Iranian Agriculture News Agency

تامین شکر مورد نیاز کشور بدون واردات امکان پذیر است

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندر قند گفت: این امکان وجود دارد با استفاده از مدیریت صحیح شکر مورد نیاز کشور در داخل تامین شود و نیاز به واردات وجود نداشته باشد.

تامین شکر مورد نیاز کشور بدون واردات امکان پذیر است

مصطفی حسین پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: در دنیا شکر از چغندرقند و نیشکر به دست می‌آید که سهم چغندرقند ۲۰ درصد و سهم نیشکر ۸۰ درصد است.

وی بابیان اینکه ایران جزو پنج کشوری است که در آن نیشکر و چغندرقند کشت می‌شود، ادامه داد: همچنین جزو کشورهایی است که چغندرقند به دو صورت بهاره و پاییزه کشت می‌شود.

عضو حیات علمی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند بیان کرد: تا سال ۹۲ تمام کشت پاییزه چغندرقند در خوزستان متمرکز بود. چغندرقند پاییزه نسبت به بهاره آب کمتری مصرف می‌کند و دوره کشت جدید پاییزه از سال ۹۲ بود و در استان‌های دیگری همچون فارس، کرمانشاه و گلستان کشت می‌شود.

حسین پور بابیان اینکه برنامه‌ریزی‌شده تا سال ۱۴۱۰ سطح زیر کشت چغندرقند پاییزه به ۷۰ هزار هکتار برسد، ادامه داد: در حال حاضر یک کارخانه قند جدید در دزفول در حال ساخت است که ظرفیت آن حدود ١٠ هزار تن در روز است.

وی بیان کرد: مصرف آب چغندرقند پاییزه حدود ۴۰ الی ۵۰ درصد کم‌تر از بهاره است و بخشی از آب موردنیاز آن از طریق بارندگی تأمین می‌شود.

عملکرد ریشه چغندرقند پاییزه بیش از چغندرقند بهاره است

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند تصریح کرد: درحالی‌که کیفیت چغندرقند بهاره از پاییزه بیشتر است. اما به دلیل پایین بودن منابع آبی به کشت پاییزه چغندرقند پاییزه تأکید می‌شود.

حسین پور بیان کرد: سال گذشته شکر کشور حدود ۸۶۰ هزار تن از منبع چغندرقند پاییزه و بهاره و حدود ۶۰۰ هزار تن از نیشکر و مابقی نیز از طریق نیشکر تأمین شد و این امکان وجود دارد با استفاده از مدیریت صحیح شکر به‌صورت کامل نیاز کشور در داخل تأمین شود.

وی در خصوص ماشین‌های کاشت، داشت و برداشت چغندرقند گفت: نیاز است ادوات و ماشین‌آلات چغندرقند به‌روزرسانی شود و سرمایه‌گذاری لازم برای انجام کشت انجام شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید