Iranian Agriculture News Agency

معاون پژوهشی پژوهشکده گل و گیاهان زینتی:

سه رقم جدید فریزیا معرفی خواهد شد

معاون پژوهشی پژوهشکده گل و گیاهان زینتی گفت: با توجه به بازارپسندی گل فیریزیا در دنیا، امسال یا سال آینده سه رقم جدید این گل معرفی خواهد شد.

سه رقم جدید فریزیا معرفی خواهد شد

محمد حسین عظیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اشاره به معرفی ارقام جدید گیاهان زینتی عنوان کرد: در سال 97 تا 98، 6 رقم در حوزه گیاهان زینتی برای اولین بار در کشور معرفی شد.

وی با بیان اینکه سه رقم فیریزیا و سه رقم زنبق معرفی شده‌اند، ادامه داد: در گل فیریزیا سه رقم سپیده، شعله و زرین معرفی شده است.

معاون پژوهشی پژوهشکده گل و گیاهان زینتی اضافه کرد: گل فیریزیا گل شاخه بریده است و سالی یک بار گل می‌دهد، جزء گل‌های پیازی است و در دنیا در گروه 20 گل برتر قرار می‌گیرد. بر این اساس، پروژه‌ای که طراحی شد تا ارقام جدید این گل معرفی شود.

عظیمی عنوان کرد: اقدامات و مطالعات لازم انجام شده است و تا امسال یا سال آینده سه رقم جدید گل فیروزیا معرفی شود.

وی درباره گل‌های زنبق معرفی شده در کشور بیان کرد: این گل استفاده فراوانی در فضای سبز شهری دارد، همچنین مقاوم به خشکی و کم آبی است. حتی شرایط بد آب و هوایی را هم تحمل می‌کند.

عضو هیات علمی پژوهشکده گل و گیاهان زینتی ادامه داد: رقم های جدید زنبق در صنعت داروسازی استفاده می‌شود همچنین 120 ژنوتیپ جدید به‌وجود آمده که به صورت نمایشگاه و کلکسیون در پژوهشکده وجود دارد.

وی اضافه کرد: با وجود بحران آب نیاز آبی این ارقام بسیار اندک است. بنابراین معرفی رقم جدید این گونه، جزء دستاوردهای بسیار مطلوب است. سازمان‌های درگیر فضای سبز می‌توانند استقبال خوبی از ارقام معرفی شده داشته باشند.

چالش های پیش روی صادرات گل‌های زینتی

عظیمی با اشاره به شرایط صادرات گل‌های زینتی گفت: ما نمی‌توانیم در سطح انبوه و به تعداد متقاضی یا بر اساس استانداردهای کشور مبدا تولید داشته باشیم. البته درخواست‌هایی در این حوزه وجود دارد  و اگر بتوانیم در تکثیر و رعایت استانداردها موفق عمل کنیم، این حوزه ارزآوری و گردش مالی فراوانی دارد.

وی تصریح کرد: شرکت‌های تخصصی که به صورت انحصاری اندام‌های تکثیر را تولید کنند، در کشور وجود ندارد. این مسئله یک خلاء جدی است. همچنین زیر ساخت و مکانیزاسیون تولید نیز در کشور وجود ندارد زیرا هزینه تولید در گل‌های پیازی بالا است. اگر تولید گل‌های پیازی مکانیزه شود، این هزینه کاهش پیدا می‌کند.

عضو هیات علمی پژوهشکده گل و گیاهان زینتی با بیان اینکه گردش مالی تجارت گل‌های پیازی در دنیا بالا است، عنوان کرد: ایران از لحاظ چهار فصل بودن توانمندی تولید اکثر گل‌های زینتی را دارد، بنابراین با ورود تکنولوژی، رعایت استانداردها و توسعه زیر ساخت، این حوزه گسترش می‌یابد.

عظیمی با اشاره به استانداردهای صادرات گیاهان زینتی یادآور شد: تولید کنندگان با استفاده از دانش تجربی کشت انجام می‌دهند اما از مولفه‌های صادراتی اطلاعی ندارند. این در حالی است که اگر از شاخصه‌های کشور مبدا (سفارش دهنده) اطلاع داشته باشند، می‌توانند خریدار را به خود جذب کنند و محصول را از مرز خارج کنند.

عضو هیات علمی پژوهشکده گل و گیاهان زینتی اضافه کرد: همچنین انبارداری و ارسال به بازار بسیار سنتی است که باعث می‌شود کیفیت گل‌های صادراتی کاهش پیدا کند. بیشتر تولید کنندگان به صورت کوچک مقیاس محصول تولید می‌کنند بنابراین نمی‌توانند سفارش کشورها را انجام دهند و نیاز است چندین واحد برای تهیه سفارش کشور مورد نظر همکاری داشته باشند.

معاون پژوهشی پژوهشکده گل و گیاهان زینتی تاکید کرد: مطلوب است در زمان‌هایی که مشتری داخلی برای گل‌های زینتی بسیار اندک است، شرایط صادرات مهیا شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید