Iranian Agriculture News Agency

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی فارس به مناسبت هفته دولت اعلام کرد :

عبور از مرز خرید یک میلیون تن گندم بعد از 13 سال

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی فارس گفت: امسال بعد از 13 سال میزان خرید گندم استان از مرز یک میلیون تن گذشت.

عبور از مرز خرید یک میلیون تن گندم بعد از 13 سال

مهدی جمالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: ضمن تبریک هفته دولت باید عرض کنم که این هفته فرصتی است تا هم  دستاوردها را مطرح کنیم  و همچنین  برای حل مشکلات به‌دنبال راهکار باشیم تا بتوانیم در راستای پیشرفت و خودکفایی کشور و رسیدن به اهدافمان قدم برداریم.

وی ادامه داد : از جمله دستاوردهای امسال استان فارس این بود که برای اولین بار بعد از 13 سال میزان خرید گندم این استان از مرز یک میلیون تن عبور کرد و ما تا این لحظه یک میلیون و دو هزار و 398 تن گندم خریداری کرده‌ایم .

جمالی اضافه کرد: طبق آمارهای کلی از میزان خرید تضمینی گندم، این میزان خرید گندم تقریبا حدود 10 درصد گندم کشور توسط استان فارس تولید و خریداری شده است که برای این دستاورد بزرگ اول مدیون لطف خداوند و بارندگی‌های امسال هستیم و همچنین  برنامه‌ریزی‌هایی که در حوزه ۲37 هزار هکتار کشت قراردادی انجام شد و به‌علاوه تلاش‌هایی که همکاران وزارت جهاد کشاورزی در بحث جهش تولید در دیم‌زار ها انجام دادند، موجب شد تا به این موفقیت دست پیدا کنیم.

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی فارس درباره مشکلات استان پاسخ داد: از جمله مشکلاتی که در فصل خرید گندم وجود داشت، امسال قیمت گندم پایه (افت ۴و۱) نهایی نشده بود و همین باعث شد تا جدول پاکی استخراج نشود. همچنین در بحث دریافت گندم با یک سری چالش‌هایی مواجه شدیم به‌دلیل اینکه دستورالعمل‌ها (به‌دلیل تغییرات در وزارتخانه ) با تاخیر ابلاغ شد.  

جمالی گفت: امیدواریم که سال آینده این مشکلات از بین برود و دستورالعمل‌ها به‌موقع ابلاغ شود، زیرا ابلاغ  به‌موقع دستورالعمل‌ها باعث می‌شود مراکز خرید در زمان مناسب بازگشایی و کدها ثبت شود و در این صورت  می‌توانیم به‌موقع گندم کشاورزان را خریداری کنیم و تحویل بگیریم.

وی افزود: ارزش گندم خریداری شده استان فارس حدود 15 هزار میلیارد تومان بوده است که تاکنون  مبلغ 11 هزار و 500 میلیارد تومان ( حدود 75 درصد از کل خرید ) به گندم‌کاران این استان پرداخت شده است.

درخواست اعتبار 100 میلیارد تومانی برای بازسازی زیرساخت‌های استان

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی فارس خبر داد: استان فارس در حوزه زیرساخت‌ها، نیازمند یک بازسازی اساسی است و این مساله اعتبارات زیادی را می‌طلبد که باید به استان فارس تخصیص داده شود تا بتوانیم  زیر ساخت‌ها را به‌روز کرده و مراکز خرید را مجهز کنیم.

جمالی بیان کرد: ما از شرکت مادر تخصصی  بازرگانی دولتی ایران درخواست اعتبارات کرده‌ایم  و یک بخشی از مطالبات به ما داده شده است. ولی همچنان ما نیازمند اعتبارات بیشتری هستیم تا بتوانیم سریع‌تر حوزه زیر ساخت‌ها را کامل کنیم.

وی در خصوص میزان اعتبار درخواستی استان توضیح داد: ما تاکنون از شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران برای بازسازی زیرساخت‌ها 100 میلیارد تومان درخواست اعتبار کرده‌ایم و یک سوم آن یعنی حدود 33 میلیارد تومان توسط شرکت پرداخت شده است.

جمالی گفت: یکی از مشکلات زیر ساختی استان، ظرفیت پایین مراکز خرید مباشری است و همین مشکل باعث می‌شود تا ظرفیت آنها زود تکمیل شود و پاسخگوی نیاز حجم بالای خرید تولیدات کشاورزی استان نباشد. در صورتی که استان فارس، استان پهناور و وسیعی است و میزان خرید و میزان تولید گندم در آن در همه ادوار جزء پنج استان اول کشور بوده است.

وی افزود: از طرفی در فقدان تجهیزات ذخیره‌سازی مناسب در استان فارس مراکز خرید مباشر نمی‌توانند گندم را به شکل استاندارد و علمی ذخیره کنند که نیازمند این است تا حتما اعتبارات ویژه‌ای توسط متولی مراکز خرید مباشری(اتحادیه تعاون روستایی کشور) به استان  اختصاص داده شود تا اتحادیه تعاون روستایی استان بتواند نسبت  به نوسازی و بهسازی مراکز ذخیره‌سازی موقت(مباشر) اقدام کند. تا ما بتوانیم  به شکل کامل از ظرفیت آنها استفاده کنیم و با بروز رسانی زیرساخت‌ها، فرایند تحویل گندم از کشاورزان را تسهیل کنیم.

جمالی ادامه داد : قبل از دولت سیزدهم، هیچ اقدام اساسی  برای بازسازی زیر ساخت‌ها انجام نشد اما در دولت سیزدهم و در طی این دو سال، اعتبارات خوبی برای بازسازی و نوسازی زیر ساخت‌ها برای مراکز خرید بلند مدت تخصیص داده شد و ما توانستیم سه انبار کالاهای اساسی در استان را به‌طور کامل بازسازی کنیم.  در بحث ژنراتور مشکل داشتیم که امسال این مشکل برطرف شد  و 80 درصد مراکز ذخیره‌سازی بلند مدت و ملکی خود را به دستگاه ژنراتور مجهز کردیم تا در مواقعی که برق قطع می‌شود، فعالیت مراکز خرید متوقف نشود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید