Iranian Agriculture News Agency

طلای سبز مغفول مانده از چشم سرمایه‌گذاران

هرکالایی که سود آوری بالایی را داشته باشد و به ثروتی عظیم تبدیل شود را می توان طلا دانست ؛ محصولی که هم جنبه خوراکی ؛ هم جنبه دارویی ، هم جنبه بهداشتی و هم ارز آور را نباید نادیده گرفت .

طلای سبز مغفول مانده از چشم سرمایه‌گذاران

گیاه آلوئه ورا یا همان صبر زرد ، در بسیاری از استان‌ها در گلخانه کاشته می‌شود درحالی‌که استان‌های بوشهر و هرمزگان ظرفیت تولید طبیعی این گیاه رادارند اما بنا بر گفته برخی تولیدکنندگان تضمینی برای خرید محصولات آن‌ها وجود نداشته و این مراکز تولید از وجود صنایع تبدیلی محروم هستند. کشت گیاه دارویی آلوئه‌ورا در روستای آب طویل در 25 هکتار از اراضی روستای آبطویل در حوزه مرکز جهاد کشاورزی چاهکوتاه در ماه‌های اخیر آلوئه ورا کشت شده است .

به گزارش کارشناس جهاد کشاورزی استان می گوید : برای افزایش کشت گیاهان دارویی و تغییر الگوی کشت، حدود 25هکتار از اراضی روستای آبطویل در حوزه مرکز جهاد کشاورزی چاهکوتاه در ماه‌های مهر و آبان به زیر کشت آلوئه ورا رفته است که درمجموع برای کشاورزان صرفه اقتصادی دار.د.

زنگویی افزود: این گیاه با استفاده از نور زیاد خورشید و اکسیژن بالا به شوری خاک و آب مقاوم است و به دلیل آفتاب سوزان بوشهر و شرجی کنار دریا این استان یکی از مناسب‌ترین اقلیم‌ها برای پرورش آلوئه ورا است.

وی گفت: آلوئه ورا به دلیل قابلیت فرآوری بالا، زمینه مناسبی برای اشتغال‌زایی دارد که با سرمایه‌گذاری در صنایع تبدیلی می‌توان بازارهای صادراتی عراق، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس را در اختیار گرفت. در صورت عدم فروش آلوئه ورا در برخی از فصول سال، این گیاه قابلیت ماندگاری خوبی دارد و تا زمان مساعد شدن شرایط بازار امکان نگهداری آن به مدت طولانی وجود دارد.

زنگویی افزود: از مهمترین خواص آلوئه ورا می‌توان به تقویت ایمنی بدن، از بین بردن انگل، برطرف کردن یبوست و شست و شوی روده ها، تصفیه خون، درمان خارش و اگزما، درمان ریزش مو، شفاف کردن پوست، درمان بیماری قند، رفع سوء هاضمه، درمان اسهال خونی، درمان زخم های عمیق، رفع قارچ ها و بهبود زخم اشاره کرد.

اشتغال 200 نفر در مزرعه اقتصاد مقاومتی بوشهر

بسیج سازندگی هم به اهالی روستای آب طویل تسهیلات داده تا با خریداری دستگاهی برای خشک کردن گیاه ، بخشی از کار فرآوری را انجام دهند

مسئول بسیج سازندگی استان می گوید : مزرعه اقتصاد مقاومتی در روستای آبطویل کشت آلوورا شامل ، پرورش زنبور پاکتی ،کاشت نخل ، پرورش دام سبک و سنگین ، پرورش مرغ بومی ،کاشت گیاهان، دستگاه خشکن میوه ، سبزیجات و گیاهان دارویی

است.

سرهنگ ذوالفقار عباسی اضافه کرد : در اولین دهکده اقتصاد مقاومتی استان بوشهر عملیات کاشت و برداشت و تولید آلورا توسط 200 نفر انجام می شود که در فرایند خشک کردن آلورا به صورت میانگین ماهانه برای هر خانوار بیش از 1میلیون و 300 هزار تومان درآمد خالص دارد.

بیش از 90 درصد خشک کردن آلورا در دهکده اقتصاد مقاومتی آبطویل بوشهر انجام می شود که 12 ساعت زمان برای خشک کردن در دستگاه های مکانیزه نیاز است و بعد از انجام عملیات خشک کردن پوست و ژله آلورا به کارخانه جهت استفاده دارویی و دمنوش ارسال می شود.

با توجه به اینکه طی سالهای گذشته پوست خشک آلورا وارداتی بود اما امروز با فعالیت جهادی کشاورزان بوشهری ماهانه بیش از 40 تن آلورا خشک به کارخانه ها تحویل داده می شود.

کارآفرین و تولید کننده موفق در کشت آلوئه ورا سعید استوار از جمله جوانان خوش ذوق و کارآفرین موفق استان بوشهر و شهر آبپخش است که در سن  20 سالگی وارد کار پرورش آلوئه ورا شده است.

او مدرک مهندسی الکترونیک را از دانشگاه آزاد دارد و در مورد راه اندازی کسب و کارش می گوید : پدرم انسان سختکوشی است که من و برادانم را از همان سنین پایین با مراحل رشد گیاهان و کشاورزی آشنا کرد، این لطف پدرم علاقه من را به کشاورزی افزایش داد و برای کسب و کار به سمت زمین های آبا و اجدادی در شبانکاره رفتم.

آن زمان دنبال گیاه خاصی بودم که با شرایط آب و هوایی خاص منطقه سازگار باشد. در این تحقیقات گیاه آلوئه ورا را انتخاب کردم و فهمیدم فردی بنام سرطاوی 14 سال پیش گیاه آلوئه ورا را وارد کشور کرده است. با همکاری مرکز علوم تحقیقات بوشهر و مشاوره با وی، وارد این عرصه شدم.

سعید استوار چند سال قبل کارش را در این حوزه شروع کرده اما در این سه سال اخیر به مرحله سود دهی و رشد مالی خوبی رسیده و توانسته برگ ها ی خشک شده و ژل آلوئه ورا را به کارخانه هایی در شیراز و کرج بفرستد..

می گوید برای خرید پاجوش های اولیه، لوله کشی برای آبیاری و مخارج جانبی مثل کارگر و ... حدود 35 میلیون تومان هزینه کرده ، و بدون اینکه رسیدگی به گیاه برایم بازدهی یا سود مالی داشته باشد، دوسال بعد به مرحله برداشت محصول رسیدم.

شرایط آب دهی آلوئه ورا در هفته دوبار است، مزیت مهم گیاه آلوئه ورا نیاز کم آن به آبیاری است که با توجه به کم آبی کشور، برای کشت در ایران مناسب است. همین مقاومت خوب سبب کم شدن هزینه های تولیدی می شود؛ نکته قابل توجه بعدی، هرس کردن به موقع این گیاه است و پرورش دهنده می تواند هر یکسال یا بعد از هربار برداشت، یک بار هرس کردن را انجام دهد.

استوار: درحال حاضر شرکت کشت و صنعت پگاه آلوئه ورا بوشهر را ثبت نموده ام و با چند شرکت تولید کننده آبمیوه و لوازم بهداشتی قرارداد داریم. در کنار این گیاه آلوئه ورا را به صورت سبز و تازه برای استفاده برای داروی گیاهی نیز به فروش می رسانیم. یکی از برنامه هایی که دنبال می کنیم و مراحل آخر کار را می گذراند، تاسیس شرکت بسته بندی آلوئه ورا برای تولید خودمان است، که تعدادی کارگر را برای آن استخدام خواهیم کرد، اغلب کاگران ما از اهالی منطقه هستند و سعی می کنیم بیشتر از نیروهای کار منطقه بهره ببریم تا در حل مشکلات بیکاری نیز گامی برداشته باشیم.در حال حاضر سه نفر بصورت اشتغال پایدار در مزرعه و 10 نفر هم درکارگاه با من همکاری و هزینه های زندگی خود را از این راه تامین می کنند.

استوار همچنین به عنوان کسی که سال ها این کار را انجام میدهد به تولید کننده ها وکشاورزان توصیه می کند که وارد این کار شوند زیرا سود خوب و فروش مناسبی دارد و پنج شش برابر هزینه اولیه را در مدت چهارسال به حساب بانکی شان باز می گرداند.

این جوان موفق ف درحال حاضر شرکت کشت و صنعت پگاه آلوئه ورا بوشهر را ثبت کرده و با چند شرکت تولید کننده آبمیوه و لوازم بهداشتی قرارداد دارد.

فقدان صنعت فرآوری برای تولید آلوئه ورا

گیاه آلوئه ورا به دلیل قابلیت فراوری بالا، زمینه مناسبی برای اشتغالزایی دارد؛ اما سهم استان بوشهر از مشاغل مربوط به فرآوری این گیاه کم است؛ و این ظرفیت مغفول مانده در استان نیازمند حمایت و پشتیبانی بخش دولتی و سرمایه گذاری بخش خصوصی می باشد..

متاسفانه در سال های اخیرشاهد کشت گیاهان نامناسب و درنظر نگرفتن میزان آب مورد نیاز برای کشت و همچنین نیاز بازار بوده ایم که این موارد منجر به عدم بازدهی در بخش کشاورزی و در نتیجه رها کردن این حرفه حیاتی در بخش های زیادی از استان شده است.

.به گفته خسرو عمرانی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان هم اکنون دو واحد تولید زل تر در شهر برازجان

و یک واحد تولید ژل هم در روستای آب طویل مشغول به کار هستند .

ژل خاص این گیاه که از برگهای آن بدست می آید در استفاده از کرمها و شامپو ها کاربرد دارد و به طور کلی در صنایع غذایی، درمان بیماری ها و بیماری های پوستی مفید است که کشاورزان برگ آن را خشک و ژل را جدا و سپس به استانهای دیگر می فرستند. کشت آلوئه ورا صبر کشاورزان را کشت این گیاه همان طور که از نام پیداشت و صبر زرد است صبر کشاورزان رامی طلبد زیرا نگاه آنها به این محصول مانند محصولات صیفی بوده و این در حالی است که باید به آن نگاهی باغی داشت زیرا پس از کشت اولیه یک سال و نیم جهت برداشت زمان می طلبد اما تا حدود پنج سال قابل برداشت است و درآن مدت نیز خرید تضمینی از کشاورزان صورت می گیرد؛ وی در ادامه از مزیت های کشت آلوئه ورا به نیاز کم به آبیاری و کود؛ سازگاری با آب و هوای استان ،عدم حمله حیوانات و حشرات، عدم آفت وعدم جذابیت برای سرقت افراد سود جو اشاره کرد..

خصوصیات آلوئه ورا

آلوئه ورا اگر بطور مستقیم بروی پوست قرار گیرد تاثیر شگرفی در درمان زخمها ، بریدگیها ، خارش پوستی ، التهابات پوستی ، اگزما وگزیدگی های سمی وسوختگی های ناشی از تشعشعات اشعه X دارد .

استفاده از این گیاه سبب سرعت در بهبودی زخمها ، جلوگیری از عفونت وهمچنین جلو گیری از بجا ماندن آثار زخم وگوشتهای اضافی می گردد .

عصاره این گیاه برای حفاظت پوست وموی سر موثر بوده وباعث حالت دادن موودرخشندگی آن می شود .

بخور این گیاه تسکین دهنده درد سینوزیت می باشد واستنشاق بخار آبی که برگ آلوورا در آن ریخته شده باشد برای شخص مبتلا به آسم مفید است .

چکانیدن چند قطره از شیرابه گیاه ، موجب تسکین فوری گوش درد می شود وبرای تسکین درد چشم نیز مفید می باشد .

و اغلب مردم با این گیاه به عنوان یکی از مواد سازنده محصولات آرایشی مثل ضد آفتاب ها ، مرطوب کننده ها وکرمهای سوختگی آشنا هستند . متخصصین تغذیه نیز مصارف خوراکی گیاه یاد شده را به اندازه مصارف خارجی آن مفید ومتعدد می دانند و آن را به اشکال مختلف از جمله عصاره ژل، کپسول ، پودر و آبمیوه عرضه می کنند.

بوشهر رتبه برتر تولید آلوئه ورا در کشور را داراست.

معاون بهبود تولیدات سازمان جهاد کشاورزی استان می گوید : استان بوشهر در زمینه تولید آلوئه ورا جزء رتبه های برتر کشوریست و امسال در سطح 115 هکتار کشت شده است.. .

خسرو عمرانی با اشاره به رشد تولید آلوئه ورا در استان بوشهر اضافه کرد: کشت گیاه آلوئه ورا از مهرماه آغاز می‌شود و در طول سال نیز برداشت می شود.

وی می گوید : شهرستانهای بوشهر و دشتستان بیشترین سطح زیر کشت این گیاه را دارند و در صورتی که متقاضی راه اندازی صنایع تبدیلی باشند می توانند با ارائه طرح ، از تسهیلات سازمان جهاد کشاورزی استفاده کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید