10 اقدام وزارت جهاد کشاورزی برای تنظیم بازار شب عید/خداحافظی با صفهای طولانی
وزارت جهاد کشاورزی طی دو سال اخیر با اقدامات متعدد توانسته است بدون هیچ کمبود و مشکلی بازار عید را پشت سر بگذارند.

اواخر اسفندماه سال 1399 و در تکاپوی خریدهای شب عید بود که به دلیل کمبود مایحتاج اساسی خانوارهای ایرانی از جمله مرغ، روغن، شکر و تخم مرغ مردم مجبور شدند گاها برای دریافت یک بطری روغن تا 6 ساعت در صف بایستند، هر چند برخی از مردم نیز با دستان خالی به خانه باز میگشتند.
در برخی از مناطق کشورمان نیز فروش مرغ با کارت ملی صورت می گرفت که همین امر سبب به سخره گرفتن اقدامات دولت دوازدهم توسط رسانه های بیگانه و معاند شد، از طرف دیگر نباید از ذکر این نکته غافل شد که تشکیل این صفهای عریض و طویل در دوران اوج کرونا بود.
با این حال دولت سیزدهم و وزارت جهاد کشاورزی طی دو سال اخیر با اقدامات متعدد توانسته است بدون هیچ کمبود و مشکلی بازار عید را پشت سر بگذارند. بهطوری که در سال گذشته به دلیل تولید مناسب محصولات کشاورزی و کالاهای اساسی و همچنین واردات کافی انبارها و سردخانه های ذخایر کالاهای اساسی پر از محصول بود.
در این گزارش قصد داریم به 10 اقدام وزارت جهاد کشاورزی برای تنظیم بازار شب عید بپردازیم.
عرضه انبوه گوشت قرمز گرم و منجمد
اواخر سال گذشته با توجه به بارشهای مناسب در سراسر کشور، دامداران ترجیح دادند جهت تعلیف بیشتر دامهای خود در مراتع، افزایش وزن آنها و به تبع آن افزایش سود حاصل از فروش دامهای خود آنها را روانه بازار نکنند، همین امر سبب شد میزان عرضه گوشت قرمز در کشور کاهش یابد.
به همین منظور وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از مصرف کنندگان و اقشار آسیب پذیر مردم، اقدام به توزیع گسترده گوشت قرمز منجمد وارداتی و گوشت گرم گوسفند و گوساله کند، به طوری که برای بازار شب عید این وزارتخانه 2 هزار و 350 تن گوشت قرمز گرم با قیمت مصوب و توزیع 16 هزار تن گوشت قرمز منجمد با قیمت هرکیلو 155 هزار تومان در سراسر کشور توزیع کرد.
توزیع مرغ منجمد ارزان قیمت در کشور
وزارت جهاد کشاورزی برای تنظیم بازار شب عید و حمایت از اقشار کم درآمد اقدام به توزیع 50 هزار تن مرغ منجمد تنظیم بازاری در سراسر کشور کرد به طوری که این مرغها به ازای هر کیلوگرم 40 هزار تومان به دست مصرف کنندگان میرسید که تفاوت 23 هزار تومانی با قیمت مصوب مرغ گرم ستاد تنظیم بازار دارد.
واگذاری بازار میوه شب عید به بخش خصوصی
وزارت جهاد کشاورزی در راستای تصدیگری تنظیم بسیاری از بازارها خصوصا بازار میوه شب عید را به بخش خصوصی واگذار کرد، با این حال ولی گشتهای بازرسی این وزارتخانه همواره بازار میوه را رصد کرده تا هیچ گونه آسیبی متوجه مصرف کنندگان نباشد.
برای ایام شب عید با توجه به ذخایر مناسب سیب و پرتقال در سردخانه ها وزارت جهاد کشاورزی اقدام به تامین و توزیع 16 هزار و 500 تن میوه تنظیم بازاری با قیمت مصوب در سراسر کشور کرد.
تامین کافی خرمای ماه مبارک رمضان
با توجه به همزمانی شروع ماه رمضان با تعطیلات عید نوروز و به دنبال تولید یک میلیون و 400 هزار تن خرما در سراسر کشور، وزارت جهاد کشاورزی مشکلی برای تامین خرمای مصرفی مردم برای ماه مبارک رمضان نداشت و توانست 2 هزار تن از این محصول در بازار با قیمت هر کیلوگرم 45 هزار تومان به دست مصرف کنندگان و خریداران قرارگرفت.
عرضه گسترده برنج خارجی در بازار
با توجه به همزمانی عید با ماه مبارک رمضان و به دنبال آن افزایش دید و بازدیدها و مراسمهای مربوط به این ماه فرخنده، میزان مصرف برنج در کشورمان با افزایش محسوسی نسبت به ماههای گذشته روبرو شد.
از این رو وزارت جهاد کشاورزی 150 هزار تن برنج هندی با کیفیت با قیمت تنظیم بازاری 35 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم در سراسر کشور توزیع کرد.
تنظیم بازار شکر
مصرف شکر با توجه به شروع ماه مبارک رمضان طبیعتا افزایش مییابد که این امر ریشه در تهیه شیرینیهایی همچون زولبیا و بامیه دارد. به همین دلیل شاهد آن هستیم که برای به مشکل نخوردن مصرف روزه داران 80 هزار تن شکر با قیمت هر کیلو گرم 18 هزار تومان در سطح بازار توزیع شد. این در حالی است که قیمت این محصول در ماههای گذشته بین 22 هزار تا 24 هزار تومان بود.
کمبود پیاز رفع شد
با توجه به افزایش صادرات پیاز به دیگر کشورها خصوصا پاکستان و عراق در اواخر سال گذشته پیاز در بازار داخل با کمبود روبرو شد. ولی با توجه به برداشت این محصول در جنوب کرمان وزارت جهاد کشاورزی توانست این بازار را مدیریت و کمبودها و نوسانات آن را رفع کند به طوری که در این ایام 13 هزار تن با قیمت هر کیلو 15 هزار تومان به دست مصرف کنندگان رسید.
تامین کافی روغن خانوار و صنف و صنعت
میزان مصرف روغن نیز در ایام عید نوروز و ماه مبارک رمضان به تبع افزایش مهمانیها و مراسمات مذهبی با افزایش محسوسی روبرو میشود از این رو وزارت جهاد کشاورزی توانست به مثابه سال گذشته بازار روغن را بدون هیچ نوسانی کنترل کند. بهطوری که طی این ایام تامین و توزیع 180 هزار تن روغن برای خانوار، صنف و صنعت توسط این وزارتخانه صورت گرفت.
اجرای موفق طرح فجر تا فطر
بهمن ماه سال گذشته بود که وزارت جهاد کشاورزی طرح فروش فوقالعاده 34 کالای اساسی را تا عید فطر و با تخفیفی 10 تا 25 درصدی به اجرا درآورد. این امر با هدف بهبود وضعیت سفره خانوارهای ایرانی و تامین امنیت غذایی صورت گرفت و بسیاری از محصولات اساسی شامل 34 قلم جنس در این طرح عرضه شدند.
با وجود آن که کمتر از 10 روز دیگر قرار بود این طرح پایان یابد، ولی با همکاری خوب وزارت جهاد کشاورزی و استقبال فروشگاهها از این طرح به نظر میرسد طرح فجر تا فطر ادامهدار باشد. تا جایی که هم مدیرعاملان فروشگاهها و هم مسئولین وزارت جهاد کشاورزی خبر از تمدید آن میدهند.
نمایشگاههای بهاره برای عرضه بدون واسطه کالاها
بسیاری از مراکز استانها با آغاز تعطیلات شروع به برپایی نمایشگاههای عرضه مستقیم کالاهای اساسی بخش کشاورزی کردند که این امر توانست سبب رضایت مردم شود بهطوری که خبرها حاکی از آن است که برخلاف سالیان گذشته مردم هیچگونه شکایتی از این طرح نکردند.
عمده این نمایشگاهها نیز پر از محصولات اساسی بود که با قیمت مناسب و با تخفیف گسترده به دست مصرف کنندگان میرسید.
گزارش: امین محمودی
دیدگاه تان را بنویسید