Iranian Agriculture News Agency

رییس مرکز تحقیقات کشاورزی چهارمحال و بختیاری مطرح کرد:

معرفی ارقام جدید بادام با هدف افزایش تولید و صادرات

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه تا سال آینده حدود 4 رقم بادام جدید معرفی می‌شود، گفت: برنامه‌ریزی شده معرفی ارقام جدید بادام در استان در راستای افزایش کیفیت و عملکرد محصولات با هدف افزایش صادرات و ارزش افزوده برای کشاورزان باشد.

معرفی ارقام جدید بادام با هدف افزایش تولید و صادرات

حسن جهانبازی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: مهمترین محصول استان در حوزه باغی بادام است که رتبه اول کشور را در اختیار داریم.

وی ادامه داد: در این حوزه اصلی ترین چالش سرمازدگی ارقام موجود بادام است زیرا این ارقام عمدتا زودگل بوده و سرمای دیر رس به آنها آسیب می‌زند بنابراین مهمترین اقدام استفاده از ارقام جدیدی است که حاصل از ترکیب ارقام تجاری و ارقام محلی مختلف است.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: برای این موضوع 65 رقم امیدبخش که به جمع بندی موسسه تحقیقات علوم باغبانی رسیده و در دو پایلوت در حال انجام است نتایج بسیار خوبی داشته و امیدواریم حداکثر تا سال آینده ارقام جدید به مردم معرفی شود.

جهانبازی افزود: این ارقام برای ایجاد باغات جدید و اصلاح باغات قدیمی کمک بسیار زیادی می‌کند. زمانی که ارقام مختلف با یکدیگر ترکیب می‌شود رقم‌های جدید، ویژگی‌های متفاوتی دارند و انتظار می‌رود حدود 4 رقم تا سال آینده با همکاری موسسه تحقیقات علوم باغبانی معرفی شود.

وی بیان کرد: مهمترین ویژگی ارقام جدید دیرگل بودن است که از سرمای دیررس بهاره عبور کند. همچنین افزایش کیفیت محصول، خوشخوراکی، عملکرد و مقاومت به آفات و امراض سایر ویژگی های این ارقام جدید است.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان چهارمحال و بختیاری بیان کرد: بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی سال گذشته حدود 7 هزار میلیارد تومان خسارت سرمازدگی در محصولات زراعی و باغی به وجود آمده است.

جهانبازی افزود: با معرفی ارقام جدید، از خسارت سرمازدگی تا حدود زیادی عبور خواهیم کرد و به اقتصاد کشاورزان کمک فراوانی خواهد شد. با افزایش تولید محصول و عرضه زیاد، قیمت قطعا مناسبتر و همچنین با افزایش کیفیت امکان صادرات فراهم خواهد شد.

وی ادامه داد: زمانی که کشت محصولی برای باغدار ارزش اقتصادی نداشته باشد برای توسعه آن نیز ترغیب نمی‌شود بنابراین نیاز است ارقام مناسب در اختیار کشاورزان قرار بگیرد.

تولید 50 تن بذر پرورشی گندم

 رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به تولید بذور در ایستگاه های تحقیقاتی تابعه، گفت: در سال جاری 50 تن بذر گندم دیم و آبی برپایه پرورشی تولید و به شرکت تولید کننده بذر تحویل داده شد.

جهانبازی بیان کرد: در مجموع در سال جاری بر تولید 4 هزار و 700 تن بذر غلات نظارت شده است و نیاز استان حدود 5 هزار تن است. امسال تقریبا نیاز استان تامین شده و در زمینه تولید بذر پرورشی ارقام مختلف لوبیای قرمز، سفید و چیتی آغاز شده و پیش بینی می‌شود حداقل حدود 40 تا 50 تن تولید بذر حبوبات در سطح 27 هکتار در سال جاری تولید شود.

وی ادامه داد: در سال 1398 میزان تولید سیب زمینی بذری از سطح 300 هکتار حدود هزار تن بود که با تلاش جهادی همکاران امسال تولید بذر گواهی شده سیب زمینی به حدود 11 هزار تن در 300 هکتار افزایش یافت.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان چهارمحال و بختیاری بیان کرد: همچنین تهیه نقشه های تناسب اراضی برای محصولات مهم باغی و گیاهان دارویی توسط کارشناسان مرکز انجام شد که برای 11 رقم گونه‌های اولویت‌دار استان بود و برای بقیه گونه‌ها در صورت نیاز با هدف ایجاد نقشه راه برای توسعه علمی و دانش بنیان تهیه می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید