Iranian Agriculture News Agency

محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد:

بیش از 25 درصد از درختان بلوط زاگرس دچار زوال و تخریب انسانی هستند

محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد از مساحت شش میلیون هکتاری جنگل‌های زاگرس، بیش از 25 درصد آن در معرض خشکیدگی، تخریب انسانی، بیماری زغالی و آفت پروانه برگ‌خوار بلوط قرار گرفته است.

بیش از 25 درصد از درختان بلوط زاگرس دچار زوال و تخریب انسانی هستند

یوسف عسکری در گفتگو با خبرنگار ایانا بابیان اینکه خشکیدگی درختان بلوط در جنگل‌های زاگرس به‌ویژه در جنگل‌های استان کهگیلویه و بویراحمد در یک دهه اخیر به‌طور متناوب گزارش و سبب بروز نگرانی‌هایی شده است.

وی افزود: بر اساس آخرین آمارهای رسمی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور بین سال‌های 1380 تا 1395، در حدود یک میلیون و سیصد و پنجاه‌هزار هکتار یا به عبارتی سطحی برابر 25 درصد از جنگل‌های زاگرس دچار زوال و بیماری شده است.

صفر تا صد پایش زوال درختان بلوط

محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد افزود: پژوهشی با عنوان سنجش و پایش زوال درختان بلوط در جنگل‌های استان کهگیلویه و بویراحمد به مدت چهار سال انجام گرفت و  از مساحت 870 هزار هکتاری جنگل‌های استان، بیش از 30 درصد آن در معرض خشکیدگی، بیماری زغالی، آفت پروانه برگ‌خوار و جوانه خوار بلوط قرار گرفته است که شدت خشکیدگی هرکدام از این درختان از 30 تا 100 درصد متغیر بوده است.

وی همچنین بیان کرد درختان تحت زوال یا خشکیدگی میوه‌های کوچک‌تری تولید و سطح برگ کمتری دارند  و شرایط اقلیمی تأثیر مستقیمی در میزان زوال و خشکیدگی توده‌های جنگلی دارد. به نحوی که در سال‌های پر بارش روند بهبودی و شادابی توده‌های با شدت خشکیدگی کم کاملاً ملموس بوده است. اما در مناطقی که شدت خشکیدگی بالای 70 درصد بوده، متأسفانه ظرف چند سال بخش عظیمی از درختان دچار مرگ‌ومیر شدند.

عسکری در پایان تصریح کرد: برش‌های بهداشتی، به کارگیری بانکت به همراه قرق منطقه، آب‌رسانی، کنترل آفات، کنترل بیماری‌ها، استفاده از خواص آنتاگونیستی باکتری ها و قارچ ها و القای مقاومت سیستمیک از جمله راهکارهای کنترل و جلوگیری از خشکیدگی درختان توده جنگلی بوده است.

 

 

 

خبرنگار: شیما علایی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید