Iranian Agriculture News Agency

راهبرد حاکمیتی موسسه رازی در سده پیش رو

رئیس سازمان آموزش،‌تحقیقات و ترویج کشاورزی با تاکید بر نقش حاکمیتی موسسه رازی در وفاق ملی بیولوژیک در کشور، تامین امنیت غذایی،ارزان سازی غذا و ارائه مشاوره راهبردی به مسئولین را از وظایف دانشمندان این حوزه دانست.

راهبرد حاکمیتی موسسه رازی در سده پیش رو

به گزارش خبرنگار ایانا، سید مجتبی خیام نکویی در نشست مشترک موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی و فرهنگستان علوم در حوزه دامپزشکی، در آستانه صدسالگی این موسسه گفت: موسسه رازی در ۱۰۰ سال گذشته تولید علم، تبدیل علم به فناوری، تبدیل فناوری به محصول و فرایند تجاری سازی را در یک موسسه در خود جمع کرده که این به معنای مجموع کردن یک زنجیره کامل برای رفع نیازهای کشور در یک موسسه است.

وی افزود: این طراحی با هدف پاسخگویی به نیازهای آن زمان کشور در راستای حفظ سلامت مردم بوده است که این به نوبه خود مستلزم تامین امنیت غذایی در قالب سلامت غذا و دام است. 

خیام نکویی با اشاره با این که در حال حاضر از  ۲۱ موسسه زیر مجموعه سازمان تات و ۳۵ مرکز استانی، رازی تنها موسسه تحقیق و تولید در این حوزه است گفت: اگر الگوی موسسه رازی در بسیاری حوزه‌های دیگر اجرا می‌شد، امروز حجم بالای علم‌های تولید شده و دپو شده، تبدیل به فناوری و ثروت شده بودند. 

رئیس سازمان تات خاطرنشان کرد: در حال حاضر در آستانه سده دوم فعالیت این موسسه، دانشگاه‌ها وارد نسل ۳ و ۴ دوران فعالیت خود شده اند؛ به این معنی که کارآفرین هستند و به سمت حل چالش‌های اولویت‌دار سوق می‌کنند. به نظر می‌رسد در این مقطع تاریخی و در سده دوم فعالیت موسسه رازی، نقش این موسسه باید متناسب با نیاز روز جامعه تغییر کند و به عنوان یک موسسه حاکمیتی تبدیل به مرکز وفاق ملی بیولوژیک در کشور شود. با این نگاه، نقش دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان تغییر کرده، که این نیاز به یک تقسیم کار ملی دارد. 

وی ادامه داد: عمده‌ترین انتظار ما این است که دانش‌های فنی که قابلیت تجاری سازی دارند با حمایت موسسه در قالب شرکت‌های دانش بنیان بخش خصوصی، تبدیل به محصول، و آماده ورود به بازار شوند. این بازار باید نه به وسعت مرزهای کشور، بلکه باید به وسعت منطقه و تمام دنیا باشد. 

خیام نکویی ادامه داد: ظرفیت فارغ التحصیلان و اعضای هیئت علمی فراتر از پاسخ به نیازهای کشور است. از این رو برنامه ما در آینده باید در مرحله اول فروش محصول و در مرحله دوم صادرات دانش فنی و ایجاد ارزش افزوده، و در ادامه، پاسخگویی به چالش‌های تخصصی سایر کشورها باشد.

 

لزوم رسوخ دانش در تامین امنیت غذایی

رئیس موسسه تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با تاکید بر تاثیرات شگرف فن آوری های نوین بیان کرد:  اگر ما استفاده ۹۶ میلیارد متر مکعب آب در بخش کشاورزی را به کمتر از ۸۰ میلیارد متر مکعب کاهش داده، و ۲۵ میلیون تن تولید محصولات کشاورزی را به ۱۳۲ میلیون تن افزایش داده‌ایم، به دلیل استفاده از فناوری‌های نوین است. 

وی با بیان این که در شرایط موجود نیازمند تحقق میزان تولید قابل اتکا هستیم گفت: در حال حاضر سالانه ۱۴ تا ۱۶ میلیارد دلار بابت ۲۰ درصد  نیاز به کالاهایی از کشور خارج می‌شود، که امکان تولید آن در داخل وجود دارد.

وی افزود: برای خودکفایی در کالاهای راهبردی، بهره بری از هوش مصنوعی، کلان داده‌ها، بیو، نانو، هوافضا و... با هدف تامین غذای ۱۳۰ میلیون جمعیت کشور در سال ۱۴۳۰ و تامین ۱۸۰ میلیون تن غذا ضروری است.

 

ارزان سازی غذا

معاون وزیر و رییس سازمان تات انتظار دیگر از مجموعه دانشمندان در این حوزه را ارزان سازی غذا و تولیدات دامی قلمداد کرد و اضافه کرد: این ارزان سازی با رسوخ دانش و افزایش بهره‌وری، افزایش ضریب تبدیل نهاده‌های دامی و کاهش تلفات دام و طیور، استفاده از ذخایر بومی و ...  محقق می‌شود. 

وی ادامه داد: به عنوان مثال با استفاده از ظرفیت ذخایر ژنتیکی بومی مانند شتر و گاومیش، می‌توانیم حداقل ۲۰۰ هزار تن گوشت با کیفیت عالی به سبد غذایی خانوار در کشور اضافه کنیم.

 

مجامع علمی؛ چراغ راه مسئولین

خیام نکویی تاکید کرد: مجامع علمی باید چراغ راهبرد مسئولین اجرایی کشور باشند و در صورتی که در حوزه قانونگذاری و یا حوزه اجرا تصمیماتی بر خلاف منافع ملی اتخاذ می‌شود، این وظیفه مجامع علمی است که آسیب‌های احتمالی چنین تصمیماتی را ارزیابی و برای مسئولین تبیین کنند.

 

خبرنگار : شبنم مسعودی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید