Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان خبرداد:

احتمال کاهش سطح زیر کشت در موارد خاص

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به شرایط اقلیمی این استان، توسعه کمی سطح زیر کشت را برای سمنان بدون اولویت ندانست و از احتمال کاهش سطح در مواردی خاص خبر داد.

احتمال کاهش سطح زیر کشت در موارد خاص

محمدرضا قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا، در رابطه با اقدامات لازم برای سازگاری با کم‌آبی در سطح استان سمنان بیان کرد: بخشی از این اقدامات مربوط به فعالیت‌هایی است که باید در حوزه آب و خاک انجام دهیم. از جمله این اقدامات می‌توان به بهینه‌سازی روش‌های انتقال و مصرف آب در حوزه سامانه‌های نوین آبیاری، اجرای طرح‌های انتقال آب، شبکه آبیاری و زهکشی و مرمت و لایروبی قنوات که یکی از منابع اصلی تامین آب در استان سمنان است، اشاره کرد.

وی ادامه داد: بخش دیگر این اقدامات مربوط به حوزه تولیدات گیاهی است، در این حوزه کشاورزی حفاظتی، کم خاک‌ورزی، به حداقل رساندن عملیات خاک‌ورزی در زمین، استفاده از پایه‌های ارقام مقاوم به شوری و خشکی در محصولات زراعی و باغی در دستور کار قرار دارد.

وی اضافه کرد: توسعه کشت گلخانه‌ای و کشت در فضاهای کنترل‌شده، جایگزین کردن علوفه‌های نوین کم آب‌بر، همچنین کشت گیاهان دارویی و جایگزین کردن آن‌ها با محصولات آب‌بر و انتقال کشت بهاره به پاییزه مثل چغندر قند از موارد دیگری است که به‌عنوان اولویت در نظر داریم.

وی گفت: هر ساله معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی یک سهم برای توسعه کشت گلخانه‌ای در اختیار ما قرار می‌دهد، امسال نیز 21 هکتار تعهد داریم.

قاسمی توضیح داد: در حوزه باغبانی استفاده از سرشاخه کاری و ارقام مقاوم به خشکی از مواردی است که برای تاب‌آوری بیشتر بخش کشاورزی در مقابل خشکی می‌تواند موثر باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، ضمن اشاره به راهکارهای موجود برای سازگاری با کم‌آبی، در خصوص امکان توسعه کشاورزی در این استان گفت: با توجه به اقلیم خشک و فراخشک استان سمنان، توسعه کمی سطح زیر کشت مدنظر نیست. اما بهره‌ور کردن تولید و افزایش راندمان عملکرد در واحد سطح موجود را پیگیری می‌کنیم.

وی اضافه کرد: حتی در مواردی شاید کاهش سطح را دنبال کنیم اما قطعا برای ارتقاء عملکرد خود تلاش می‌کنیم.

محمدرضا قاسمی درباره عملکرد زراعی سال 1402-1401 استان سمنان توضیح داد: برای اولین بار طرح جهش تولید در دیم‌زارها را  در سطح 20 هزار هکتار در استان سمنان با همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) آغاز کردیم و جزء استان‌هایی هستیم که در سال زراعی گذشته به این طرح اضافه شدیم.

وی ادامه داد: این طرح اثرات خوبی داشته و عملکرد ما با توجه به فعالیت‌های آموزشی و ترویجی که انجام شده، خوب بوده است.

قاسمی افزود: در استان سمنان 70 درصد تولید مرغ استان مازاد بر نیاز مصرف است و به استان‌های همجوار از جمله تهران ارسال می‌شود. در حوزه تولیدات دامی نیز تمرکز ما بر تولید گوشت مرغ گرم مورد نیاز استان تهران است و در قالب برنامه تولید سالانه ما گنجانده شده است.

وی یادآور شد: در حوزه تخم مرغ نیز نزدیک به 70 درصد مازاد بر نیاز مصرف استان تولید داریم، که به استان‌های مجاور حمل می‌شود.

این مقام مسئول تاکید کرد: در حوزه گوشت گرم قرمز و شیر خام نیز مازاد تولید داریم و برای فرآوری و تولید لبنیات، این محصول مازاد به سایر استان‌ها حمل می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید