Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور خبر داد:

تخصیص اعتبارات ملی برای پایش و مدیریت چرا

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به جلسه سه هفته پیش در سازمان برنامه و بودجه از تصویب اعتبارات ملی در راستای اجرای یک طرح آزمایشی به‌منظور پایش و مدیریت چرا در سطح کشور خبر داد.

تخصیص اعتبارات ملی برای پایش و مدیریت چرا

به گزارش خبرنگار ایانا، ترحم بهزاد در نشستی خبری که امروز در محل سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری برگزار شد، بیان کرد: در جلسه سه هفته پیش سازمان برنامه و بودجه موفق شدیم موافقتنامه‌ای تحت عنوان پایش مدیریت چرا و کمک به پوشش گیاهی در تولید علوفه مراتع کشور، به تصویب برسانیم.

وی افزود: برای این طرح اعتبار دیده شده است و قرار است به صورت پایلوت در پنج هزار هکتار از اراضی مرتعی کشور با تزریق اعتبارات ملی اجرایی شود.

بهزاد گفت: با توجه به اینکه سال 2021 تا 2030 به‌عنوان دهه احیای اکوسیستم مرتعی در سازمان‌های بین‌الملل نامیده شده است و حتی برای سال 2026 روز مرتع و عشایر در نظر گرفته شده است، چندین جلسه روی این موضوع داشتیم و تلاش می‌کنیم که تحت عنوان روز مرتع و مرتعداری پایدار، یک روز را در تقویم رسمی کشور به ثبت برسانیم. برای این منظور روز 25 اردیبهشت ماه پیشنهاد شده است.

وی ادامه داد: برای اجرایی شدن این تصمیم باید درخواست نامگذاری به امضای بالاترین مقام وزارت جهاد کشاورزی رسیده و بعد از طرح در شورای فرهنگ عمومی و تایید این شورا و در نهایت تصویب شورای انقلاب فرهنگی از سوی رئیس جمهور برای درج این نام در تقویم رسمی، دستور صادر شود.

بهزاد گفت: به‌طور جدی این موضوع را پیگیری می‌کنیم و درخواست اطلاع‌رسانی در این زمینه از سوی رسانه‌ها را داریم.

وی وسعت مراتع ممیزی شده کشور را 82.4 میلیون هکتار اعلام کرد و افزود: در این سطح 42 هزار و 621 سامان عرفی متعلق به 937 هزار خانوار شناسایی شده است و 382 هزار پروانه چرا در اختیار بهره برداران قرار گرفته است.

وی با اشاره به تلاش‌های انجام شده برای رقومی سازی نقشه‌های مرتعی و مشخص کردن مرز سامان‌های عرفی، کمبود نیرو را یکی از مشکلات اصلی بخش مرتع دانست.

ممیزی سالانه نزدیک به دو میلیون هکتار مرتع

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: ما با توجه به کمبود نیرو، امکانات و اعتبارات در چهار دهه اخیر هر سال به‌طور میانگین یک میلیون و 976 هزار هکتار ممیزی انجام دادیم. در برنامه ششم 12 میلیون و 400 هزار هکتار ممیزی انجام دادیم و فقط ممیزی‌هایی باقی مانده بود که از لحاظ سامان عرفی کوچک بودند.

وی با تاکید بر اینکه هنوز ممیزی اراضی در کشور تمام نشده است، از تخصیص 6 میلیارد تومان اعتبار توسط سازمان برنامه و بودجه خبرداد که به کمک این اعتبارات ظرف دو سال برای استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، گیلان، خراسان شمالی، سمنان، کرمان و یزد به صورت آزمایشی نقشه‌های رقومی‌سازی شده طرح‌های مرتعداری تهیه شود. در این استان‌ها حدود 10 هزار سامان عرفی وجود دارد.

بهزاد استانی شدن اعتبارات را عاملی برای کند شدن اجرای برنامه‌ها در عرصه‌های طبیعی کشور اعلام کرد.

وی بیان کرد: بیش از 91 درصد کمبود نیرو در نظارت و مدیریت عرصه‌های طبیعی داریم. فقط در بخش مرتع پنج هزار و 623 نیرو باید به‌عنوان ناظر داشته باشیم تا بتوانیم نظارت دقیق و درست بر عرصه‌های مرتعی داشته باشیم. آمارهای ما با استاندارد جهانی فاصله دارد.

ارزش بازاری مراتع، 241 هزار میلیارد تومان

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تاکید کرد: ما متولی دام نیستیم و فقط زمان ورود و خروج دام به مراتع را مشخص می‌کنیم. اگر آنچه ما اعلام می‌کنیم رعایت شود، از لحاظ زیست محیطی مشکلی برای مراتع ایجاد نمی‌شود.

وی خواستار همراهی قوه قضائیه در برخورد با متخلفان حوزه مرتع شد و افزود: مدیریت چرا، مهمترین پروژه ما برای احیای پوشش گیاهی است.

به گفته بهزاد مراتع کشور 241 هزار میلیارد تومان از لحاظ بازاری درآمد ایجاد می‎کند. ارزش غیر بازاری مراتع نیز 723 هزار میلیارد تومان است. مراتع 17 نوع کارکرد دارند.

وی یادآور شد: تاکنون با توجه به این همه خدمات، توجه ویژه‌ای به مرتع وجود نداشته است. برای هر هکتار مرتع سالانه 760 تومان اعتبار اختصاص داده شده است. کل اعتبار این بخش از بدون انقلاب تاکنون نزدیک به 450 میلیارد تومان است. این عدد در مقایسه با سطح مرتع بسیار ناچیز است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید