد براساس نرخ تضمینی تعیین شده و جایزه شکر و تفاله خشک مطابق مصوبه دولت به ازای هر تن چغندر تحویلی ۲۰ کیلوگرم تفاله خشک و دو کیلوگرم شکر تحویل کشاورز می‌شود.

سعیدی توضیح داد: ۲۰۲ هزار ریال به‌عنوان مساعده خرید پول‌های پایه، مساعده خرید کود سرک، مساعده نقدی تنک و وجین و مساعده نقدی برداشت به ازای هر هکتار از طرف کارخانه قند به کشاورزانی که اقدام به انعقاد قرارداد می‌کنند پرداخت و از قیمت محصول در پایان فصل کم می‌شود.

وی یادآور شد: سال گذشته یک هزار و ۵۵۶ هکتار در چهارمحال و بختیاری به زیر کشت چغندر قند رفت که بیشترین سطح با ۹۳۵ هکتار مربوط به شهرستان کیار، ۲۴۵ هکتار شهرکرد و ۱۵۵ هکتار نیز مربوط به خانمیرزا ۱۵۵ هکتار بوده که از این میزان سطح زیرکشت ۷۵ هزار و ۲۵۰ تن رشته چغندربه کارخانه قند استان تحویل شد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: عیار محصول چغندر قندر استان در سال گذشته ۱۷.۳۸ صدم درصد بوده است.

سالانه در چهارمحال و بختیاری بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصول باغی، زراعی، دامی و شیلاتی توسط ۶۶ هزار نفر بهره‌بردار تولید می‌شود.

 

خبرنگار: طیبه بیگ زاده

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید