Iranian Agriculture News Agency

بر اساس سند امنیت غذایی؛

میزان مصرف سرانه مناسب برنج حدود ۲۸ کیلوگرم است

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشوربا اشاره به اینکه میزان مصرف سرانه مناسب برنج بر اساس سند امنیت غذایی حدود ۲۸ کیلوگرم است، گفت: برای بهبود سلامت جامعه و بالا بردن ضریب امنیت غذایی این محصول لازم است مصرف سرانه آن کاهش پیدا کند.

میزان مصرف سرانه مناسب برنج حدود ۲۸ کیلوگرم است

به گزارش روابط عموی سازمان تات، مریم حسینی با تأکید بر اینکه همه برنامه‌های بهنژادی و بهزراعی برنج بر پایه ارتقای بهره‌وری است،گفت: یافته‌های بهزراعی همراه با معرفی ارقام بایستی در عرصه بکار گرفته شود تا شاهد افزایش تولید برنج در واحد سطح باشیم.

وی افزود:  برای کاهش دشواری کار و کاهش هزینه‌های تولید می‌توان برنج را به‌صورت سیستم خشکه کاری یعنی کشت بذر بر بستر خاک خشک تولید کرد. درصورتی‌که در این سیستم کشت از آبیاری نوین مانند آبیاری قطره‌ای استفاده شود صرفه‌جویی در مصرف آب هم خواهیم داشت. یکی از برنامه‌های پژوهشی موسسه تحقیقات برنج کشور جلوگیری از کاهش عملکرد در شرایط آبیاری قطره‌ای است که در شرایط تغذیه از طریق آب آبیاری احتمالا بتوان عملکرد را نیز افزایش داد.

حسینی تصریح کرد: موسسه در سال‌های اخیر دستورالعمل‌های فنی بهزراعی ویژه هر منطقه را نیز منتشر و در اختیار کشاورزان قرار داده است. به‌زودی ارقام هوازی مناسب خشکِ کاری نیز معرفی و در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد. ارقام هوازی در شرایط غیر غرقاب و هوازی رشد و عملکرد مناسبی داشته و ویژه خشکه کاری است.

وی گفت: اعضای هیئت علمی موسسه طی سال‌ها تلاش و پژوهش موفق شدند ارقام هوازی مناسب سیستم  کشت خشکه کاری را اصلاح کنند که در آینده معرفی خواهد شد. ارقام هوازی پتانسیل عملکرد بالاتری داشته و می‌توانند تولید در واحد سطح را بالا ببرند.

خانم حسینی افزود:دریافت ژرم پلاسم ارقام متحمل به شوری از دیگر کشور‌ها و برنامه‌های بهنژادی با هدف معرفی ارقام متحمل به شوری برای مناطقی از کشور که دارای خاک‌های شور و لب‌شور هستند نیز از برنامه‌های آتی موسسه است که در دست اقدام است.

وی درباره کیفیت و مزیت ارقام جدید گفت: ارقام جدیدی که به‌تازگی معرفی کردیم و قرار است که به‌صورت رسمی اعلام شود در سه گروه است گروه اول ارقام پر پتانسیلی است که عملکرد بالایی دارد و امیدواریم که بتواند عملکرد در واحد سطح را افزایش بدهد، گروه دوم ارقامی است که متحمل به تنش‌های غیر زیستی به‌ویژه تنش خشکی است که برای مناطقی که با کمبود آب مواجهیم به‌ویژه کمبود آب در آخر فصل حتی گروه سوم ارقام بسیار خوش کیفیت با ژنوم ارقام محلی است که جایگزین ارقام خوش کیفیت فعلی می‌شود هدف از معرفی همه ارقام این است که عملکرد را در واحد سطح افزایش بدهیم به‌اضافه این‌که تولید داخلی برنج ایرانی افزایش پیدا کند.

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور درباره مقاومت و خصوصیات و زمان کشت این ارقام افزود: جدیدترین ارقامی که معرفی کردیم در گروه پر پتانسیل‌ها با عملکرد بالا گروه ارقام متحمل به تنش‌های خشکی و گروه ارقام خشک کیفیت است و از فصل زراعی جدید ۱۴۰۳ وارد عرصه خواهند شد و امیدواریم که ترکیب این ارقام با ارقامی که قبلاً معرفی کردیم باعث افزایش تولید برنج داخلی شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید