Iranian Agriculture News Agency

رمز موفقیت در تولید آبزیان، تولید صادرات محور

مدیر کل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات، در نشست تخصصی زنجیره‌های ارزش در بخش شیلات که در چهارمحال و بختیاری برگزار شد، گفت: رمز موفقیت در تولیدات آبزی‌پروری تولید صادرات محور است.

رمز موفقیت در تولید آبزیان، تولید صادرات محور

به گزارش خبرنگارایانا در چهارمحال وبختیاری، مختاری، بیان کرد:زنجیره‌های ارزش در بخش شیلات  که کشورهای غربی و اروپایی از دهه‌های پیش به آن ورود کردند و ما در طول یک سال گذشته این موضوع را شروع کردیم، یک زنجیره مشتری‌مدار است و نگاه مصرف‌کننده و خواسته‌های بازار را به تولیدکننده منتقل می‌کند.

وی با اشاره به اهمیت صادرات آبزیان، گفت: صادرات برای حمایت از تولید داخل و فروش محصول باقیمتی بالاتر از قیمت تمام‌شده داخل بسیار مهم است و اگر بخواهیم محصولات داخلی را باقیمت ارزان‌تر برای صادرات بفروشیم، هیچ ارزشی ندارد.

مختاری اعلام کرد: همه می‌دانیم که مشکلاتی داریم و لذا برای همین لازم است زنجیره‌ها را جدی بگیریم و چه اشکالی دارد که چندین زنجیره شکل گیرد. وقتی صحبت از زنجیره است دیگر صحبت از “من” نیست و “ما” مطرح است. وی تاکید کرد: تا وقتی در زنجیره تولید هستیم همه جا صحبت از “من” است اما وقتی وارد زنجیره ارزش می‌شویم فرق می‌کند و “ما” مطرح می‌شود.

وی، در رابطه با بازاریابی نادرست برای صادرات نیز بیان کرد: مشکل ما عدم توانایی در معرفی محصولات و کیفیت آن‌ها است، چون خریدار باید بداند محصول را با چه کیفیتی خریداری می‌کند.

مدیر کل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات، گفت: همچنین برنامه راهبردی  برای افزایش سهم  آبزیان در سبد غذایی خانوار تدوین شده است که در بخش ترویج فرهنگ آبزی مصرفی، رسانه‌های جمعی و ملی به‌عنوان بازوان اصلی می‌توانند در این زمینه یاری‌گر شیلات باشند.

مختاری با اشاره به انواع قالب‌های برنامه‌سازی تاکید کرد: ساخت برنامه‌های گفت‌وگو محور، خلق شخصیت‌های کارتونی همراه با معرفی تولیدات دانش‌بنیان جدید شیلاتی و غذاهای سریع سلامت در حوزه آبزیان به همکاری‌های بلند مدت نیاز دارد.

همچنین، مدیر شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ماهی تولیدی در استان از کیفیت و طعم خوبی برخوردار است، خاطرنشان کرد: به سبب کیفیت آب سبک و گوارای چشمه‌سارهای استان، فاصله کم بین مزارع پرورش ماهی و کارخانه تولید خوراک آبزیان و حفظ کیفیت این نهاده‌ها، گوشت ماهیان تولیدی در استان لذیذتر و باکیفیت‌تر است و باید از این ظرفیت برای صادرات استفاده کنیم.

نامدار ملکپور گفت: حدود ۷۰ درصد خوراک ماهیان سردابی، ماهیان گرمابی و خوراک میگو در استان چهارمحال و بختیاری تولید می‌شود و با توجه به اینکه تولید خوراک آبزیان نسبت به تولید سایر خوراک‌ها از تکنولوژی پیشرفته‌ای برخوردار است از این نظر جایگاه استان چهارمحال و بختیاری حائز اهمیت است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید