Iranian Agriculture News Agency

معاون وزیر جهاد کشاورزی:

بزرگترین صنعت بخش خصوصی دامپروری و پرورش طیور است

صادرات ۸۰۰ هزار تن محصول لبنی در سال ۹۸

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: بزرگترین صنعت در بخش خصوصی ایران صنعت دامپروری و طیور است و سرمایه گذاری آن مطلقاً توسط بخش خصوصی بوده است و هیچ اتکایی به منابع دولتی ندارند.

بزرگترین صنعت بخش خصوصی دامپروری و پرورش طیور  است

به گزارش ایانا، مرتضی رضایی معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی امروز در حاشیه سفر به جنوب تهران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: صنعت دامداری شیری کشورمان در سطح کشورهای برتر دنیا است، مواد ژنتیکی که در کشور ما تولید می‌شود، نیز رتبه‌های برتر دنیا را دارد، اما برای ارتباط ژنتیکی در حال حاضر ۹۰ درصد مواد مورد نیاز در داخل کشور تولید می‌شود و پنج الی ۱۰ درصد از مواد به دلیل ارتباط ژنتیکی با کشورهای دیگر از بهترین نژادها واردات داریم.

وی با بیان اینکه ایران در صنعت دام شیری در سطح مترقی‌ترین کشورهای دنیا است افزود: شهرستان ری قطب کشاورزی و دامداری تهران و حتی ایران محسوب می‌شود و از این نظر دارای اهمیت است.

رضایی عنوان داشت: صنعت دامپروری دارای یک سری اشتغال مستقیم بوده و حلقه‌های پسین و پیشین متعددی به این صنعت وصل است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه سالانه ۱۱ میلیون تن شیر، نزدیک به ۷۰ میلیون تن مواد خوراکی و صنایع لبنی و خوراکی و تمام حلقه‌های پسین و پیشین در جاده‌ها جا به جا می‌شود گفت: بزرگترین صنعت در بخش خصوصی ایران صنعت دامپروری و طیور است و سرمایه گذاری آن مطلقاً توسط بخش خصوصی بوده است و هیچ اتکایی به منابع دولتی ندارند و نه تنها می‌توانند نیاز داخل را تأمین کنند بلکه می‌توانند بازارهای صادراتی هم داشته باشند.

وی با بیان اینکه ۹۰۰ هزار تن مرغ، تخم مرغ و محصولات لبنی طی سال گذشته صادر شده است عنوان داشت: سال گذشته نزدیک به ۸۰۰ هزار تن محصول لبنی و ۶۰ هزار تن تخم مرغ و ۴۰ هزار تن مرغ صادر شده است و این ظرفیت برای صادرات هنوز تا بالای یک سوم این مقادیر نیز وجود دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: طی ۳ ماهه اخیر با تلاش همه مسئولان تأمین نهاده‌های دامی به اندازه کافی صورت گرفته و برای صنعت طیور کشور مثل مرغ‌داری های تخم گذار و گوشتی و تمام رده‌های تولیدی طیور نهاده‌ها به صورت صد در صدی تأمین شده است.

رضایی بیان داشت: در مورد واردات جو محدودیت‌هایی داشتیم که با جایگزینی با ذرت دانه در اختیار دامداران روستایی و گوسفندداران و دامداران غیر صنعتی به صورت هفته به هفته شارژ می‌شوند و همین امروز نزدیک به ۲۵۰ هزار تن دانه ذرت و جو برای دامداران تأمین شده است و در کل باید اعلام کنیم با روند موجود از حیث تأمین مشکلی در ماه‌های آتی نخواهیم داشت.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید