Iranian Agriculture News Agency

سوسک سرخرطومی حنایی در استان خوزستان وجود ندارد

مدیر حفظ نباتات خوزستان با بیان اینکه ورود پاجوش خرما از سایر استان های آلوده به این استان ممنوع است، گفت: سوسک سرخرطومی حنایی در استان خوزستان نداریم.

سوسک سرخرطومی حنایی در استان خوزستان وجود ندارد

ناجی شهیب زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با بیان اینکه سطح زیر کشت گندم در استان خوزستان ۳۹۳هزار هکتار گندم آبی و ۱۶۷ هزار هکتار گندم دیم است، افزود: استان خوزستان رتبه یک تولید گندم کشور است و مراحل تولید گندم از ابتدای کاشت و از تولید بذر برای اینکه بذور سالم و بدون علف هرز و ضدعفونی شده در اختیار کشاورزان قرارگیرد، تا مراحل پایانی برداشت زیر نظر کارشناسان شبکه مراقبت خواهد بود.

مدیر حفظ نباتات خوزستان افزود: همچنین با استفاده از داده‌های هواشناسی واطلاعاتی که از دیتالاگرهای منصوبه در تعدادی از شهرستان‌ها به‌دست می‌آید و تبادل اطلاعات با کارشناسان مراکز تحقیقات در خصوص پیش‌آگاهی بیماری‌ها خصوصا زنگ گندم، اقدامات مفیدی انجام می‌شود که درخصوص پیشگیری و کنترل به‌موقع بسیار مورد توجه و استفاده کشاورزان قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: با رصد و پایش مراحل ضدعفونی و بوجاری بذور، بیماری‌های بذر را در گندم نداریم و یا بسیار جزیی است. شبکه‌های مراقبت در استان خوزستان برای محصولات اساسی دیگر مانند ذرت و چغندرقند و نخیلات و سایر محصولات تمام مراحل کشت تا برداشت را زیر نظر دارند و چنانچه مشکلی در خصوص بیماری، آفات و علف‌های هرز پدید بیاید به فوریت شناسایی و نسبت به کنترل و مبارزه با آن اقدام می‌شود.

مدیر حفظ نباتات خوزستان بیان کرد: علاوه بر کنترل شیمیایی که به‌عنوان راه حل انتهایی است کنترل‌های زراعی همچون استفاده از آیش و تناوب و کنترل‌های مکانیکی و استفاده از مواد بیولوژیک و کنترل غیر شیمیایی در قالب کنترل تلفیقی در دستور کار همکاران است تا برای مقابله با عوامل خسارت‌زا از آنها استفاده شود.

شهیب زاده درباره مقابله با عوامل خسارت‌زا در نخیلات استان خوزستان، گفت: 42 هزار هکتار نخیلات در استان خوزستان وجود دارد و خوشبختانه با رصد، پایش و کنترل به‌موقع و استفاده از روش‌های مکانیکی و حذف بخش‌های آلوده، هرس درختان، سوزاندن بخش‌های آلوده و استفاده از مواد بیولوژیک برای کنترل عوامل زیان‌رسان در نخیلات، شاهد کمترین خسارت از آفات و امراض بوده‌ایم. ضمن آنکه کمترین میزان مصرف سم در نخیلات  انجام می‌شود.

توسعه نخیلات در استان در حال اجرا است

وی ادامه داد: سوسک سرخرطومی حنایی در استان خوزستان نداریم و امیدواریم با جلوگیری از ورود پاجوش و اندام‌های نخیلات آلوده و ردیابی گسترده همچنان نخیلات استان فاقد آلودگی باشد و‌ شاهد حضور این آفت خطرناک در استان نباشیم. البته برنامه توسعه نخیلات  با ارقام موجود در استان خوزستان در حال اجرا است .

مدیر حفظ نباتات خوزستان بیان کرد: ضمن ارائه برنامه‌های آموزشی و ترویجی و اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌ها و حضور در روستاها همکاری و همیاری دستگاه‌های متولی کنترل نقاط مرزی استان مانند نیروی انتظامی و مرزبانی و پلیس راه مورد نیاز و درخواست است تا از ورود پاجوش از استان‌های آلوده  جلوگیری شود‌.

شهیب زاده با بیان اینکه برنامه‌های مبارزه بیولوژیک در استان خوزستان دنبال می‌شود، گفت: تعدادی از انسکتاریوم‌ها به پرورش حشرات مفید مانند زنبور براکون مشغول هستند و برای تولید حداکثری و پایداری تولید مورد حمایت قرار می‌گیرند. تولیدت آنها در مزارع کشاورزان برای کنترل برخی آفات با هدف مصرف سم کمتر یا بدون مصرف سم و تولید محصول سالم عرضه می‌شود.

تولید حشرات مفید در کنترل عوامل زیان رسان

وی اضافه کرد: همچنین برنامه‌هایی نیز برای تولید سایر حشرات مفید در کنترل عوامل زیان‌رسان در استان خوزستان درحال برنامه‌ریزی است.

مدیر حفظ نباتات خوزستان توصیه کرد: تمام گلخانه‌دارها و همچنین کشاورزانی که محصولات سبزی و صیفی کشت می‌کنند و صاحبان باغات مرکبات و نخیلات برای تولید محصول سالم باید به سامانه سماک مراجعه کنند و کد شناسه ارتقاء سلامت محصولات گیاهی را اخذ کنند. 

شهیب زاده بیان کرد: مطلوب است تولیدکنندگان نشاء محصولات گوجه و فلفل باتوجه به بیماری ویروسی روگوز گوجه فرنگی از بذور سالم استفاده کرده و از محل‌های مطمئن نشاء تهیه کنند و نشاهایی که خریداری می‌شود حتما از محل‌هایی که دارای مجوز تولید نشا هستند تهیه شود تا اطمینان از سلامت آنها وجود داشته باشد.

وی همچنین در خصوص عرضه سموم کشاورزی گفت: سموم دفع آفات نباتی در کنترل تلفیقی آفات دارای نقش پررنگی است و نمی‌توان آنها را مورد توجه قرار نداد و حتی‌الامکان توصیه به استفاده از سموم کم خطر و مؤثرتر و با دوره کارنس کمتر توصیه می‌شود.

مدیر حفظ نباتات خوزستان اضافه کرد: داروخانه‌های گیاه‌پزشکی دارای مجوز از نظام مهندسی کشاورزی و منابعطبیعی در استان خوزستان به‌طور مرتب با همکاری کارشناسان نظام مهندسی کشاورزی مورد بازرسی و نظارت قرار دارند و با حضور دائمی مسئولان فنی داروخانه‌ها، عرضه سموم مجاز را برعهده دارند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید