Iranian Agriculture News Agency

حمایت از خسارت‌دیدگان کووید 19 به کشاورزی آغاز شد

خسارت 23 هزار میلیارد ریالی کرونا به گلخانه‌ها/ ارسال اطلاعات جمع‌آوری شده به کمیسیون اقتصادی دولت

درخواست افزوده شدن بانک کشاورزی به فهرست بانک‌های عامل

پس از خسارت 23 هزار میلیارد ریالی کرونا به گلخانه‌های کشور، حمایت‌ از خسارت‌دیدگان هرچند به صورت تدریجی آغاز شده است.

خسارت 23 هزار میلیارد ریالی کرونا به گلخانه‌ها/ ارسال اطلاعات جمع‌آوری شده به کمیسیون اقتصادی دولت

 

 

 

پس از خسارت 23 هزار میلیارد ریالی کرونا به گلخانه‌های کشور، حمایت‌ از خسارت‌دیدگان هرچند به صورت تدریجی آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، شیوع بیماری کرونا- کووید 19 فقط در مقطع زمانی اسفند سال گذشته، فروردین و اردیبهشت امسال در حوزه تولید و عرضه محصولات گلخانه‌ای 23 هزار میلیارد ریال خسارت به بار آورد و با وجود ادامه این خسارت‌ها و بالا رفتن ریسک سرمایه‌گذاری در این حوزه، با توجه به تنگناهای ارزی و اعتباری کشور حمایت‌ها هر چند به طور تدریجی آن هم در زمینه پرداخت تسهیلات با نرخ سود 12 درصدی به کارگران بیمه شده در واحدهای تولیدی عملیاتی شد.

دست اندرکاران بخش کشاورزی معتقدند حمایت‌‎های دولت از گلخانه‌داران برای کمک به جبران خسارت و تقویت بُنیّه و پایداری تولید در دوره سخت شیوع ویروس کرونا ضروری است و چنانچه حمایت از تولیدکنندگان با تاخیر انجام شود، چه بسا برخی گلخانه‌داران کوچک از رده خارج شوند.

مدیر کل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که بر اثر شیوع ویروس کرونا در کشور طی 2 ماه اسفند 98 و فروردین 99، بخش گل و گیاهان زینتی حدود 17 هزار میلیارد ریال، سبزی و صیفی 5 هزار میلیارد ریال و واحدهای تولید قارچ خوراکی یک هزار میلیارد ریال خسارت دیده اند، می‌گوید: بخشی از این خسارت‌ها در حوزه تولید و عرضه گلخانه‌ها بوده که شوربختانه هنوز ادامه دارد.

غلامرضا تقوی می‌افزاید: با توجه به خسارات ناشی از کووید 19 و تلاش وزارت جهادکشاورزی، بخش کشاورزی به ویژه در حوزه گلخانه‌ها در رسته‌های حمایت دولت قرار گرفت و تصویب شد.

وی اظهار می‌دارد: با تصویب حمایت دولت از خسارت‌دیدگان بخش تولید ناشی از کرونا، 3 نوع حمایت شامل پرداخت 12 میلیون تومان تسهیلات با سود 12 درصد به هر یک از کارگران بیمه شده و تعلق این تسهیلات به کارگران بیمه نشده در واحدهای تولید، امهال وام‌های بانکی و تقسیط هزینه‌های حامل‌های انرژی مانند برق و گاز از تولیدکنندگان شده است.

تقوی به اقدامات در حد امکان وزارت جهادکشاورزی در پی شیوع کرونا اشاره می‌کند و می‌گوید: ما علاوه بر تدوین پروتکل‌های بهداشتی در حوزه گلخانه‌ها، اطلاعات مربوط به خسارات این بخش را جمع‌آوری و به کمیسیون اقتصادی دولت ارسال کردیم؛ ضمن آن که همزمان اطلاع‌رسانی و تبلیغات برای افزایش سرانه مصرف محصولات گلخانه ای اعم از سبزی و صیفی و گل و گیاه را انجام داده ایم.

 

pericoli-92-768

خبرنگار ایانا در ادامه به سراغ مدیرکل دفتر امور اقتصادی وزارت جهادکشاورزی می‌رود و جویای روند اجرایی شدن قسمت نخست حمایت‌های دولت در زمینه پرداخت تسهیلات به فعالان در کسب و کارهای کشاورزی آسیب دیده از کرونا می‌شود که البته جزییات آن جداگانه منتشر شد( لینک اینجا) وی نیز در پاسخ به وی اذعان می‌دارد: تا‌کنون بالغ بر 20 هزار میلیارد ریال درخواست تسهیلات با کارمزد 12 درصدی از سوی افراد فعال بیمه شده و بیمه نشده در واحدهای تولیدی کشاورزی آسیب دیده از کرونا از استان‌های کشور دریافت کردهایم که از میان درخواست‌های ثبت شده در سامانه کارا 2270 فقره پرونده با مبلغ 1581 میلیارد ریال و با اشتغال 13 هزار و 308 نفر در مرحله بررسی بانک عامل بوده و تا کنون تنها 35.5 میلیارد ریال تسهیلات به متقاضیات پرداخت شده است.

محمد خالدی صادقانه روند پرداخت تسهیلات به فعالان در واحدهای تولیدی کشاورزی خسارت دیده از کرونا را کُند می‌خواند و می‌گوید: یکی از مهمترین دلایل کندی پرداخت تسهیلات، عدم تخصیص منابع تسهیلاتی کرونا به بانک کشاورزی به عنوان تنها بانک تخصصی بخش کشاورزی بوده است.

درخواست افزوده شدن بانک کشاورزی به فهرست بانک‌های عامل

وی بیان می‌دارد: در این راستا وزارت جهادکشاورزی درخواست افزوده شدن بانک کشاورزی به فهرست بانک‌های عامل و تخصیص منابع بخش کشاورزی به این بانک را به بانک مرکزی ارسال کرده و قول مساعد نیز برای تحقق این کار داده شده است.

اما خالدی درباره امهال وام بانکی گلخانه‌داران و سایر واحدهای تولیدی در بخش کشاورزی نیز به ایانا چنین توضیح می‌دهد: واحدهای تولیدی خسارت دیده از کرونا در بخش کشاورزی می‌توانند طبق دستورالعمل بانک مرکزی برای امهال وام‌های خود به طور مستقیم به بانک مربوطه مراجعه کنند یا درخواست امهال وام را به سازمان‌های جهادکشاورزی استانها و همچنین دفتر امور اقتصادی وزارت جهادکشاورزی ارائه دهند تا ما آنها را به بانک معرفی کنیم.

با وجود برخی مصوبات و آغاز حمایتها، چاره‌اندیشی‌ها و اقدامات صورت گرفته، تشکل‌های کشاورزی که از نزدیک شاهد پیامدهای کرونا و نابودی بخشی از محصولات کشاورزی و گلخانه‌ای بوده اند، درباره حجم و آهنگ کند حمایت‌ها، همچنان ابراز نگرانی می‌کنند.

عضو مجمع ملی کشاورزان خبره کشور معتقد است چنانچه کمک و حمایت دولت از بخش کشاورزی و به ویژه گلخانه‌داران با تاخیر بیشتری انجام شود، ممکن است برخی از گلخانه‌داران کوچک تاب نیاورند و از رده تولید خارج شوند که این مساله علاوه بر بروز بیکاری، بر میزان تولید اثر خواهد گذاشت.

علی خان‌محمدی ابراز می‌دارد: در مقطعی که ویروس کرونا- کووید 19 به اقتصاد کشور لطمه زده است و با توجه به نامگذاری امسال به عنوان سال "جهش تولید"، دولت باید خود گلخانه‌داران و تولیدکنندگان را مورد حمایت قرار دهد و پرداخت تسهیلات با نرخ سود 12 درصدی به کارگران این حوزه کافی نیست.

وی با اذعان به این که با شیوع کرونا، بیشترین خسارت‌ها را به گلخانه‌ها و امور دام و طیور در بخش کشاورزی وارد شده است، می‌گوید: در حوزه حمل و نقل محصولات کشاورزی نیز استان‌های گرمسیری بیشترین خسارات را داشته اند.

عضو مجمع ملی کشاورزان خبره کشور ادامه می‌دهد: با وجود تلاش‌ها و پیگیری‌های وزیر جهادکشاورزی، ارایه حمایت‌ها به تدریج و به آهستگی صورت می‌گیرد.

گزارش: فرحناز هاشمی

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید